دفعات بازدید: 34,008

تاریخ انتشار: 1395/01/19 - 12:22

درمان سریع آسیب دیدگی با توجه به بعد روانی

روان شناسان ورزشی معتقدند با توجه به بعد روانی ورزشکار آسیب دیده،درمان و بازتوانی وی سریع تر صورت می گیرد.

 

آموزشی

 

آسیب دیدگی های ورزشی، علاوه بر چالش های جسمانی ،چالش های روانی نیز برای ورزشکاران به همراه دارد.

 

ورزشکاران آسیب دیده، ممکن است هیجانات منفی شدیدی نظیر افسردگی، اضطراب، پریشانی، تنش، شوکه شدن، از بین رفتن و یا کاهش اعتماد به نفس و ناامیدی را تجربه کنند. همچنین این شرایط بر بازگشت دوباره ورزشکار به صحنه رقابت نیز اثر گذار است. چگونگی پاسخ شما به آسیب دیدگی، مدت بهبودی وتوان‌بخشی و به تبع آن بازگشت به فعالیت ورزشی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال این سوال پیش می آید که ورزشکار چگونه می تواند بر این هیجانات چیره شود؟

 

به طور قطع، شما برخی واکنش‌های ابتدایی منفی نسبت به آسیب دیدگی راتجربه خواهید کرد که بروز آنها طبیعی است. نکته مهم و کلیدی در این است که رویکرد شما به آسیب با یک طرز تفکر ذهنی سرسختانه همراه باشد.

 

عوامل موثر برچگونگی کنار آمدن با آسیب دیدگی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد چهار عامل بر چگونگی کنار آمدن با آسیب دیدگی تاثیر می‌گذارد: ۱- پاسخ هیجانی که ورزشکار نسبت به آسیب نشان می‌دهد. ۲- حمایتی که ورزشکار از جانب دیگران دریافت می‌کند. ۳- نحوه مواجهه با چالش‌های توان‌بخشی و بهبودی. ۴- آمادگی ذهنی و روانی ورزشکار برای بازگشت به تمرینات و مسابقه.

 

ورزشکاران موفق که برای حفظ سرسختی ذهنی خود تلاش و ممارست می‌کنند، انگیزه‌های بیشتری برای فعالیت ورزشی دارند و بیشتر تشنه رقابت هستند. در این رابطه مندی رداک هادسون (Mandy Ruddock-Hudson ) و همکارانش در تحقیقاتشان از چهار مشخصه مشترک در بین ورزشکارانی که با روحیه قوی موفق شده بودند بر آسیب دیدگی های خود فائق گردند نام بردند.

 

۱-تقویت سایر جنبه ها :

ورزشکاران با روحیه قوی، ذهنیت مثبتی را اتخاذ می کنند که به آنها یک حس خود کنترلی مناسب را منتقل می نماید. این دسته از ورزشکاران، تلاش می کنند سایر جنبه های مهم ورزشی خود را تقویت نمایند مانند: قدرت جسمانی ، تغذیه، تمرینات روانی.

 

۲-تداوم ارتباطات:

این دسته از ورزشکاران ارتباط خود با هم تیمی ها، مربیان، کمیته آموزشی، دوستان و غیره ..را به طور موثری حفظ می کنند و از کناره گرفتن و انزوای نسبت به تیم و سیستم پشتیبانی آن، اجتناب می نمایند.

 

۳-فعالیت جایگزین:

آنها همچنین به جای درگیرکردن خود با بی تحرکی، فعالیت های جایگزین موثری را می یابند مانند : نوعی آموزش، تحصیل و یا سرگرمی دلخواه.

 

۴-نگرش مناسب:

در نهایت آنها، به جای چشم اندازی منفی، نگرش و بازخورد بسیار مثبتی را نسبت به بازگشت خود به صحنه رقابت اتخاذ می کنند و این را با امید به بازگشت دوباره و آسیب ندیدن مجدد نشان می دهند.

 

تفکر ذهنی قوی در برخورد با آسیب دیدگی

نکات زیر را برای برخورد متناسب با آسیب دیدگی ها به همراه یک ذهنیت روانی قوی، مورد توجه قرار دهید.

 

نکته شماره ۱ :

افکار خود را بر آنچه توانایی انجامش را دارید متمرکز نمایید. بهتر است یک یا دو جنبه از فعالیت ورزشی خود را که می توانید آنها را در طی فرایند بازتوانی بهبود بخشید شناسایی کنید و سعی کنید بصورت روزانه برروی این جنبه ها کار کنید.

 

نکته شماره ۲ :

این موضوع را در نظر داشته باشید با وجود اینکه دوست دارید با همان سطح پشتکار و اطمینانی که قبل از آسیب دیدگی خود داشته اید، به صحنه ورزش بازگردید، اما این موضوع، اغلب برای ورزشکاران پس از آسیب دیدگی امری دشوار است. هنگامی که پس از بازتوانی به صحنه رقابتها باز می گردید و با احتیاط بیشتری بازی می کنید، تمایل دارید که تنش و حساسیت بیشتری را نسبت به ناحیه آسیب دیده خود داشته باشید که همین مسئله، خطر آسیب دیدگی مجددتان را افزایش می دهد.

 

(طیبه خزاعلی)

ارسال دیدگاه