دفعات بازدید: 917

تاریخ انتشار: 1393/08/18 - 12:12

داستان بومی گرایی یا “بودجه نداریم اما شرکت می کنیم”؛ شروع جام ملی بسکتبال با مشارکت 6 استان

 

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ شش ماه بعد از برگزاری آخرین مسابقات سوپرلیگ 92-93 انتظار هواداران بسکتبال برای فصل جدید به پایان می رسد. فصل جدید مسابقات با عنوان جام ملی از فردا با 3 دیدار و حضور 9 تیم آغاز می شود.

3 مدعی در لیگ کم مدعی

گنجی مدیرعامل باشگاه مهرام در بخشی از مصاحبه ی انتقادی در مورد لیگ تاکید می کرد که حاضر است تیم های اول تا آخر فصل جدید را از همین ابتدای فصل به ترتیب بنویسد و تضمین دهد که رده بندی تغییری نخواهد کرد.

وضعیت فصل جدید سوپرلیگ برای هواداران بسکتبال هم پوشیده نیست.

تیم های مهرام، دانشگاه آزاد و پتروشیمی تنها تیم هایی هستند که به عنوان مدعی فصل جدید شناخته می شوند. تیم های شهرداری گرگان و هفت الماس قزوین هم شانس های خود را برای رسیدن به جمع چهارتیم برتر امتحان می کنند.

بومی گرایی یا کمبود بودجه

هر چند استفاده از بازیکنان بومی به رشد بسکتبال در استان ها کمک می کند اما گویا داستان بومی گرایی در سوپرلیگ بسکتبال بیشتر به یک پوشش برای شرکت در لیگ بدون بودجه ی مناسب تبدیل شده است.

برخی مسئولان منطقه ی ماهشهر تمام تلاش خود را برای حذف تیم صنایع و نگه داشتن پتروشیمی بندرامام به عنوان تنها تیم حرفه ای وابسته به پتروشیمی به کار بستند اما در نهایت بازیکنان و کادر تیم صنایع مقاومت کرده و تیم خود را با کمک مدیرکل ورزش و جوانان شهر در لیگ نگه داشتند.

تیم صنایع امسال بودجه ی کم سال های قبل خود را هم ندارد و با شعار بومی گرایی کامل وارد لیگ شده است.

جالب اینجا است که تیم ثامن نیز با همین بحث حضور در لیگ را قطعی کرد و در مورد عنوان کم بودجه ترین تیم لیگ با صنایع به رقابت برخواست. هر چند هر دو تیم امیدوار به جذب کمک هایی برای تقویت خود هستند.

از طرفی نماینده ی اصفهان که روز گذشته مشخص شد با نام پمینا وارد لیگ می شود نیز طبق صحبت های اولیه ترکیبی بیشتر بومی خواهد داشت. هنوز میزان بودجه و شرایط این تیم تازه وارد مشخص نیست.

در این میان تیم نفت آبادان که مشکل خاصی هم از نظر بودجه ندارد ترکیبی از بازیکنان بومی و غیر بومی را برای فصل جدید جذب کرده است و وضعیت متفاوتی با بومی گراهای دیگر دارد. آبادانی ها امسال با هدف ماندن در لیگ تیم بسته اند.

حذف و اضافه ی باشگاه ها

تیم های فولاد ماهان، همیاری زنجان، استقلال قشم، افرای خلیج فارس، ذوب آهن اصفهان و نیروی زمینی یعنی دقیقا نیمی از تیم های فصل قبلی سوپرلیگ بسکتبال در لیگ جدید حضور ندارند.

تیم بهشت هیرکان هم که در قرعه کشی لیگ حضور داشت در نهایت موفق به حضور در مسابقات نشد.

اما تیم های ثامن، پمینا و نفت آبادان تنها تیم های جدیدی هستند که به لیگ اضافه شده اند.

با حفظ سهمیه ی اصفهان تعداد استان های حاضر در سوپرلیگ امسال به 6 استان رسید. تهران، خوزستان، اصفهان، قزوین، مشهد و گلستان استان هایی هستند که در لیگ مشارکت دارند. سهم خوزستان با 3 تیم بیشتر از تمام استان های دیگر است.

معرفی تیم ها

پتروشیمی، مدافع قهرمانی: پتروشیمی بندرامام طبق معمول در فصل نقل و انتقالات باعث ناراحتی هایی برای سایر باشگاه ها شد. ارسلان کاظمی و مهدی کامرانی بزرگترین مهره های از دست رفته ی تیم هستند و وضعیت حامد آفاق تا یک روز قبل از شروع لیگ مشخص نیست.

صمد نیکخواه شکار بزرگ تیم به شمار می رود و محمد جمشیدی و میثم میرزایی بعد از کش و قوس فراوان رضایتنامه ی خود را از دانشگاه آزاد برای رفتن به ماهشهر گرفتند. پتروشیمی امسال هر دو برادر جمشیدی را در ترکیب دارد.

تعدادی از بازیکنان فصل قبل ماهان مانند محمدرضا اکبری و محمد فلاحت هم بعد از انحلال تیمشان سر از ماهشهر در آوردند.

