دفعات بازدید: 2,603

تاریخ انتشار: 1390/11/10 - 11:16

مديركل ورزش و جوانان خوزستان از افتتاح 42 پروژه ورزشي در دهه‌ فجر خبرداد

مديركل ورزش و جوانان خوزستان از افتتاح 42 پروژه ورزشي در دهه‌ فجر خبرداد.

به گزارش خبرنگار بخش وزشي ايسنا از خوزستان، حميدرضا گرشاسبي در نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران كه ديروز شنبه، هشتم مهرماه در سالن اجتماعات اداره‌كل ورزش و جوانان استان برگزار شد، اظهاركرد: در بخش عمراني براي دهه مبارك فجر، 42 پروژه ورزشي خواهيم داشت كه با بهره‌برداري از آن‌ها 112 هزار و 918 مترمربع به سرانه فضاي ورزشي استان اضافه خواهد شد. از اين متراژ 49 هزار و 408 مترمربع آن فضاهاي ورزشي سرپوشيده و 63 هزار و 510 متر مربع آن نيز فضاهاي روباز است. اعتبار 27 پروژه از 42 پروژه از اعتبارات استان تامين شده، دو پروژه نيز ملي و 13 پروژه نيز از ساير منابع مانند نفت تامين شده است.

وي ادامه‌داد: هزينه‌هايي كه براي 42 پروژه از منابع استاني و ملي تامين شده، 17 ميليارد و 117 ميليون و 800 هزار تومان بوده است اما كل هزينه‌هاي اين 42 پروژه، 81 ميليارد و 117 ميليون و 800 هزار تومان است. بخشي از هزينه‌هاي ورزشگاه 50 هزرا نفري توسط وزارت راه و شهرسازي تامين شده كه آن را در اعتبارات استاني لحاظ نكرده‌ايم و فقط پنج ميلياردي را كه از اعتبارات استاني هزينه كرده‌ايم، در اين آمار محاسبه كرده‌ايم.

مديركل ورزش جوانان خوزستان عنوان‌كرد: ‌اين 42 پروژه شامل 16 سالن چند منظوره در 16 شهرستان استان، پنج سالن تمريني، يك سالن ويژه وزنه‌برداري، سه زمين چمن فوتبال، يك خانه كشتي، يك زورخانه، يك پيست موتورسواري و يك خانه بيليارد است. اين خانه بيليارد كه قرار است در آبادان افتتاح شود،‌ به دليل وجود سه ملي‌پوش در اين شهرستان ساخته شده است. براي اولين بار نيز حسين وفايي در رشته اسنوكر قهرمان جهان شد به احترام وي و اين‌كه آبادان پايگاه بيليارد ما شده است، خانه بيليارد را در اين شهر احداث كرديم و ساخت دومين خانه بيليارد را نيز در دست اجرا داريم. از ديگر پروژه‌هاي عمراني كه در دهه فجر افتتاح خواهند شد مي‌توان به دو پيست دو و ميداني، يك تالار آموزش، دو خوابگاه ورزشي، سه ساختمان اداره ورزش و جوانان در سه شهرستان، يك ساختمان ويژه هيات‌هاي ورزشي، يك مجموعه ورزشي روستايي، ورزشگاه 50 هزار نفري و پيست بين‌اللمللي دوچرخه‌سواري اشاره كرد.

وي بيان‌كرد:‌ تاكنون هيچ استاني نتوانسته در يك مناسبت 42 پروژه ورزشي را با اين ابعاد و متراژ افتتاح كند و خوشحاليم كه تعداد پروژه‌هاي زيادي در اختيار نوجوانان و جوانان استان قرار مي‌دهيم.

گرشاسبي درمورد برنامه‌هاي ورزشي دهه فجر گفت: براساس گزارش ساير دستگاه‌هاي استان، 36 برنامه دارند ولي اداره‌كل ورزش و جوانان استان، ‌307 برنامه ويژه در سطح استان برنامه‌ريزي كرده است كه ويژه آن همايش بزرگ دوچرخه‌سواري همگاني و عمومي استان كه 14 بهمن ماه برگزار مي‌شود و فكر مي‌كنم كه در طي سال‌هاي اخير اولين همايش بزرگ دوچرخه‌سواري باشد.

