دفعات بازدید: 3,341

تاریخ انتشار: 1391/01/12 - 0:50

آموزش تمرینات بدنسازی و پرش به صورت تصویری

آموزش تمرینات بدنسازی و پرش به صورت تصویری

 

 

پلیومتریک ها تمریناتی هستند که عضلات را قادر می سازند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به حداکثر توان دست یابند.انجام این تمرینات به شما قدرت فوق العاده ای می دهد و به شما كمك می كند تا پرش عمودی خود را كه یكی از مهمترین ویژگی های یك والیبالیست است را افزایش دهید. این تمرینات می تواند سرعت و عكس العمل شما را در والیبال بسیار افزایش دهد و می تواند حتی پرش شما را تا 40-50 اینچ و حتی تا 60 اینچ (100-150 سانتی متر ) افزایش دهد!

تمرین های پلیومتریك در یك مدت كوتاه زمانی نیروی زیادی را از سیستم عصبی و عضلانی شما می گیرد ، همچنین فشار زیادی را به مفاصل شما وارد می كند ، اگر این تمرینات خارج از برنامه ریزی صحیح و دقیق انجام گیرد ممكن آسیب های سختی را بر روی مفاصل و عضلات شما ایجاد كند. هرچند كه بعد از این كه این تمرینات را انجام دادید تاثیر فوق العاده آن بر روی بدنتان شما را به وجد می آورد و خستگی این تمرینات را فراموش خواهید كرد.

 نمونه ای از پرش های پلیومتریک پرش های عمودی پشت سر هم و پرش های موسوم به box depth (عمق خرک) می باشند که هر دو آنها برای والیبالیست ها آشنا می باشند. در هر دوی این تمرینات بدن نسبت به زمین عکس العمل نشان می دهد. در هردو تمرین ورزشکار روی زمین فرود می آید و بلافاصله دوباره بالا می پرد. هنگامی که پاها به زمین می خورند بدن (به ویژه عضلات پا) مجبور می شوند که وزن شخص را جذب کنند. این نیرو که باعث جذب وزن بدن می شود در واقع انرژی است که می توان از آن بهره برد. این انرژی برای مدت یک هزارم ثانیه ذخیره می شود و سپس هنگامی که عضلات شل می شوند تلف می شوند و از بین   می روند. کلید کار، بهره بردن از این انرژی با حاکثر سرعت ممکن برای دوباره بلند شدن از زمین است. و این همان کاری است که تمرینات عمودی پشت سر هم و پرش های box depth بدن را برای آن آماده می کنند. اما در هر حال ، این به تنهایی کافی نیست که صرفا بدانیم تمرینات پلیومتریک می توانند برای پرش مفید باشند،شما باید این را هم بدانید که چرا و چگونه این تمرینات را باید انجام بدهید.

 انواع پرش ها :

 پرش ها به 3 دسته تقسیم می شوند:

 1. آسان

2. متوسط

3. دشوار

 پرش های آسان شامل پرش های عمودی پشت سر هم، پریدن و رسیدن به نقطه ای خاص، پریدن و گرفتن و پرش قیچی می باشند.

 پرش های متوسط عبارتند از پرش از خرک، پرش از طناب، پرش های بلند، پرش از کنار بر روی خرک

 پرش های دشوار شامل پرش های عمقی، پرش یک پا (عمودی و کناری) و بالا و پایین رفتن مثل توپ!

چرا تمرینات پلیومتریک ؟

 همانطور که در ابتدا خواندید با انجام تمرین های پلیومتریك شما قدرت فوق العاده ای به دست می آورید و به شما كمك می كند تا پرش عمودی خود را كه یكی از مهمترین ویژگی های یك والیبالیست است را افزایش دهید. همچنین یک والیبالیست خوب باید بتواند در فاصله کوتاهی حالت خود را تغییر دهد؛ گاهی بعد از دفاع باید سریع به عقب برگردد و دوباره برای حمله آماده شود و بعضی وقت‌ها هم پس از اسپک باید سریعا برای دفاع بر روی تور جا گیری کند. این تغییرات در کسری از ثانیه انجام می گیرد و هر چه بازیکنی سریعتر نسبت به این تغییرات عکس العمل نشان دهد موفق تر خواهد بود. هدف تمرینات پلیومتریک اینست که همین زمان کوچک را باز هم کوتاه کند. این روش نه تنها ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند، بلکه سیستم عصبی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر چه اعصابی که کنترل حرکت ماهیچه را بر عهده دارد، سریعتر پیام رسانی کنند، ماهیچه‌ها توانایی تغییر حالت سریعتری پیدا می‌کنند.