پتروشیمی یکی از بهترین شرایط آماده سازی قبل از فصل را با حضور در تورنمت القادسیه داشت هر چند که با نتیجه ی چهارمی به ایران بازگشت.

مهرام بدون صمد: مهرامی ها بعد از مدت های طولانی بدون صمد نیکخواه بهرامی لیگ را تجربه می کنند. بخش بزرگی از ترکیب فصل قبل مهرام برای فصل جدید حفظ شده است. مهراد آتشی، امیر صدیقی و مهدی اسماعیلی که قبلا هم در مهرام عضویت داشته اند بار دیگر به این تیم بازگشتند.

مهرامی ها امسال یکی از ضعیفترین دوره های پیش فصل را پشت سر گذاشتند و پیش از تعویق لیگ در مطلبی انجام کار سه ماهه ی تیم های دیگر در پنج روز را به رخ کشیدند!

دانشگاه آزاد در حد مدعی: دانشگاه آزاد علاوه بر جمشیدی هر سه بازیکن با تجربه ی خود یعنی بابک نظافت، کرم احمدیان و پویا تاجیک را از دست داد اما بازیکنان خوبی مثل آرن داودی، روزبه ارغوان، جواد داوری و رضا لطفی را در کنار جوانانی مثل رسول مظفری و حسین رحمتی به دست آورد.

دانشگاه که سال قبل تنها یک بازی در سالن اختصاصی انجام داده بود امسال بعد از مدت ها پی گیری به طور کامل در سالن واحد تهران شمال به میزبانی تیم های دیگر می پردازد.

شهرداری گرگان تقویت شده: بعد از اتمام فصل قبل صحبت از حمایت نکردن شورای شهر گرگان از تیم بسکتبال این شهر مطرح شد اما در نهایت تیم ریشه دار گرگانی در لیگ حفظ شد و بازیکنانی با تجربه مثل هومن رضایی، پویا تاجیک، بابک نظافت و عباس محبت را جذب کرد. گرگان با این مهره ها تیم بهتری نسبت به فصل قبل جمع کرده است.

هفت الماس پر انرژی : بازیکنان جوان هفت الماس برای فصل جدید لیگ هم حفظ شده اند و بیشتر از همه تمرین کرده اند. برخی هفت الماس را یکی از مدعیان لیگ ملی با توجه به آماده سازی خوب این تیم می دانند. اسلامی سرمربی قزوین هم با اشاره به برنامه ی پنج ساله ی باشگاه از تلاش برای رسیدن به جمع چهار تیم هر دو لیگ خبر داد.

ثامن مشهد، تیم ناشناخته: اطلاعات زیادی از ترکیب ثامن مشهد برای فصل جدید منتشر نشد اما شهر مشهد که مدت ها بازیکنان مختلفی رده های ملی تحویل بسکتبال می داد با تلاش زیاد یک تیم را روانه ی سوپرلیگ کرد تا قدم اول را برای حضور در لیگ برداشته باشد. اسپانسر ثامن با عنوان طرح ثامن مشهد بعد از قرعه کشی لیگ از حمایت این تیم سر باز زد و مدتی بحث کناره گیری تیم هم مطرح بود.

صنایع کاملا بومی : تا اواخر هفته ی قبل هنوز احتمال کناره گیری صنایع از لیگ مطرح بود اما گویا در نهایت تیم برای فصل جدید حفظ شد. در ابتدای ورود صنایع شنیده می شد که بازیکنان و کادرفنی تیم حاضر به شرکت در لیگ بدون دریافت حقوق شده اند تا زمانی که حمایت ها برای حضور تیم جلب شود. امسال حتی کادرفنی صنایع هم بومی هستند.

نفت بلند قامت : تیم نفت با جذب جابر روزبهانی و اصغر کاردوست میانگین قدی خود را بالا برد. نفتی ها به دنبال جذب محمد حسن زاده از دانشگاه آزاد بودند که تلاش های آنها در نهایت جواب نداد. یونس لاله زاده، عماد سلمانی و عدنان دورقی از دیگر بازیکنان شناخته شده ی تیم نفت هستند.

پمینا بازمانده ی اصفهان: اصفهانی ها امسال با کمک فدراسیون و نام پمینا درلیگ ماندند. بیشتر بازیکنان فصل قبل ماهان به تیم های دیگر سوپرلیگی پیوسته اند اما گویا ایمان زندی و برخی بازیکنان بومی دیگر در ترکیب این تیم خواهند بود.

تیم اصفهانی یکی از کوتاهترین دوره های آماده سازی پیش فصل را با کمتر از یک هفته سپری خواهد کرد. نماینده ی اصفهان از روز پنجشنبه باید وارد رقابت با تیم های سوپرلیگی شود.

برنامه ی هفته اول سوپرلیگ ملی:
هفته اول- دوشنبه 19 آبان

مهرام تهران- ثامن مشهد

دانشگاه آزاد- صنایع ماهشهر

نفت آبادان- شهرداری گرگان

دیدار تیم های پمینای اصفهان و هفت الماس قزوین به خاطر تعمیرات سالن قزوین به روز 20 آذر موکول شد.

ارسال دیدگاه