دفعات بازدید: 1,153

تاریخ انتشار: 1394/02/09 - 14:41

استئوپروز (پوکی استخوان) و ورزش

پوکی استخوان

بیماری استئوپروز امروزه به عنوان یکی از بیماریهای شایع جامعه بشری شناخته می شود و آمار موجود در منابع نشان دهنده کثرت این بیماری و عوارض ناشی از آن خصوصاً در سنین بالا می باشد.

استئوپروز یا پوکی استخوان به معنای نازک و ضعیف شدن استخوان هاست در واقع حالتی است که جرم حجمی استخوان کم می شود. در این حالت هم مواد معدنی (فسفات و کلسیم) و هم پروتئین کم می شود. بیماری استئوپروز امروزه به عنوان یکی از بیماریهای شایع جامعه بشری شناخته می شود و آمار موجود در منابع نشان دهنده کثرت این بیماری و عوارض ناشی از آن خصوصاً در سنین بالا می باشد.استئوپروز یا پوکی استخوان به معنای نازک و ضعیف شدن استخوان هاست در واقع حالتی است که جرم حجمی استخوان کم می شود. در این حالت هم مواد معدنی (فسفات و کلسیم) و هم پروتئین کم می شود.

آمار آن در ایران چندان مشخص نیست اما در امریکا هر سال حدود /۰۰۰/۰۰۰/۱۳ مورد شکستگی استخوان در افراد بالای ۴۵سال به دلیل استئوپروز گزارش می شود که تعداد قابل توجهی است. تا سن ۸۰ سالگی ۱۵ افراد تا ۹۰ سالگی ۲۵ افراد دچار شکستگی در ناحیه HIP (Neck of Femur و Inter trochontric) گردن استخوان ران می شوند.

۲۵ خانمهای بالای ۶۰ سال در اثر استئوپروز دچار شکستگی مهره ها می شوند.

عوامل خطر ساز برای استئوپروز :
۱. جنس مونث
۲. نژاد (سفید یا زرد)
۳. لاغر بودن
۴. کم بودن فعالیت بدنی
۵. سابقه فامیلی شکستگی ناشی از استئو پروز
۶. مصرف الکل و دخانیات
۷. کمبود مصرف کلسیم و ویتامین
۸. زیاد بودن میزان مصرف پروتئینهای حیوانی
۹. کمبود هورمونهای جنسی
تأثیر ورزش در استئوپروز

ورزش یک اصل مهم برای حفظ استخوان هاست که توسط پزشکان و مردم پذیرفته شده است.دو میکانیزم جداگانه یعنی فعالیت عضلانی و تحمل وزن در حفظ تراکم استخوانی طبیعی اهمیتدارند.

اکثراًیک برنامه ورزشی آهسته و تدریجی شامل تمرینات هوازی و ورزشهای سبک را بهتر تحمل می کنند. بطور مثال پیاده روی به عنوان مطمئن ترین و عملی ترین فعالیت تحمل وزن برای افراد مسن توصیه می شود.

ورزشهای ایزومتریک –ایزوتونیک از جمله ورزشهای بهبود دهندۀ بیماریهای مفصلی می توان دانست .

ورزشهای ایزومتریک باعث افزایش قدرت عضلات بدن و حرکت مفاصل مجاور آنها و کاهش فشار به مفاصل و غضروف می شود. همچنین ضمن کاهش درد در نواحی مفاصل ، بیماریهای مفاصل زانو و کمر و ناحیه گردن را بهبود می بخشد. و باعث کاهش فشار به مفاصل کشکک و ران می شود.

از دیگر فواید ورزش به افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان بهبود راه رفتن،ایستادن و انجام فعالیت های روزانه،تأثیر بر سیستم عضلانی و اسکلتی و در نتیجه بهبود عملکرد سایر ارگان های بدن از جمله قلب می توان اشاره کرد.

افزایش کارآیی فرد در سنین جوانی ، میانسالی و پیری از جمله تأثیرات ورزش مداوم در رابطه با بیماریهای مفصلی است تأثیر ورزش بر مفاصل ناحیه ستون فقرات فراوان است. ورزش ایستادن صحیح را تقویت و فشار بر دیسک و لیگامنهای مهره های فقرات و همچنین میزان بیرون زدگی دیسک در ناحیه کمر و بالطبع دردهای ناحیه کمر را کاهش می دهد.

امروزه از اصول پایه ای درمان دردهای نواحی کمر ،انجام ورزش های ناحیه کمر می باشد که بصورت ورزشهای تقویتی و تکنیک هایی از قبیل ماساژ درمانی،آب درمانی ،طب سوزنی و کشش درمانی بهره گرفته شود .

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 1

کل نظرات :2

  • حیات نوشادی

    تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۳۹۴

    عالی بود بسیار مفید.


  • سهرابی

    تاریخ : ۱۸ - اردیبهشت - ۱۳۹۴

    خیلی عالی خلاصه و مفید بود
    سپاسگذارم


ارسال دیدگاه