وي درخصوص فعاليت‌هاي ورزشي كه تاكنون انجام شده است، اظهاركرد:‌ البته در ايام دهه فجر نيز يك جلسه مطبوعاتي ويژه برنامه‌هاي جوانان خواهيم داشت چون از زماني كه تبديل به وزارت شده‌ايم و سازمان ملي جوانان و سازمان تربيت‌بدني با هم ادغام شدند، جوانان نيز زيرمجموعه ما محسوب مي‌شوند و بايد براي آن‌ها هم در چارچوب تعريف شده برنامه‌ريزي كنيم. در ايام دهه فجر 18 برنامه ويژه براي جوانان خواهيم داشت كه يكي از آن‌ها تجليل از برترين‌هاي ورزشي جوانان است اما در فعاليت‌هاي 9 ماهه ورزش، تا اين لحظه 145 هزار ورزشكار سازمان يافته داريم كه بيمه شده ورزشي هستند و كساني هستند كه در رقابت‌هاي قهرماني حضور پيدا مي‌كنند. ‌تاكنون 26 ميزباني مسابقات قهرماني كشور را در استان داشته‌ايم و 331 تيم در قالب سه هزار و 12 ورزشكار به مسابقات قهرماني كشور اعزام كرد‌ه‌ايم.

مديركل ورزش و جوانان استان افزود: در مسابقات قهرماني كشور موفق به كسب 144 مدال طلا، 110 مدال نقره و 196 مدال برنز بوده است. در بخش تيمي نيز 24 مقام اولي، 26 مقام دومي و 25 مقام سومي و درمجموع 75 مقام تيمي در مسابقات كشوري كسب شده است. در طي 9 ماه گذشته 336 خوزستاني به تيم‌هاي ملي دعوت شده‌اند كه از اين تعداد تاكنون 138 نفر به عضويت تيم‌ملي درآمده‌اند. همچنين هفت تيم در قالب 113 ورزشكار تاكنون به مسابقات بين‌المللي اعزام كرده‌ايم كه موفق به كسب 23 مدال طلا، 13 نقره و 30 برنز و در مجموع 66 مدال در رقابت‌هاي بين‌المللي كسب شده است. يك مقام سومي تيمي و يك مقام اول تيمي نيز در رقابت‌هاي بين‌المللي كسب كرده‌ايم.

وي عنوان‌كرد: ‌نفرات خوزستاني كه در قالب تيم‌هاي ملي به مسابقات آسيايي اعزام شده‌اند 56 نفر بوده‌اند كه موفق به كسب 18 طلا، 10 نقره و پنج برنز كسب كرده‌اند. از خوزستان 45 نفر در قالب تيم‌هاي ملي به مسابقات جهاني اعزام شده‌اند كه موفق شده‌اند شش مدال طلا، 11 نقره و هفت برنز و در مجموع 24 مدال جهاني كسب كنند. نفرات اعزامي به مسابقات جهاني، 52 درصد كسب مدال داشته‌ايم.

گرشاسبي درمورد كلاس‌هاي برگزار شده در طي 9 ماه گذشته گفت: 35 كلاس مربي‌گري، 39 كلاس داوري و درمجموع 74 كلاس برگزار شده است. در كنار اين‌ها 17 دوره علمي، 155 دوره ورزشي برگزار شد و 120 نفر نيز به دوره‌هاي تخصصي اعزام شده‌اند.

وي تصريح‌كرد:‌ مصوب شده كه ورزشگاه 50 هزار نفري، 20 بهمن ماه با حضور رييس جمهور و مقامات كشوري به بهره‌برداري برسد و ما برنامه داريم كه با همت استاندار و وزير راه و شهرسازي براي ايجاد دهكده المپيك خوزستان، 200 هكتار زمين‌هاي ورزشي اطراف ورزشگاه تملك شود و در اختيار ورزش قرار بگيرد تا بتوانيم پايگاه اصلي قهرماني و استعداديابي رشته‌هاي مختلف را به آن‌جا انتقال دهيم. يكي از مظلوميت‌هاي ما در بخش سواركاري است چون هم اكنون متاسفانه اسب اصيل عرب در يزد به فروش مي‌رسد و يكي از برنامه‌هاي وسيع ما توسعه سواركاري در اين دهكده است كه اميدواريم اجرايي شود.

مديركل ورزش و جوانان خوزستان عنوان‌كرد: پيست دو و ميداني ورزشگاه 50 هزار نفري نيز داراي استاندارد‌هاي لازم است و نكاتي كه كم بود، اضافه شد تا بتوانيم ميزباني مسابقات آسيايي و بين‌المللي را داشته باشيم.

