دفعات بازدید: 862

تاریخ انتشار: 1394/04/23 - 20:48

علیشائی عنوان کرد: ضعف ورزش بانوان به دلیل نا‌آگاهی نواب‌رییسان نسبت به جایگاه‌شان

معاون توسعه ورزش اداره‌كل ورزش و جوانان خوزستان با بیان این‌که ورزش ما ماحصل تك استعدادها در سطح استان است و به شكل گلخانه​ای اداره می‌شود، گفت: باید در ورزش استان و بخش بانوان آن نیز، بحث استعدادیابی جدی گرفته شود.

علیشایی

به گزارش پایگاه خبری ورزش ماهشهر به نقل از (ایسنا)، مظفر علیشائی در اولین نشست اداره‌كل ورزش و جوانان استان در سال 94 با نواب‌رییسان هیات​های ورزشی خوزستان كه امروز (دوشنبه) در محل این اداره برگزار شد، اظهاركرد: عملكردی که در زمینه ورزش بانوان استان در  سال 93 ارائه شد، یك‌سوم ظرفیت ورزش بانوان استان بود و البته ما نباید فریب این عملكرد را بخوریم و آن را با سال 92 مقایسه كنیم، چرا كه سال 92 سال تغییر و تحول مدیریتی بود و به تبع آن، فعالیت​ها نیز كمرنگ بود پس بنابراین این سال، سال پایه قوی​ای برای ورزش خوزستان نیست.

 

وی ادامه‌داد: ولی می​توان سال 93 را سال پایه قوی​ای برای ورزش استان دانست و باید خودمان را با این سال مقایسه كنیم تا ببینیم رشدمان تا چه اندازه بوده است. بانوان نیز در مدال​آوری و رتبه استان سهم دارند، ولی سهم مدال‌آوری آن‌ها قابل مقایسه با ظرفیت استان نیست و در مقایسه با جامعه​ای كه نیمی از آن را بانوان تشکیل می‌دهند، سهم مدال​آوری آن نسبت به آقایان كم است. البته ما مشكلات را هم می​دانیم ولی ما در هیات​ها از فرصت​ها به خوبی استفاده نمی​كنیم. یكی از چالش​ها این است كه میزبانی‌ در بخش بانوان خیلی زیاد نیست. این میزبانی​ها باعث می‌شود، تجارب 20 تا 30 استان وارد استان خوزستان شود.

 

معاون توسعه ورزش اداره‌كل ورزش و جوانان خوزستان خاطرنشان‌كرد: از برخی از گفته​های نواب‌رییسان این‌طور به نظر می​رسد كه آن‌ها نقش و جایگاه نایب‌رییسی​شان را به خوبی نمی​دانند و باید بگویم به همان میزان كه رییس هیات اختیار دارد، 50 تا 60 درصد آن نیز ازآن نواب رییسان است. عدم آگاهی شما به آیین​نامه​ها باعث شده است كه دچار ضعف شوید. نایب‌رییس چیزی فراتر از دبیر هیات است و از شما نایب‌رییسان درخواست دارم جایگاه​تان را در حد رییس هیات بدانید و شما با تعریف كردن وظایف‌تان می​توانید نقش​تان را بالاتر ببرید. جلسات شما با نواب‌رییسان شهرستان​ها نیز قدرت ساختاری‌تان را در هیات​های استانی بالا می​برد.

 

وی بیان‌كرد: بانوان باید برنامه مجزا از برنامه آقایان در هیات با برآورد مالی، برگزاری مسابقات، میزبانی و اعزام​ها داشته باشند و یك نسخه از آن را نیز به امور بانوان اداره‌كل ورزش و جوانان استان تحویل دهند. تنگناهای مالی بسیار است و تیمی كه در كنار مدیركل ورزش و جوانان استان در حال فعالیت است، دیدگاهش این است كه برای رویدادهای مهم ورزشی، كمبود اعتبار ندارد. البته نمی​خواهیم بیهوده هزینه كنیم ولی قصد داریم چند رویداد ورزشی را با توجه به نیازمان برگزار كنیم. ما برای میزبانی‌های ورزشی مشكلی از نظر بودجه نداریم و خوابگاه​ها نیز با حداقل هزینه برای میزبانی​ها در اختیار هیات​ها قرار داده خواهند شد و این نیز شامل بخش بانوان هم می​شود.

