دفعات بازدید: 28,115

تاریخ انتشار: 1395/05/09 - 2:42

معرفی دو رشته ورزشی ایزی لاین و بادی پامپ+تصاویر

ایزی لاین (easy line)

 

znes_acf32193-3a13-4180-b3a2-8c22a281d16d.jpg

ایزی لاین چیست ؟

ایزی لاین مجموعه ای متشکل از ۶دستگاه برای عضلات مختلف بدن و ۶ ایستگاه جهت اجرای حرکات تکمیلی مورد نیاز است که در یک مسیر دایره ای شکل چیدمان شده اند و فرد ورزشکار تحت تعلیمات مربی که در تمام طول تمرین همراه گروه است ، ضمن گذر از هر مرحله و اجرای تمرینات دایره ای ( Circle training ) به اهداف طراحی شده در برنامه تمرین آن جلسه دست خواهد یافت. این رشته سبکی جدید در فرم دهی و تقویت عضلات در بدنسازی است که با بهره گیری از تکنولوژی پیستونهای هیدرولیک و ترکیب آن با دستگاههای بدن سازی موفق به حذف وزنه و آسیبهای ناشی از کاربرد وزنه در تقویت عضلات گردیده است ، بهره گیری از دانش روز ، انطباق با ارگونومی ، حذف کلیه آسیبهای احتمالی و نهایتاً سهولت کاربری ، ایزی لاین را به سبکی عمومی و قابل اجرا برای تمامی مخاطبین و علاقمندان به بدنسازی و فیتنس (تناسب اندام و آمادگی جسمانی ) تبدیل کرده است. این سبک با توجه به دامنه وسیع برنامه های قابل اجرا توسط مربی می‌تواند طیف وسیعی از نیازها از فیزیوتراپی و باز توانی تا تمرینات پلایو متریک و مهارتی را پوشش دهد. توضیح اینکه خاصیت اصلی پیستونهای هیدرولیک بکار رفته در دستگاههای ایزی لاین تناسب عکس العمل وارده از سوی دستگاه با توجه به سرعت و نیروی وارده از سوی ورزشکار می‌باشد بعبارت ساده تر هرچه ورزشکار قوی تر و سریعتر باشد دستگاه نیروی بیشتری به وی وارد می‌سازد. این رشته بصورت کلاس های گروهی ۹ الی ۱۸ نفره در قالب برنامه های متنوع هوازی و بی هوازی و به روش تمرینی دایره‌ای (circle training ) و در زمان ۴۵ الی ۶۰ دقیقه اجرا می‌شود ضمن اینکه سرعت اجرای حرکات به کمک موزیک های استاندارد تنظیم می‌گردد.

ایزی لاین برای چه کسانی طراحی شده ؟

صراحتاً این رشته برای هر فردی مناسب است ، دستگاه های این رشته بدون نیاز به هر گونه تنظیم و یا انتخاب وزن قابل استفاده بوده و تنها تفاوت در سرعت اجرای حرکات توسط فرد ورزشکار است ، بنابراین شما می توانید در یک کلاس گروهی افراد سالخورده با محدودیت حرکتی و ضعف عضلات را در کنار ورزشکاران جوان و ورزیده قرار دهید بدون اینکه نگران آسیب دیدگی ناشی از فشار دستگاهها باشید.  

 

 

بادی پامپ(Body Pump)

 

9xv_بادی_پامپ2.jpg

 ورزش بادی پامپ یک شاخه از ورزش های هوازی است که در سال ۱۹۹۱ توسط فیلیپ Mills ابداع گردید .این ورزش با اینکه سابقه زیادی ندارد ولی به سرعت محبوبیت زیادی در بین افراد مخصوصا بانوان پیدا کرد به طوری که امروزه در بیش از ۸۰ کشور دنیا د بالغ بر ده ها هزار سالن ورزشی تعلیم داده میشود.در ایران نیز علاقمندان زیادی دارد.

اصول کلی: این ورزش شاخه ای از ورزش های ایروبیک است اما فرق آن با ورزش های صرفا ایروبیک این است که تمرینات با وزنه نیز در آن گنجانده شده است .معمولا هر سانس کلاس بادی پامپ حدود ۶۰ دقیقه طول میکشد در طول این مدت روی ۸ گروه جداگانه عضلات که به هرکدام یک Track گفته میشود کار میشود،البته یک Trackجهت گرم کردن در اول برنامه (Warm up) و یک Track جهت سرد کردن بدن در آخر برنامه(Cool down) را نیز شامل میشود. البته انواع دیگری نیز دارد مثلا در نوعی از آن که ۴۵ دقیقه طول میکشد Track جلو بازو و پشت بازو را حذف میکنند .این موضوع که چه نوعی از آن به درد وضعیت بدنی شما میخورد بر اساس نظر مربی تان تصمیم گیری میشود.

