دفعات بازدید: 36,885

تاریخ انتشار: 1394/11/28 - 12:04

کفش نامناسب ، پارگی منیسک زانو

فیزیوتراپ ها معتقدند که پوشیدن کفش مخصوص هر ورزش از پارگی منیسک زانو جلوگیری می کند.
به گزارش پایگاه خبری ورزش ماهشهر منیسک بخشی از غضروفی است که داخل مفصل زانو قرار دارد. جنس منیسک با دوام، نرم ،قابل انعطاف و رشته رشته است که مانند بالشتکی روی سطح مفصلی قرار دارد. زانو دو منیسک داخلی و خارجی دارد. منیسک ها بین سطح فوقانی استخوان ساق پا و سطح تحتانی استخوان ران قرار دارند و در فعالیتهای سنگین به عنوان یک ضربه گیر عمل می کنند. پارگی منیسک موجب درد و کاهش حرکت در زانو می شود.
کفش نامناسب ، پارگی منیسک زانو
پارگی منیسک چگونه رخ می دهد؟
امیر رضا آفتابی فیزیوتراپیست مرکز پزشکی فیفا معتقد است :به طور معمول پارگی منیسک هنگامی رخ می دهد که زانو با نیروی زیادی پیچ بخورد. گاهی هم به دلیل وارد شدن ضربه خفیف یا فشار آوردن به زانو ایجاد می شود. به طور مثال حین چمباتمه زدن، احتمال دارد که به زانو فشار آید و  منیسک پاره شود.
چگونه می توان از پارگی منیسک جلوگیری کرد؟
متاسفانه اغلب جراحات زانو بر اثر اتفاقاتی که غیر قابل پیش بینی است رخ می دهد. با رعایت نکات ساده ای  می توان تا حدی از این اتفاقات جلوگیری کرد.سه نکته مهم و اساسی که  رعایت آن از پارگی منیسک زانو جلوگیری می کند را در اینجا مطرح کرده ایم.
-داشتن عضلات ساق و ران قوی : با انجام دادن تمرینات مناسب بدنسازی می توان به راحتی عضلات ساق  و ران پا را تقویت کرد و هر چه عضلات این ناحیه قوی تر باشد از بروز آسیب های مربوط به پا بخصوص زانو جلوگیری می شود.
-کشش آهسته پا  قبل و بعد از تمرینات : بارها و بارها به اهمیت کشش عضلات در قبل و بعد از ورزش اشاره کرده ایم که  تاثیر بسیاری در جلوگیری از بروز آسیب دیدگی دارد.
-پوشیدن کفش مناسب که اندازه پا باشد و همچنین استفاده از کفشهای مخصوص برای هر ورزشی در جلوگیری از بروز آسیب دیدگی بسار موثر است.
علائم پارگی منیسک چیست؟
–  درد در مفصل زانو 
–  تورم زانو، بلافاصله پس از پارگی منیسک
–  کاهش دامنه حرکتی خم و راست شدن زانو
–  زانویتان در یک محل قفل می شود یا گیر می کند .
–  در هنگام جراحت صدای پارگی یا ترق تروق می شنوید .
در صورتی که فردی، پارگی قدیمی منیسک داشته باشد، حین فعالیت گاهی زانویش درد خواهد داشت.البته ممکن است که حتی زانویش تورمی هم نداشته باشد. گاهی اوقات زانو ممکن است قفل هم شود و یا خشک و سفت گردد.
پارگی منیسک چگونه تشخیص داده می شود؟
پزشک تاریخچه،علائم و چگونگی وقوع عارضه را بررسی می کند.  همچنین زانو را در چند جهت که ممکن است ایجاد درد در سطح منیسک آسیب دیده شود حرکت می دهد. برای بررسی احتمالی شکستگی استخوانهای زانوی صدمه دیده ممکن است نیاز به عکس رادیوگرافی شود. البته جابجایی منیسک با این نوع عکسبرداری مشخص نمی شود. MRI می تواند در تشخیص جابجایی منیسک کمک کننده باشد.
درمان پارگی منیسک چگونه است؟
–  هر ۳تا ۴ ساعت یکبار روی زانو، به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه یخ بگذارید؛ این کار را ۲-۳ روز یا تا وقتی که درد و تورم از بین رود ادامه دهید.
–  جهت کمک به کاهش تورم مفصل، زیر پاها بالشی قرار دهید تا زانو بالاتر از سطح بدنتان قرار گیرد. 
–  می توانید دور زانو را با باند کشی بپیچید تااز تورم بیشتر جلوگیری کنید. از زانوبند، جهت کاهش حرکت و جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد زانو استفاده کنید.
–  از عصای زیربغلی، استفاده کنید.
–  داروهای ضد التهاب و ضد دردی که توسط پزشک تجویز شده را مصرف نمایید.
جراحی داخل مفصلی  زمانی انجام می شود که نیاز به ترمیم یا برداشتن بخش بزرگی از منیسک باشد. این جراحی حدوداً یک ساعت طول می کشد. 
از آنجایی که منیسک برای حرکت زانو بسیار حائز اهمیت است، جراح بخشهایی که ممکن است ترمیم گردند را در مدت جراحی دست نمیزند.
پس از جراحی باید پا بالاتر از سطح بدن قرار گیرد. به سادگی بعد از ۲ یا۳ روز میتوان از زانوی جراحی شده استفاده کرد. فقط در اوایل باید از حرکات شدید خودداری کرد.
عوارض پارگی منیسک چه مدت طول می کشد؟
اگر هنوز پارگی کوچکی در منیسک باقی مانده باشد که ترمیم  یا برداشته  نشده باشد، ممکن است هنوز بتوانید  که کارهایتان  را خوب و فعال انجام دهید. به هر حال ممکن است که زانو حین فعالیت، گاهی اوقات قفل ، متورم، سفت یا دردناک شود.
 چه وقت می توان به فعالیتهای عادی بازگشت؟
شدت پارگی در افراد مختلف، متفاوت است و بازگشت به فعالیتهای عادی به میزان همین شدت بستگی دارد. در واقع مدتی که از آسیب می گذرد ارتباط چندانی با بازگشت فرد به فعالیت های عادی اش ندارد، اما به طور کلی هر چقدر فرد دیرتر برای درمان اقدام کند بهبودی او نیز بیشتر به طول خواهد انجامید. هدف از توانبخشی بازگشت به فعالیتهای طبیعی در کوتاهترین زمان ممکن می باشد. چنانچه فردی زودتر از بهبودی کامل به فعالیت های عادی خود برگردد، ممکن است مشکل او تشدید گردد .
در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید می توانید به فعالیت های عادی تان بازگردید:  
–  زانوی آسیب دیده تان بدون درد و به طور کامل خم و راست شود.
–  زانو و پای آسیب دیده تان در مقایسه با پای سالم قدرت کافی را بدست آورده باشد.
–  زانو هیچ تورمی نداشته باشد.
–  بدون درد خم شوید، چمباتمه بزنید و یا راه بروید.
 
ارسال دیدگاه