دفعات بازدید: 292

تاریخ انتشار: 1393/01/09 - 23:43

کدام تیمهای ایرانی بیشتر برای هم خط و نشان می کشند؟

پلی آف بسکتبال لیگ برتر ایران

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ هر چند تیمهای حرفه ای بسکتبال ایران ثبات لیگهای برتر دنیا را ندارند و رقیبان خاص هم معمولا با چندین سال بازی رودررو پیدا می شوند اما در میان تیمهای فعلی سوپرلیگ ایران، تیمهایی پیدا می شوند که رقابت میان آنها جذابیت خاص داشته باشد و بازیهای آنها سوژه اصلی خبرها شوند. 
 
تیمهای مهرام و صباباتری جذابترین رقابت 10 سال گذشته بسکتبال ایران را داشتند اما دیدارهای مهرام با ذوب آهن در اواخر دهه 80 و رقابت مهرام با پتروشیمی در سالهای اخیر هم تا حدودی به بازیهای قدیمی مهرام و صبا نزدیک شدند. 
  
رقابتهایی که معمولا به جنجال و برخوردهای فیزیکی هم کشیده می شوند بیشتر در بین تیمهای همشهری و بازیهای  معروف به دربی دیده می شوند اما در کنار آن تیمهایی که با بیشترین سرمایه گذاری برای قهرمانی می جنگند و همچنین تیمهای شهرستانی که تماشاگران زیادی دارند هم به رقیبان جدی تبدیل می شوند. 
 
در زیر رقیبان فعلی بسکتبال ایران را مرور می کنیم: 
 
مهرام با پتروشیمی 
 
تیم بسکتبال پتروشیمی همیشه با قدرت در بازیهای لیگ شرکت کرده اما رقابت این تیم با مهرام در چند سال گذشته شکل دیگری به خود گرفته است. پتروشیمی در فینال دو سال قبل بدون هیچ بردی در سه بازی، قهرمانی را به مهرام داد اما فصل قبل نوار قهرمانیهای مهرام را در فینالی پردردسر قطع کرد.  
 
شرایط فینال فصل قبل و حواشی آن از جمله پرتاب ترقه در ماهشهر و نیمه کاره ماندن بازی اول، مسیر رقابت دو تیم را عوض کرد تا هر بار رویارویی دو تیم در این فصل شکل خاصتری داشته باشد. مهرامی ها دو بار در جریان لیگ امسال از پتروشیمی شکست خوردند اما در فینال غرب آسیا برنده شده و جلوی اولین حضور آسیایی تیم ماهشهری را گرفتند. 
 
دیدار دو تیم مهرام و پتروشیمی در جریان لیگ امسال پر از حاشیه بود و در صورت رسیدن این تیمها به فینال که به احتمال زیاد در 7 بازی برگزار می شود، رقابت آنها دیدنی خواهد بود. 
  
بازیکنانی مثل صمد نیکخواه، حامد حدادی و اوشین ساهاکیان مقابل مهدی کامرانی، حامد آفاق و ارسلان کاظمی بخش اصلی این رقابت را تشکیل می دهند. 
 
ذوب آهن با مهرام 
 
رقابت مهرام با ذوب آهن هم از فینالهای لیگ بر سر قهرمانی شروع شد و هر چند تیم اصفهانی موفق به قهرمانی نشد اما هر بار دیدار دو تیم اتفاقات ویژه ای داشت که تا چند روز در مورد آن بحث می شد. ذوب آهن بعد از مشکلات دو سال قبل و یک فصل ضعیف مجبور به کناره گیری از لیگ شد اما با بازگشت سعید آذری مدیرعامل باشگاه، بار دیگر تیم با سابقه اصفهانی به لیگ بازگشت. هر چند قدرت امسال این تیم مانند دوران اوج نبود اما رقابت تیم اول اصفهان با مهرام همچنان سرجای خود قرار دارد.  
 
گرگان با زنجان 
 
هیچ کدام از تیمهای گرگان و زنجان ادعایی برای قهرمانی ندارند و حتی تیم گرگانی به پلی آف امسال لیگ هم نرسید اما از آخرین بازی فصل قبل که با برد تیم گرگانی تمام شد و همچنین بازیهای پلی آف که با وجود ترکیب قوی تر زنجان با برد گرگان و صعود این تیم به نیمه نهایی همراه بود  رقابت شدیدی میان هواداران دو شهر درگرفت که تا امسال هم ادامه داشت. 
 
کری خوانی میان هواداران دو تیم به بازیهای رو در رو هم محدود نمی شد و در صورت ماندن نمایندگان زنجان و گرگان در فصلهای آینده سوپرلیگ قطعا به رقابتی قابل توجهتر تبدیل می شود.     
 
