دفعات بازدید: 1,914

تاریخ انتشار: 1394/07/06 - 17:24

ورزش باعث بهبود مهارت‎های ذهنی و روانی می‎شود

مسوول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی خوزستان با تاکید بر نقش ورزش در شکل‎گیری شخصیت “نظم‌پذیری” در کودکان، گفت: افرادی که ورزش را به صورت منظم انجام میدهند، مهارتهای ذهنی و روانی در آن‎ها رشد می‎یابد.

داوود قاسمی در گفت‎وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: یکی از مسایلی که در زندگی تمام افراد از اهمیت زیادی برخوردار است، آرامش است.

ورزش ماهشهر

وی ادامه داد: یکی از انتقال‎دهنده‎های مهم عصبی که باعث شادابی و آرامش در افراد می‎شود، اندورفین است که زمانی که فرد ورزش می‎کند، اندورفین به صورت خودکار در وی ترشح می‎شود که در نتیجه این ترشح، فرد احساس شادابی، نشاط و سرزندگی می‌کند.

این روانشناس افزود: این شادابی، نشاط و سرزندگی که در نتیجه ترشح اندورفین در فرد بوجود می‎آید، به نوبه خود باعث یک سری فعالیت‎های مثبت در فرد از جمله تصمیم‎گیری‌های مناسب در مواقع ضروری و در واقع باعث می‎شود فرد با آرامش بیشتری کارهای عادی و روزمره خود را پیش ببرد.

وی با اشاره به مزیت دیگری که ورزش در راستای تقویت ذهن دارد، گفت: تحقیقات نشان داده است، افرادی که در سنین جوانی ورزش منظم را دنبال کرده‎اند، خطر فراموشی‎های دوران پیری مانند آلزایمر در آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‎کند و خطر از بین رفتن مغز نیز تقلیل پیدا می‎کند.

مسوول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی خوزستان بیان کرد: تاثیر عمده دیگری که ورزش بر فرد دارد، پیشگیری از بیماری افسردگی است. به طور کل یکی از فاکتورهایی که بر اساس آن می‌توان دریافت که فرد عملکرد عادی روزانه دارد این است که دریابیم آیا فرد ورزش می‌کند و یا این که اصلا می‌تواند ورزش کند؟ بنابراین ورزش کردن یکی از فاکتورهایی است که بر اساس آن می‌توانیم بگوییم فرد سلامتی روان دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: فردی که دچار افسردگی‎های خفیف می‎باشد، چنانچه به صورت منظم ورزش کند، درجه افسردگی در او کاهش پیدا می‎کند.

قاسمی با بیان این‌که ورزش در کاهش اضطراب نیز تاثیرگذار است، افزود: افرادی که دارای اضطراب بالا هستند و این مساله همواره برای آن‌ها نگران‌کننده بوده است، می‌توانند با ورزش منظم (هفته‌ای دو تا سه بار) به کاهش اضطراب خود کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که افراد برای تقویت ذهن خود، چه تمرینات و ورزش‌هایی را باید در دستور کار قرار دهند؟ عنوان کرد: ثابت شده است که ورزش‌های قدرتی و استقامتی هر دو تاثیر مثبت روی ذهن افراد دارند و نمی‌توان گفت یک نوع ورزش خاص تنها باعث سلامت روان در فرد می‌شود.

مسوول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی خوزستان ادامه داد: آن چیزی که اهمیت دارد این است که فرد تمامی ورزش‌ها اعم از سنگین، بی‌هوازی، هوازی و قدرتی را به صورت منظم انجام دهد و هنگامی که فرد این رویه را در پیش بگیرد، به صورت خودکار ورزش تاثیر خود را بر او خواهد گذاشت.

وی افزود: بنابراین الزاماً ورزش خاصی را نمی‎توان برای این مساله توصیه کرد و از طرفی نیز در پژوهش‎های صورت گرفته، دیده نشده که به عنوان مثال یک نوع ورزش خاص از دیگری بهتر است و یا این‌که بی‎هوازی از هوازی بهتر است. بر این اساس باید گفت هم ورزش‎های استقامتی و هم قدرتی، هر دو در جهت سلامت روان کاربرد دارند.

این روانشناس در بخش دیگری از صحبت‎های خود، عنوان کرد: ورزش کردن در سنین کودکی بیشتر جنبه بازی کردن را برای کودک دارد، با این‎ حال همین فعالیت فیزیکی در کودک باعث تقویت مهارت‎های اجتماعی در او می‎شود؛ مثلا، وقتی که کودکان ورزشی را به‎صورت گروهی انجام می‎دهند، یاد می‎گیرند که می‎بایست از اصول و قوانین خاصی پیروی کنند؛ چرا که در بازی آن‌ها قوانین خاصی حکم‌فرما است که به مرور باعث می‎شود شخصیت “نظم‌پذیری” در کودک شکل گیرد و در خارج از محیط بازی و در تعاملات اجتماعی خود نیز این قوانین را اجرا کند.

وی در پایان در خصوص تاثیر ورزش بر مهارت‎های ذهنی، خاطرنشان‌کرد: افرادی که ورزش را به صورت منظم انجام می‎دهند، مهارت‎های شناختی مانند حافظه، زمان عکس‌العمل، یادآوری و پاسخ‎دهی به محرک در آن‎ها تقویت می‎شود؛ در واقع ورزش به‎طور کلی مهارت‎های ذهنی و روانی را بهبود می‎بخشد و تاثیر آنصرفاً در کاهش اضطراب، افسردگی و یا جلوگیری از آلزایمر در دوران پیری نیست.

ارسال دیدگاه