یک کلاس نرمال بادی پامپ: در کلاس های بادی پامپ مثل اکثر کلاس های ایروبیک از موسیقی استفاده میشود و لذا انجام این ورزش باعث کمک زیادی به بهبود شرایط روحی و کمک به رفع افسردگی میکند. نوع وزنه هایی که در این ورزش بکار میرود شامل وزنه های آزاد،پلیت ها،هالتر یا صفحات Step ایروبیک هستند و افراد بر اساس نظر مربی بر اساس هدف و شرایط بدنی که دارند از وزنه ها استفاده میکنند.

در یک جلسه تمرین بادی پامپ چند کالری می‌سوزانید؟
    
در ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای که این کلاس‌ها طول می‌کشد برای سوزاندن مقدار زیادی کالری وقت کافی دارید. همه ما می‌دانیم که هر چه کالری بیشتری بسوزانید کاهش وزن بیشتری خواهید داشت. در طول یک جلسه یک ساعته بادی پامپ بر حسب شدت و سطح کلاس میزان کالری سوزانده شده حدود ۶۰۰ کالری است. نیم کیلو چربی بدن در حدود ۳ هزار کالری دارد.

انجام تمرینات استقامتی با وزنه راهی عالی برای کالری سوزی و روشی فوق‌العاده برای عضله‌سازی هستند. با انجام این تمرینات و افزایش متابولیسم، عضلات ترمیم می‌یابند و حتی در مدت زمان طولانی بعد از انجام تمرینات سرعت کالری سوزی همچنان بالا باقی می‌ماند.

بنابراین با بادی پامپ نه تنهای کالری کافی می‌سوزانید، بلکه در زمان ریکاوری هم سوختن کالری در جریان است. ضمن اینکه با افزودن حجم عضلات‌تان می‌توانید متابولیسم را همچنان بالا نگه دارید.

 

mv0_بادی_پامپ_(2).jpg

بیشترین نوع حرکاتی که در این ورزش انجام میشود :شامل اسکات ها، دد لیفت ها وپرس ها میباشد و با هدف اصلی افزایش استقامت و قدرت عضلانی حرکات تنظیم میشوند. معمولا مربیان با انتخاب تلفیقی از Trackها و میکس کردن آن ها با هم درجات مختلفی از قدرت و استقامت را برای شاگردان تنظیم مینمایند.در بسیاری از باشگاه هایی که اصولی و علمی تر کار میکنند ابتدا یکدوره کلاس توجیهی از سوی مربی برای هنرجویان تازه کار برگذار میشود تا کم کم با آمادگی مناسب به سر کلاس اصلی بروند. گروهی بودن این ورزش،همراهی آن با موسیقی وموزون بودن آن یک حالت زیبایی از نشاط و ایجاد روحیه بالا را بین کار آموزان ایجاد مینماید. معمولا یک کلاس نرمال بادی پامپ ۱۰ Track دارد که هرکدام ۶-۴ دقیقه طول میکشد وهمانگونه که گفتم در هر تراک روی گروه خاصی از عضلات کار میشود.معمولا یک روال عادی به این ترتیب است که: تراک گرم کردن ،پاها ،عضلات سینه ، عضلات پشت، پشت بازو ، جلوی بازو ،لانگز،سرشانه و شکم و نهایتا تراک خنک کردن بدن .معمولا بین هر تراک زمان کوتاهی را برای تمرینات کششی عضلاتی که روی آن کار شده و برای تغییر وزنه ها برای حرکت بعدی در نظر میگیرند. فرمی که در بالا توضیح دادم یک فرم کلی و پایه ای این ورزش بود بسته به نظر مربی در نوع و نحوه انجام تراک ها ممکن است تغییراتی حاصل شود مثلا شاید زمان و شدت بیشتری را به پایین تنه اختصاص دهند یا به بالای تنه و… که همه این موارد بستگی به شرایط جسمانی افراد و نیازهای آنها از این ورزش فرق خواهد کرد. در کل باید گفت که این ورزش تلفیق خوبی از ورزش هوازی و ورزش با وزنه(غیر هوازی) است که بسته به انتخاب نوع تمرینات آن را میتوان به سمت دلخواه سوق داد.

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 1

کل نظرات :1

  • مریم از بهبهان

    تاریخ : ۹ - مهر - ۱۳۹۵

    کلاس مربیگری داره یا نه و کجا و چه موقع برگزار میشه


ارسال دیدگاه