دانشگاه آزاد با مهرام 
 
تیم دانشگاه آزاد هیچوقت به قدرت مهرام در لیگ شرکت نکرده است اما  تنها تیم تهرانی به شمار می رود که دیدار آن با مهرام شکل دربی به خود می گیرد. دانشگاه آزاد در چند سال گذشته قدرت بیشتری گرفته و تا مرحله نیمه نهایی نیز صعود می کند.  
 
شاگردان شاهین طبع در بیشتر هفته های مرحله مقدماتی امسال هم در رده دوم جدول رده بندی قرار داشتند و بازیهای این تیم با مهرام نزدیک به هم بود. 
 
تنها تیم دانشگاهی سوپرلیگ درصورت جذب خارجیهای قویتر در فصلهای بعد می تواند حریف جدیتری برای مهرام باشد.  
 
ذوب آهن با فولاد ماهان 
 
قدرت دو تیم اصفهانی تا پیش از این فصل به اندازه ای هماهنگی نداشت که جذابیت مضاعفی به دیدار دو تیم همشهری بدهد اما شرایط سال اول بازگشت ذوب آهن و تضعیف فولاد ماهان بعد از مشکلات مالی، دو تیم اصفهانی را به قدری به هم نزدیک کرده است که دیدار آنها بیشتر از بازیهای سایر تیمهای همشهری سوپرلیگ، شکل دربی را دارد. 
 
تیم فولاد ماهان با یک برد به موقع در هفته آخر مرحله دوم لیگ از روبرو شدن با مهرام فرار کرد اما دربی اصفهان را در پلی آف رقم زد که کمتر از سایر بازیهای پلی آف قابل پیش بینی است. 
 
بازی آخر دو تیم که با برد ذوب آهن هم تمام شد حاشیه های زیادی داشت و مطمئنا دیدارهای پلی آف آنها نیز با آرامش کامل نخواهد بود.  
 
صنایع با پتروشیمی 
 
تیم صنایع ماهشهر که در چند سال گذشته با هر شرایطی در سوپرلیگ شرکت کرده است برخلاف پتروشیمی با مطرح کردن بحث بومی گرایی در مسابقات شرکت می کند و همین موضوع در کنار قرار گرفتن سالن تیم در بخش مرکزی ماهشهری هواداران اختصاصی صنایع را به خود جذب کرد به شکلی که در زمان اوج صنایع برخورد میان هواداران این تیم با پتروشیمی شدت گرفت. 
 
فشار هواداران صنایع به قدری بود که برخی اعضای پتروشیمی در مصاحبه های خود تاکید داشتند که دو دستگی در ماهشهر به صلاح بسکتبال این شهر نیست و به نوعی خواستار حذف تیم دوم این شهر بودند اما با قهرمانی سال قبل پتروشیمی بار دیگر اکثریت هواداران ماهشهری به سمت این تیم گرایش پیدا کردند و دیدارهای دو تیم شکل چند سال قبل را ندارد. 
 
تیمهای ماهشهری هم در مرحله پلی آف امسال مانند اصفهانی ها با هم روبرو می شوند. 
 
رقابت مربیان و مدیران 
 
علاوه بر تیمها، رقابت برخی مربیان هم در سوپرلیگ ایران بدون توجه به تیمهای آنها جذابیت خود را دارد. رقابت فرزاد کوهیان و مصطفی هاشمی از زمان فینالهای مهرام و ذوب آهن و رقابت میان کوهیان و محسن صادق زاده دو مربی اصفهانی شرایط ویژه ای دارند. 
 
رویارویی مهران شاهین طبع و مهران حاتمی که به دیدار مهران ها معروف شده است بعد از جا به جایی دو مربی در تیمهای پتروشیمی و دانشگاه آزاد جذابیت دیگری پیدا کرد. 
 
مهران حاتمی و مصطفی هاشمی هم به خاطر رقابت مهرام و پتروشیمی از جلسات لیگ با یکدیگر وارد بحث شده و به خصوص در جلسه هماهنگی پلی آف نشان دادند رقابت میان آنها نیز داغ است. 
 
دیدار تیمهای مهران شاهین طبع با کوهیان یا هاشمی نیز همیشه شرایط خاصی دارند. 
 
اما به جز مربیان، مدیران تیمها نیز گاهی وارد فضای رقابتی می شوند : ساکت و گنجی مدیران عامل دو تیم فولاد ماهان و مهرام در فصل قبل و یاوری مدیرعامل پتروشیمی با گنجی مدیرعامل مهرام در این فصل از نمونه های برخورد در سطح مدیریت باشگاهها هستند.

ارسال دیدگاه