دفعات بازدید: 14,200

تاریخ انتشار: 1394/07/01 - 16:14

حال و روز کاراته بانوان خوزستان از دیدگاه یک مربی

یکی از هیات‎های ورزشی خوزستان که در سالیان اخیر در بخش بانوان بسیار فعال بوده و به‎طور پیوسته در مسابقات استانی و کشوری شرکت داشته و در تمام رده‎های سنی نیز مدال‎های رنگارنگ کسب کرده‎، کاراته است.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این امر ما را بر آن داشت تا به سراغ یکی از مربیان جوان و در عین حال باتجربه استان که خود در گذشته دارای عناوین و مدال‎های مختلفی در سطح استان و کشور بوده است، برویم و گفت‎وگویی را با او ترتیب دهیم. وی که اینک رییس سبک شوتوکان jska هیات استان و همچنین مربی باشگاه‎های نیروگاه رامین و دانشگاه علوم‌‎پزشکی اهواز است، صحبت‎هایی درخصوص وضعیت کاراته بانوان استان در سال‎های اخیر انجام داده است که در ادامه می‎خوانید.

 

حضور مستمر کاراته‌کاهای خوزستانی در اردوهای تیم‌ملی

 

مرضیه کُرد در گفت‎وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با مثبت ارزیابی کردن عملکرد کاراته بانوان استان در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در چند سال اخیر و در بخش مسابقات، بانوان خوزستانی نمایش قابل قبول و بسیار خوبی داشته‎اند چرا که در سال‌های گذشته و به عنوان مثال در شش هفت سال پیش، کسی از استان به تیم‌ملی دعوت نمی‎شد و اگر هم می‎شد نمی‎توانست چند دوره در اردوها باقی بماند. با این حال، در سال های اخیر شاهد دعوت و حضور مستمر برخی کاراته‎کاهای بانوی خوزستانی در اردوهای تیم‌ملی بوده‎ایم.

 

رییس سبک شوتوکان jska خوزستان بیان کرد: کلاس‌های داوری و مربیگری نیز همواره در چند سال اخیر برگزار شده که از نقاط قوت هیات بوده است و اکنون با تغییر ریاست هیات این امر بهبود نیز یافته است.

 

وی در خصوص وضعیت کاراته بانوان نسبت به آقایان در خوزستان، گفت: در سالیان اخیر کاراته بانوان تقریبا به سطح آقایان رسیده است و به نوعی هم‎سطح هم شده‎اند؛ با وجود این، در سال جاری و در بخش کومیته، استان خوزستان بازیکنی که فیکس تیم‌ملی بانوان باشد، نداشت و این در حالی بود که در قسمت آقایان در تیم‌ملی نماینده داشتیم.

 

در قسمت سبکی، آقایان به نسبت بانوان ضعیف‎تراند

 

این مربی جوان خوزستانی با بیان این‌که کاراته بانوان در چند وقت اخیر بسیار فعال بوده و به صورت مستمر در مسابقات مختلف شرکت داشته است، افزود: در قسمت بانوان مسابقات سبکی بسیاری برگزار شده است و ما شاهد این بودیم که از ابتدای امسال در مسابقات سبکی استانی و کشوری زیادی شرکت کرده‎ایم و به نظر من در قسمت سبکی، آقایان به نسبت بانوان کمی ضعیف‎تر عمل کرده‎اند.

 

هیات باید مربیان ملی را وارد استان کند

 

وی با اشاره به پتانسیل بالای استان خوزستان در کاراته بانوان، عنوان کرد: به عقیده من خوزستان پتانسیل این را دارد که جایگاه ثابتی در تیم‌ملی پیدا کند و لازمه عملی شدن این مساله، این است که یک مربی ملی بالای سر تیم خوزستان باشد و تیم را تمرین دهد.

 

این مربی خوزستانی اضافه کرد: به عقیده من هیات باید سعی کند از تیم‌ملی و فدراسیون سرمربیانی بیاورد و در تیم استان از آن‎ها بهره گیرد. از آن جا که کاراته‌کاهای بانوی بسیار با استعدادی در خوزستان وجود دارند، اگر بتوانیم مربیانی در این سطح را به استان بیاوریم تا تیم‎های‌مان را تمرین دهند، خیلی می‎تواند به بالا بردن سطح کاراته خوزستان کمک کند.

 

وی افزود: این مساله در سال‌های گذشته نیز ثابت شده بود و ما در گذشته پریناز سعیدی که مربی تیم‌ملی بود را در استان داشتیم که مدتی نیز تیم استان را زیر نظر گرفته بود و آن را تمرین می‎داد و به نظر من در مدتی که با تیم کار می‎کرد، در تکنیک بازیکنان بسیار تاثیرگذار بود.

 

امکانات کاراته استان در سطح قابل قبولی است

 

کُرد با اشاره به امکانات موجود استان خاطرنشان‌کرد: امکانات ما در آن حدی است که بتوانیم یک بازیکن خوب و با کلاس بالا پرورش دهیم و اگر در سطح استان‎های تهران و شیراز نباشیم، قطعا در سطح باقی استان‎ها هستیم.