 مکان و تجهیزات :

 انجام دادن تمرینات بر روی یک زمین چوبی یا سیمانی فشار زیادی را به مفاصل وارد می کند و ممکن است منجر به مشکلاتی نظیر شکستگی ساق پا و دردهای کمر شود. لذا از این نکته اطمینان حاصل کنید که سطح زمین هموار و عاری از رطویت، سوراخ ها یا قسمت های شل و نرمی است که ممکن است باعث لیز خوردن شوند. هنگام استفاده از جعبه ها / خرک ها، مطمئن شوید که به خوبی ساخته شده اند و مقاوم هستند. همچنین باید لباس های مناسب و راحت پوشید. لباس های راحت ورزشی بپوشید که تنگ نباشند و به گونه ای باشند که به شما آزادی حرکت بدهند. کفش ها نیز باید از جنس خوب و مرغوب باشند که کفه های کلفت دارند و می توانند به خوبی از فشار کم کنند و ورزشکار را نگه دارند. نوار بستن به زانو ها نیز ایده خوبی است به خصوص اگر مستعد کشش و پیچش مفاصل هستید.

 شروع تمرینات پلیومتریک :

 قبل از شروع کردن، روی یک دوچرخه ثابت پا بزنید یا چند دقیقه آهسته بدوید تا ضربان قلب بالاتر برود. پس از آن نیز 10 تا 15 دقیقه تمرینات کشش عضلات را با آرامش تمام انجام دهید.

 کار را با پرش های آسان شروع کنید و به تدریج به سراغ پرش های متوسط و دشوار (پس از 4 تا 6 هفته) بروید. تا زمانی که در پرش های آسان استاد نشده اید پرش های دیگر را اضافه نکنید. کار را با حجم کم شروع کنید، برای آنکه حجم کار مشخص باشد در هنگام هر پرش ضربه های پا را بشمارید. کار را با 40 تا 50 ضربه پا شروع کنید و به 150 تا 200 ضربه برسید. هر حرکت را 3 ست انجام دهید. در میان ست ها استراحت کمی بکنید، به خاطر داشته باشید که ورزشکار خسته قدرت انفجاری ناگهانی و لحظه ای ندارد.

منبع : http://www.valiballlove.mihanblog.com/post/143

تمرینات :

پرش های آسان 

پرش، رسیدن و گرفتن (Squat Jumps)

هدف: تقویت قدرت حرکت عمودی 

طرز عمل: بر روی سطح ثابتی بایستید، هر دو بازو را بالا بگیرید به صورتی که کف دست ها در جلوی شانه ها رو به بیرون باشد. به حالت چمباتمه یک چهارم خم شوید. سینه را بالا و کمر را تخت نگه دارید. ناگهان به صورت انفجاری به بالا بپرید، خود را به بالا و جلو بکشید انگار که دارید در مقابل تور دفاع می کنید.(توپ را سد می کنید)

 

حجم کار: ابتدا در مدت زمانی واحد، مقدار کمتری پرش انجام دهید ولی کم کم مقدار تکرارها را زیادتر کنید.

 

پرش های متوسط :

پرش از جعبه یا خرک در حالت ایستاده (Jump to Box)

نکات کلیدی: بر روی حفظ کنترل بدن تمرکز داشته باشید. آنچه که باید بیش از حد بر روی آن تاکید کنید کشیدن و امتداد دادن بدن و تا حد ممکن بالا بردن بازوها می باشد.

  پرش در حال خم شدن بدن (با جمع کردن پاها به داخل شکم) (TuckJumps)

 

پرش زیگ زاگ Zigzag Hops

پرش روی جعبه از کنار (Lateral Jump to Box) 

پرش های دشوار

 

پرش عمیق (Depth Jumps)

پرش یکپایی (لی لی) (Single Leg Lateral Hops)

 

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 1

کل نظرات :3

  • شعبانی

    تاریخ : ۲۲ - فروردین - ۱۳۹۱

    با سلام خدمت مدیریت سایت یک تشکر خالصانه خدمت شما عرض کنم…بخاطر مطالب آموزشی که این اواخردر سایت گذاشتید..خصوصآقسمت آمادگی جسمانی..اگر این روند به همین صورت پیش برود مشکلات ما در سرتمرین تا حدودی کم خواهد شد.البته اگر کسی پیدا شود ومطالب را زیرورو کند ومطالعه کند..گاهی که در سرتمرین هستیم ورزشکارا جدید نیستن اما بدلیل نداشتن معلومات کلاس تمرین را جدی که هیچ بلکه دست پایین میگیرند واین در صورتی است که مطالب آموزشی را در برد باشگاه نصب میکنیم اما کسی پیدا نمیشه وقتی برای مطالعه بروی مطالب بگذارد.انشالاه روز بروز بتوانیم با هم وبا کمک هم ورزش را به کل مردم القا کنیم ….انشالاه..موفق وپیروز


  • ali

    تاریخ : ۱۵ - خرداد - ۱۳۹۱

    سلام خیلی ممنون از مطالبتون واقعا عالی بود


  • rouholla

    تاریخ : ۵ - اسفند - ۱۳۹۱

    واسه پرش:1-تمرینات روی خرک2-اسکوات ست هاش بالای 30 تا3-روزی 1500 الی 3000 تا طناب4-پرش از پایین به بالا تو آب استخر!


ارسال دیدگاه