وي افزود: پيست دوچرخه‌سواري خوزستان نيز يكي از پروژه‌هاي بزرگ ما است كه پيشنهاد داده‌ايم كه به نام شهداي خوزستان نام‌گذاري شود. اين پيست، بين‌المللي است و بانوان به راحتي مي‌توانند در آن تمرين كنند چون فضاي سرپوشيده مناسبي دارد و از يك هزار و 500 صندلي نيز براي تماشاگران برخوردار است. كنار آن نيز فضاهاي مناسبي وجود دارد كه پيش‌بيني ساخت يك خوابگاه 400 نفره را داشته‌ايم كه ورزشكاران ساير شهرستان‌ها بتوانند براي شركت در كلاس‌ها از اين مكان استفاده كنند. مطمئن باشيد اگر دوچرخه‌سواران ما يك سال آموزش و دوره ببينند، هيچ استاني حريف ما نخواهد شد و با افتتاح اين پيست مدال‌هاي خوبي را در دو بخش بانوان و آقايان خواهيم داشت. اين پيست نيز مراحل پاياني ساخت خود را سپري مي‌كند و در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وي ادامه‌داد: در كارهاي عمراني معضلات و مشكلاتي وجود دارد و ما تاحدودي توانسته‌ايم آن را حل كنيم. يكي از آن‌‌ها پرداخت عوارض شهرداري و گرفتن پروانه مربوط به اين پيست بود. بالاخره نگاه به ورزش بايد با نگاه به كارخانجات تفاوت داشته باشد.

مديركل ورزش و جوانان خوزستان عنوان‌كرد: ما براي تامين هزينه‌هاي استخرهايي كه در شهرستان‌ها وجود دارد به آن‌ها كمك مي‌كنيم چون درآمدزايي ندارند. وظيفه ما بوده كه براي تامين سلامت مردم اين كار را انجام دهيم. از زماني‌كه من در اين سمت هستم،‌ تاكنون كار بر روي 12 استخر سرپوشيده را شروع كرده‌ايم و در بيشتر شهرستان‌ها در حال انجام است. ما فقط يك شهرستان فاقد استخر داريم كه ساخت آن براي سال 91 در برنامه قرار دارد. خوشبختانه همه شهرهاي خوزستان تا شش ماهه دوم سال آينده صاحب استخر خواهند شد. اين حق مردم خوزستان است كه در چنين آب و هوايي بتوانند از استخرهاي مناسب استفاده كنند و در كنار اين تفريح و نشاط، بُعد قهرماني وجود دارد كه در شنا افت كرده و عقب هستيم. در گذشته شناي خوزستان سرآمد بود ولي حالا بايد كار بكنيم تا اين افت جبران شود.

وي بيان‌كرد: ‌تا جايي كه توانسته‌ايم دوندگي كرده و اعتبار هفت ميليارد و 500 ميليون توماني را به 43 ميليارد تومان ارتقا داده‌ايم. امسال نيز با تعامل و پيگيري‌هاي انجام شده، در بخش اعتبارات عمراني و نيز ورزش، نسبت به ساير استان‌ها خوب بوده‌ايم. ما سكته ناقص در ورزش داشته‌ايم كه وقفه 9 ماهه‌اي بود كه به دليل جابه‌جايي سازمان به وزارت بود و اين تغيير موجب شد كه كارها منحل شود. سكته دوم نيز لغو يك درصد اعتبارات سازمان‌ها به ورزش بود. مي‌توانستيم از سهم خوزستان درآمد خوبي داشته باشيم. حالا قرار است اين مبلغ‌ها به طور متمركز در اختيار وزارت قرار بگيرد و بعد از مبلغي كه در اختيار ما قرار خواهد گرفت، استفاده مي‌كنيم.

گرشاسبي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درخصوص وضعيت استاديوم پنج مهر آبادان گفت: متاسفانه در مصالحي كه در اين ورزشگاه مورد استفاده قرار گرفته بوده از آب شور استفاده شده بود كه منجر به زنگ‌زدگي ميلگردهاي به كار رفته و تركيدگي بتون شده بود. در سال‌هاي قبل براي آزمايش مقاومت سكوها بارگذاري كرده بودند. زمان استاندارد اين كار، يك هفته است كه متاسفانه اين كيسه‌هاي شني ‌به دليل اختلافات ايجاد شده، پنج يا شش سال روي سكوها باقي مانده بود. با پيگيري‌هايي كه در سال 90 داشتيم، استانداري چهار ميليارد و 200 ميليون تومان از اعتبارات نفت تخصيص داد ولي بايد اكيپي از افراد متخصص براي مشخص كردن برنامه تخريب يا مقاوم‌سازي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. با گروه‌هاي مشاوره كه گروه‌هاي متخصصي از دانشگاه شهيد چمران هستند، قرارداد بسته شده است و كار طبق استانداردهاي فني دنبال مي‌شود و پيمانكار مشغول شده است. دو دهنه بايد تخريب شود و مابقي ستون‌ها و جايگاه تماشاگران بايد مقاوم‌سازي شوند.

