- پایگاه خبری ورزش و جوانان ماهشهر - http://irhamegani.com -

کارگاه آموزشی انجمن ورزش جهت یابی در بندرماهشهر برگزار شد/جهت یابی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری ورزش و جوانان شهرستان بندرماهشهر ورزش مفرح جهت یابی برای اولین بار درشهرستان با آموزش خانم مرضیه  شعبانی مسوول انجمن جهت یابی شهرستان ۲۷ دی ماه با حضور ورزشکارانی از باشگاه های شهرداری چمران ، ونوس و نفرات آزاد برگزارشد، که در پایان بین شرکت کنندگان مسابقاتی برگزار و اسامی  نفرات برگزیده به شرح ذیل اعلام شد:

photo_۲۰۱۸-۰۱-۱۸_۲۰-۱۲-۳۹

مقام اول         فرحناز مرشدبختیاری    ۹ دقیقه و ۲۲ ثانیه
مقام دوم        منافوزی                         ۱۲ دقیقه و ۲۵ ثانیه
مقام سوم       شهناز جلالی                   ۱۲دقیقه و ۴۴ ثانیه
مقام چهارم    صدیقه شیردل                ۱۳دقیقه و۱۴ ثانیه
مقام پنجم     زهراغلامی                      ۱۵دقیقه و۱۲ ثانیع
مقام ششم     فاطمه محمدرضایی        ۱۶ دقیقه
مقام هفتم     زهراترابی                        ۱۶دقیقه ۱۰ ثانیه
بامسافت ۲۸۰۰ ..m 
 

photo_۲۰۱۸-۰۱-۱۸_۲۰-۱۲-۳۷
ورزش جهت یابی چیست؟  
جهت‌یابی همان پیدا کردن مسیر مشخص با استفاده از نقشه و قطب‌نماست. ورزش جهت‌یابی دارای اصول و قواعد ی است که آموزش آنها در گذشته فقط مخصوص افراد نظامی بود؛ ولی امروزه با تأسیس فدراسیون بین‌المللی جهت‌یابی و تعمیم آن به همه افراد علاقه‌مند، این رشته به یک ورزش پایه و مفرح تبدیل شده است.

photo_2018-01-18_20-26-58
رشته جهت‌یابی به دلیل توانایی‌‌های بالای جسمی و ذهنی که برای افراد ایجاد می‌کند، طی چند سال اخیر مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است.
ورزش جهت‌یابی با قدمت ۶۶ ساله در کشورهای جهان و ۲۰ ساله در ایران توانسته است با جذب علاقه‌مندان بسیاری در سنین مختلف جایگاه ویژه‌ای را برای خود کسب نماید

ورزش جهت‌یابی از جمله ورزش‌های بسیار سودمند می‌باشد که علاوه بر تاثیرات مثبت جسمی و روحی که بر فرد می‌گذارد، به طور مستقیم با تصمیم‌گیری‌های صحیح زندگی مرتبط می‌باشد.

سه فاکتور مهم این ورزش عبارتند از:
-سلامت کامل جسمانی
-تبحر در نقشه‌خوانی و استفاده از ابزارها
-تصمیم‌گیری در شرایط سخت
جهت‌یابی ورزشی علمی است که فرد با داشتن یک نقشه که تعدادی هدف بر روی آن مشخص می‌باشد با پیدا کردن مسیرهای مرتبط، اهداف را جست و جو و پیدا می‌نماید. ورزشکار می‌تواند از قطب‌نما در مکان‌هایی که امکان پیدا کردن اهداف مشکل است استفاده نماید. فرد در ابتدا با دانستن چگونگی پیدا کردن جهت شمال و سپس جهات دیگر، فراگیری ورزش جهت‌یابی را آغاز می‌نماید.
تاریخچه ورزش جهت‌یابی
بازی پیدا کردن مسیر مشخص با قطب‌نما و نقشه ابتدا در نیمه اول قرن بیستم در کشورهای اسکاندیناوی به صورت نوعی ورزش و مسابقه رواج داشت؛ اما به تدریج با توسعه CISM به سراسر دنیا گسترش یافت.
این ورزش یکی از جدیدترین ورزش‌های نظامی است. در سال ۱۹۵۶ اولین دوره مسابقات قهرمانی این رشته توسط کشور سوئد برگزار شد و اکنون موفقیت آن روز به روز در حال افزایش است. ورزش جهت‌یابی در واقع نوعی مسابقه است که در زمین ویژه و زمان مشخصی انجام می‌شود. مسیر مورد نظر در نقاط کنترل شده، ‌نشانه‌گذاری شده است و باید توسط دوندگان جست و جو و کشف شود.
قوانین و مقررات مسابقات جهت‌یابی
در ابتدای قرن بیستم جهت‌یابی ورزش مخصوص کشورهای اسکاندیناوی بود. اولین مسابقه جهت‌یابی در کشور سوئد در ساال ۱۹۶۵ برگزار گردید. جهت یابهای ارتش در بعضی از فدراسیون‌های جهت یابی در مسابقات حضور برجسته ای دارند. جهت یابی یک مسابقه با زمان انفرادی است که در زمین‌های مختلف (اساساً جنگلی) انجام می‌گیرد و مسیرها به وسیله نقاط کنترلی و ثابت علامت‌گذاری می‌شود و دونده‌ها بایستی آنها را کشف نمایند.
در مسابقات جهت‌یابی اساساً جدیدترین مقررات مسابقات جهانی (WOC) متعلق به فدراسیون بین‌الملی جهت‌یابی (IOF) به کار برده می‌شود.