دفعات بازدید: 17,776

تاریخ انتشار: 1395/04/16 - 16:13

ورزش‌های آبی و فواید فراوان آن

یک مربی ورزش های آبی می گوید این ورزش ها با توجه به تقویت عضلات افراد، تاثیر بسیاری در رفع بیماری هایی چون کمردرد، گردن درد و همچنین کاهش وزن، کنترل فشار خون و از بین رفتن دیابت دارند.

آموزشی

زهرا رضازاده در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: ورزش های آبی بیشتر برای افرادی که مشکل ارتوپدی دارند و کسانی که با مشکل مفاصلی، استخوانی و ضعف عضلات مواجه هستند، کاربرد دارد. در کل ورزش های آبی، ورزش‌هایی مفرح و با نشاط محسوب می شوند آن هم به این دلیل که در آب انجام می شوند و همان طور که می دانید در آب مایعی وجود دارد که باعث ایجاد نشاط در افراد می شود.

 

وی بیان کرد: ما در ورزش های آبی بیشتر پذیرای بیماران هستیم، آن هم بیمارانی که از مشکلاتی از جمله کمر درد، زانو درد، ضعف عضلات و وزن بالا رنج می برند و در خشکی نمی توان با آن ها خوب کار کرد ولی این افراد می توانند حرکات موردنظر را در آب به خاطر این که در آب به بی وزنی کامل می رسند، انجام دهند. در خشکی حتی اگر وزن فرد ۴۰ کیلوگرم هم باشد، با فشاری که به روی زمین می آورد، سه برابر وزن او به تمام مفاصلش از جمله زانو، کمر و گردن، فشار وارد می شود ولی در آب به این صورت نیست و ما می خواهیم از این طریق فشار را از روی بدن افراد برداریم و برای این کار، در آب شروع به تقویت عضلات آن ها می کنیم.

 

نایب رییس هیات ورزش های همگانی خوزستان با اشاره به افرادی که با مشکل زانو درد به اماکن آبی مراجعه می کنند، گفت: وقتی فردی با این درد به ما مراجعه می کند، عضلات چهار سر ران او را تقویت می کنیم. ما در آب طبق برنامه هایی که داریم، آن عضلاتی که زانو را مهار می کنند، تقویت می کنیم و همین باعث می شود فرد به مرور بهبودی خود را به دست آورد. در این میان نمی توان از تقویت عضلات پشت ران که همسترینگ هستند، گذشت و بر این اساس همزمان هر دو عضله را با هم تقویت می کنیم و پس از چند جلسه، فرد دیگر به هیچ عنوان درد زانو ندارد. این تمرینات سه جلسه در هفته انجام می شود.

 

وی افزود: حتی پزشکان ارتوپد همه به بیماران خود می گویند که در آب کار کنند آن هم به این دلیل که می خواهند فشار را از روی بدن این افراد بردارند.

 

رضازاده در خصوص بیمارانی که از مشکل کمردرد رنج می برند هم گفت: افرادی که دچار پارگی دیسک می شوند، بیشتر به دلیل ضعف عضلات کمر و شکم‌شان است؛ زمانی که عضلات شکم ضعیف می شود، خود به خود قوسی در کمر ایجاد می شود و این قوس باعث می شود که ستون فقرات از حالت اصلی اش خارج شده و حالت منحنی بگیرد و همین موجب گودی کمر می شود و همین گودی کمر نیز به دیسک فشار می آورد و باعث خارج شدن دیسک می شود.

 

وی بیان کرد: ما در چنین حالتی اولین کاری که می کنیم این است که عضلات شکم و بعد هم عضلات اطراف دیسک کمر را تقویت می کنیم و بعد با انجام این کار، خود به خود و به مرور زمان، دیسک به جای خودش برگردانده و مهار می شود و درد نیز کاهش پیدا می کند. در ۵۰ درصد از بیماران دیده ایم که دیگر نیازی به عمل نبوده است. به نظرم این یک معجزه است که مشاهده می کنیم؛ فرد با دو سه ماه وارد آب شدن و تقویت عضلات شکم و کمر، مشکلش از بین می رود.

 

این کارشناس تربیت بدنی با اشاره به نحوه درمان افرادی که با مشکل گردن مواجه هستند، گفت: آن افرادی که بیشتر پشت میز نشین هستند و کارشان هم کار با کامپیوتر است و مداوم حالت خم شده به سمت کامپیوتر را دارند، با ضعف عضلات شانه و گردن مواجه می شوند و ما بازهم برای تقویت عضلات اطراف گردن و شانه این افراد، تمریناتی داریم که بسیار از این تمرینات نتیجه مطلوب گرفته ایم. در ۱۵ سال کاری ام، کسی نبوده است که به استخر بیاید و بدون نتیجه بیرون برود.

 

وی خاطرنشان‌کرد: ورزش های آبی همچنین در کاهش وزن، کنترل فشار خون، تقویت دستگاه تنفسی قلب و عروق، رفع مشکلات روحی – روانی، تنظیم قند بدن و حتی از بین رفتن دیابت تاثیرگذار هستند. بیماران ام‌اس هم نتیجه خوبی از ورزش های آبی گرفته اند و تا اندازه ای توانسته ایم عضلات این بیماران را تقویت کنیم تا بتوانند کارهای روزمره خودشان را انجام دهند. ورزش های آبی، بهترین ورزش‌ها برای بانوان هستند.

 

رضازاده درخصوص تاثیر انجام ورزش های آبی بر بیماران راشیتیسمی هم گفت: من حتی یک شاگرد ۱۲ ساله داشتم که دچار بیماری راشیتیسم یعنی نرمی استخوان بود و ما با تقویت عضلات او در آب، توانستیم به پاهای او شکل دهیم. ما پزشک نیستیم که بیماری را درمان کنیم، فقط پیشگیری و عضلات را تقویت می کنیم که این خیلی مهم است.

 

وی بیان کرد: من چند شاگرد باردار هم داشتم که از چهار ماهگی تحت نظارت خودم بودند و ما کمربندهای مخصوصی درست کردیم تا بتوانیم آن ها را وارد آب عمیق هم کنیم و آن ها خیلی راحت می توانستند بدون این که هیچ مشکلی خود و فرزندشان را تهدید کند، در آب راه بروند. ورزش های آبی را در دوران بارداری در حد مطلوب و در حدی که تقویت عضلات باشد، به صورت پیاده روی در آب پیشنهاد می دهیم و بسیار هم نتیجه‌بخش بوده است.

ارسال دیدگاه