وي در پاسخ به سوال يكي ديگر از خبرنگاران درخصوص بي‌نظمي‌هاي موجود در همايش‌هاي پياده‌روي و نيز تغييرات ايجاد شده با تبديل سازمان ورزش به وزارت ورزش و جوانان بيان‌كرد: در پياده‌روي خانوادگي ازدحام به شكلي است كه قابل كنترل نيست ولي در مراحل بعدي آن، نسبت به مراحل اوليه وضع بهتر شد. تعرفه‌هاي تكراري نيز تا جايي كه در توان ما بود خارج شد و بعد قرعه‌كشي صورت گرفت. اين مسايل قابل كنترل نيست چون عمومي است ولي در نهايت، هدف تامين سلامت مردم است. ادغام نيز بستگي به توانايي مدير دارد كه به چه شكل برنامه‌‌ريزي و كار كند. ما اولين استاني هستيم كه معاون جوانان آن ابلاغ گرفت. اولين استاني نيز خواهيم بود كه اين برنامه‌ها را براي جوانان اجرا خواهيم كرد.

مديركل ورزش و جوانان خوزستان در پاسخ به سوال يكي ديگر از خبرنگاران در مورد وضعيت ورزشگاه مرتضي علي خرمشهر و نيز هزينه و چگونگي نگهداري از سالن‌هاي ورزشي اظهاركرد: ورزشگاه مرتضي علي زميني در حدود 20 هكتار است كه باتوجه به وسعت آن ما در اين مدت دو سالن ورزشي در آن احداث كرده‌ايم. يك چمن ورزشي نيز در حال احداث است و عمليات ساخت پيست موتورسواري نيز در گوشه‌اي از آن در حال انجام است. نگه‌داري از تاسيسات ساخته شده، نگراني ما نيز است چون نيرويي براي نگه‌داري از آن‌ها نداريم. اين تاسيسات را در اختيار هيات‌هاي ورزشي قرار داده‌ايم كه متاسفانه آگاهي از نگهداري از آن‌ها ندارند. در سمينار دو روزه‌اي‌ كه در تهران داشتيم، اين يكي از دغدغه‌هاي ما بود و وزير ورزش و جوانان قول داد كه مانند گذشته پس از افتتاح هر پروژه‌اي، نيروهاي انساني آن را نيز ببيند. چون ما بيش از حقوقي كه براي نگهداري اين تاسيسات بايد هزينه كنيم، براي تخريب، بازسازي و تعميرات هزينه مي‌كنيم.

گرشاسبي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درمورد برنامه‌ها براي افتتاح ورزشگاه 50 هزار نفري عنوان‌كرد: فدراسيون فوتبال واسطه‌‌اي قرار داد تا يك تيم خارجي براي افتتاح اين ورزشگاه به استان بيايد ولي چون تيم‌هاي اصلي برزيل درگير رقابت‌هاي ليگ بودند، ما با حضور يك تيم دسته يك برزيل مخالفت كرديم و به دليل حضور مارادونا، پيگير حضور تيم‌‌الوصل شديم و منتظر جواب آن‌ها هستيم. در غير اين صورت يك تيم بزرگ براي بازي افتتاحيه در اين‌جا حاضر مي‌شود.

گرشاسبي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد اجرايي شدن طرح آمايش ورزش استان گفت: ‌در طرح آمايش مكان‌هاي ورزشي كه از بخش خصوصي پس گرفتيم، در اختيار هيات‌ها قرار داديم. خوشبختانه در اين مسير، 80 درصد شهرستان‌ها در اين راستا عمل مي‌كنند و 20 درصد نتوانسته‌اند آن را عملي كنند كه براي حركت آن‌ها در اين مسير نيز پيگير امور هستيم.

وي در پايان عنوان‌كرد: كار براي احداث پارك ورزش ويژه بانوان در اهواز آغاز شده و اعتباري نيز براي آن در نظر گرفته شده است. احداث يك استخر سرپوشيده و يك سالن ورزشي سرپوشيده چند منظوره ويژه بانوان در آن مكان نيز در دستور كار ما قرار دارد. اين مجموعه حدود 10 هكتار است كه دو هكتار آن براي ورزش بانوان اختصاص مي‌يابد و مابقي آن پارك تفريحي است.

ارسال دیدگاه