 

وی جایگاه کاراته بانوان خوزستان را در کشور خوب توصیف کرد و گفت: در سال‌های اخیر بازیکنان خیلی خوبی داشتیم که مرتب به اردوهای تیم‌ملی دعوت می‎شدند و اگرچه در کومیته بازیکن فیکس تیم‌ملی نداشتیم ولی در کاتا داشتیم.

 

سرمایه‎گذاری باید روی رده‌های نونهالان و نوجوانان باشد

 

رییس سبک شوتوکان jska خوزستان در پاسخ به سوالی در مورد این که در حال حاضر تا چه اندازه به رده‎های پایه در استان اهمیت داده می‌شود و آیا این اهمیت به اندازه کافی هست؟ عنوان کرد: به نظر من بیشتر سرمایه‎گذاری ما می‎بایست روی رده‎های پایه باشد که خوشبختانه بنده شاهد این هستم که بیشتر کسانی که روی آن‎ها در حال کار هستند نوجوانان 14 و 15 ساله هستند که این سن بهترین سن برای پرورش یک بازیکن در سطح مسابقات ملی است. در مجموع باید گفت اگر شروع کار از نونهالی و نوجوانی باشد، نتیجه بسیار بهتری حاصل خواهد شد، چرا که استعدادهای بسیار گران‎بهایی در رده‎های نونهال و نوجوان در استان داریم که در خیلی جاها از جمله مسابقات استانی، کشوری و تمام سبکی در حال عرض‌اندام هستند.

 

با فراهم آوردن زمینه، شاهد ظهور پدیده خواهیم بود

 

وی استقبال از رشته کاراته در بین دختران استان را فوق‌العاده دانست و تصریح کرد: خود من شاگردان پنج شش ساله‌ای دارم که قهرمانی کشور را دارند و این بسیار امیدوارکننده است و این علاقه‎مندی که در بین کودکان و حتی خردسالان وجود دارد، قطعا در آینده خود را نشان خواهد داد و در صورت فراهم آوردن یک سری زمینه‎ها می‎توانیم شاهد ظهور پدیده‎هایی از استان در این رشته باشیم.

 

کُرد اظهار کرد: با توجه به پتانسیل موجود، هیات نیز در سال‌های اخیر یک سری دوره‎های مربیگری را همواره به صورت سالانه برگزار کرده است. امسال نیز از زمانی که آقای سرکوهکی ریاست هیات را بر عهده گرفته است، به‎ صورت مداوم پیگیر برگزاری کلاس‎های داوری و مربیگری بوده است.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تا چه حد از تجربه سایر افراد و پیشکسوتان در هیات استفاده می‎شود؟ گفت: در قسمت کنترلی همواره آقایان و بانوان استان فعال بوده‎اند و از زمانی هم که آقای سرکوهکی دوباره به عنوان رییس هیات انتخاب شده است، خوشبختانه بار دیگر از وجود آقای آرام فدائی که از اساتید سبک‎های کنترلی است، در هیات استفاده کرده است و امیدوارم که در بخش فنی بتوانیم از وجود او نهایت استفاده را ببریم، چرا که او یک داور جهانی و یک مربی فعال می‎باشد و در حال حاضر هم مربی باشگاه مناطق نفت‎خیز جنوب اهواز است و خیلی از بازیکنان تیم‌ملی نیز زیر دست وی تمرین می‎کنند. جایگاه فدایی همیشه در کاراته محفوظ بوده است و همواره تجربیات خود را در اختیار آقایان و بانوان کاراته‎کا قرار می‎داد؛ اکنون نیز با آمدن آقای سرکوهکی، حضورش برای بانوان کاراته‎کای استان پررنگ‎تر شده است.

 

عملکرد ناهید سرکوهکی نسبتا قابل قبول بود

 

مربی باشگاه‎های نیروگاه رامین و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخش دیگری از صحبت‎های خود، در خصوص عملکرد ناهید سرکوهکی، رییس سابق هیات کاراته استان عنوان کرد: به عقیده من عملکرد خانم سرکوهکی نسبتا خوب بوده است، چرا که همواره در دوره وی کلاس‌های داوری، مربی‎گری و همچنین مسابقات سبکی برگزار می‎شد. البته نقص‎هایی هم در برخی قسمت‎ها وجود داشت ولی در مجموع به نظر من عملکرد او نسبتا قابل قبول بود.

 

رییس جدید اردوهای مناسبی را برای تیمهای استان تدارک ببیند

 

وی در پایان در خصوص این که به عنوان یکی از مربیان جوان و در عین حال با تجربه هیات کاراته خوزستان، چه انتظاری از ریاست جدید هیات دارد؟ گفت: آقای سرکوهکی در دوره‎های قبلی و پیش از این نیز سال‎ها رییس هیات استان بوده است و به نظر من آن قدر از تجربه لازم برخوردار است که تشخیص دهد چه کارهایی را باید در هیات انجام دهد تا مربیان تمام سبک‎ها راضی باشند؛ با وجود این تنها انتظاری که می‎توانم از او داشته باشم و البته مطمئنم که آن را انجام خواهد داد، این است که همچنان با قدرت پیگیر برگزاری دوره‎های مربیگری و کلاس‎های داوری باشد و از طرفی اردوهای مناسبی را نیز جهت تیم‎های استان تدارک ببیند و در صورت امکان یک مربی خوب و ملی را جهت اعزام به مسابقات تیمی، بالای سر بازیکنان بیاورد.

ارسال دیدگاه