 

علیشائی با بیان این‌که ورزش ما ماحصل تك استعدادها در سطح استان است و به شكل گلخانه​ای اداره می‌شود، گفت: اگر این استعداد كنار بروند، ممكن است آن هیات در ادامه راه دچار مشكل شود كه در این راستا باید با آموزش و پرورش و آموزشگاه‌ها تعامل برقرار شود و بانوان نیز باید مسابقات‌شان را به سطح آموزشگاه​ها ببرند و با آموزش و پرورش در رده​های سنی پایه مسابقاتی برگزار کنند. در جلسه شورای ورزش استان نیز كه با حضور استاندار برگزار شد، استاندار از ما خواست تا بحث استعدادیابی مشخص شود كه مدال​هایی كه كسب می​شود، طی پروسه​ حاصل می‌شود یا این‌كه زودگذر هستند. پس باید در ورزش استان و بخش بانوان آن، بحث استعدادیابی جدی گرفته شود و در این بخش فعالیت​ها با آموزش و پرورش تلفیق شود.

 

وی بیان‌كرد: دومین چالشی كه با آن روبه‌رو هستیم در بخش آموزش مربیان است چرا كه برخی مربیان دچار كمبود اطلاعات هستند و هیات​ها باید برنامه​های‌شان را با دیدگاه آموزشی در نظر بگیرند و آموزش در این برهه از زمان یك راه میانبر است، پس آموزش مربیان با برگزاری كارگاه​ها و دوره​های دانش​افزایی، مدنظر قرار گرفته شود.

 

معاون توسعه ورزش اداره‌كل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به جذب مربیان خارجی جهت کمک به توسعه ورزش استان، گفت: این استعداد هم وجود دارد كه بتوانیم مربیان خارجی را به این‌جا بیاوریم، البته این‌ كار باید در راستای اهدافی انجام شود؛ به طور مثال ما در رشته شمشیربازی نیازسنجی كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه این رشته دارای استعداد است و اگر برای آن برنامه​ریزی كنیم، می​توانیم در مسابقات آسیایی مالزی ورزشكار داشته باشیم. به هر حال بر اساس برنامه بلندمدت قصد داریم مربی خارجی جذب كنیم.

 

وی با اشاره به کسانی که متقاضی راه​اندازی مدرسه در رشته‌های موردنظر هستند، افزود:‌ باید در ابتدا باشگاه تاسیس شود و در مرحله بعد، آن را توسعه دهند و خود هیات هم می‌تواند نقش آموزشی داشته باشد ولی با عنوان مدرسه نمی​تواند این كار را انجام دهد.

 

علیشائی تاكیدكرد: میزبانی مسابقات به صورت جدی پیگیری شود و در بحث اعتبارات به همان میزان كه برنامه تدوین و ارایه شود، برای شما بودجه در نظر گرفته خواهد شد و سهم بانوان نیز محفوظ است. وظیفه ما این است در ابتدا در بخش همگانی كار كنیم، چرا كه هزینه بهداشت 10 برابر هزینه ورزش است و نقش ما به عنوان یک مسوول، توسعه ورزش همگانی است.

 

وی خاطرنشان‌كرد:​ با استان‌های میسان و بصره عراق پروتكلی بسته​ایم؛ این استان​ها در برخی رشته​ها ضعیف و در برخی دیگر قوی هستند و قرار شده است برای ارتباط با یكدیگر، نیازسنجی از ورزش بانوان و آقایان داشته باشیم. همچنین قرار است در آینده نزدیك مدیركل ورزش و جوانان این دو استان به خوزستان بیایند تا پس از دیدن ظرفیت​های این‌جا، یك تفاهم نامه ورزشی با یكدیگر منعقد كنیم. آن‌چه ما به عنوان یك دیدگاه به دنبال آن هستیم، برگزاری یك رویداد بین​المللی در بهمن‌ماه به مناسبت پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی است و می‌خواهیم این رقابت​ها را در تقویم بین​المللی جای دهیم. در قالب این مسابقات می‌خواهیم در پنج رشته آقایان و پنج رشته بانوان مسابقاتی را داشته باشیم.

ارسال دیدگاه