دفعات بازدید: 2,157

تاریخ انتشار: 1391/01/14 - 23:07

رییس کمیته فوتبال ساحلی خوزستان: مشکل اصلی نبود استادیوم است باشگاه‌های مطرح پیشقدم شوند

رییس کمیته فوتبال ساحلی خوزستان گفت: دلیل پیشرفت کند این رشته ورزشی مخصوصا در بخش بانوان، هوای گرم و نبود استادیوم سرپوشیده است؛ زيرا بانوان شرایط خاصی برای ورزش کردن دارند و مانع اصلی همین است.

علی شریفات در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان اظهارکرد: تاحدودی با استان‌های همجوار هم‌تراز هستیم. نمی‌شود گفت عقب هستیم ولی از استان‌هایی مانند کرمانشاه، شهرکرد، لرستان و همدان خیلی جلوتریم.

وی درمورد تیم‌های خوزستانی فعال در این رشته ورزشی گفت: تیم شهید جهان نژادیان آبادان تیم خوب و مطرحی در سطح کشور است و یکي، دو ملی‌پوش نیز دارد. این تیم امسال به لیگ دسته یک سقوط کرد و ممکن است در آغاز لیگ برتر دوباره از آن نیز دعوت کنند. مسابقات لیگ دسته یک شهریور یا آبان و لیگ برتر نیز نیمه دوم خردادماه آغاز می‌شود.

این داور بین‌المللی فوتبال ساحلی درباره امکانات موجود در استان در این رشته ورزشی اظهارکرد: در بنادر کشتیرانی ماهشهر و نیز آبادان برای فوتبال ساحلی زمین وجود دارد و مسابقات آن نیز گاهی به صورت فصلی انجام می‌شود. در تمام استان‌های ایران و حتی در سواحل شمالی کشور، نتوانسته‌اند استادیومی به آن شکل که باید، بسازند چون این سواحل در اختیار ارگان‌های دولتی است و به صورت انحصاری از آن استفاده می‌کنند و اجازه در اختیار گرفتن آن به باشگاه‌های خصوصی و یا نیمه‌دولتی داده نمی‌شود. در حال حاضر در آبادان و ماهشهر زمین داریم و گویا در شهرک نفت اهواز نیز قرار است یک زمین فوتبال ساحلی ايجاد شود. احداث زمین فوتبال ساحلی هزینه چندانی در بر ندارد و مانند زمین فوتسال یا چمن نیست. ورزشگاهی که قرار است در شهرک نفت اهواز ساخته شود، با الگوبرداری از استادیوم‌های بین‌المللی است و با ظرفیت دو تا چهار هزار نفري احداث می‌شود.

وی افزود: بخش مدیریت امور ورزشی شهرداری اهواز ساخت یک مجتمع ساحلی در کنار پل پنجم را در قالب توسعه امکانات تفریحی منطقه یک لحاظ کرده است. این مجتمع شامل یک زمین والیبال و یک استادیوم ساحلی است. شهردار با احداث این مجتمع موافقت کرده و مقدمات کار شروع شده است. تجهیز و قسمت اعظم کار به سال جاري موکول شده است شد. کمیته فوتبال ساحلی باتوجه به احداث استادیوم، اقدام به تربیت نیروی ورزشی از جمله مربی خواهد کرد تا از این طریق در توسعه ورزش استان گام بردارد. در آینده احتمالا مسابقاتی به صورت متمرکز و استانی خواهیم داشت و تیم‌هایی به مسابقات کشوری معرفی خواهیم کرد.

شریفات در ارزیابی خود از پتانسیل خوزستان در فوتبال ساحلی گفت: خوزستان به دلیل این‌که فوتبال‌خیز است و پتانسیل‌های زیادی در بخش های فوتبال و فوتسال دارد، در بخش ساحلی نیز یقینا این گونه است. در صورتی که اهالی فوتبال حمایت کنند، تیم تشکیل دهند و در مکان‌های مناسب استادیوم احداث کنند و بتوانیم لیگی راه‌اندازی کنیم، می‌توانیم شاهد فوتبال ساحلی پویایی باشیم. اهالی فوتبال ساحلی کشور هم از راه‌اندازی لیگ در خوزستان استقبال می‌کنند چون می‌توانند از آن، بازیکن برداشت کنند.

وی درخصوص رشد فوتبال ساحلی خوزستان نسبت به گذشته عنوان‌کرد: رشد این رشته ورزشی در استان خیلی خوب بوده و جهش قابل توجهی نسبت به قبلا داشته است. انجام کارهای پایه آن مانند ایجاد تحرک برای احداث زمین ساحلی در اهواز با همکاری شهرداری، استقرار کمیته فوتبال ساحلی در هیات فوتبال و تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های برگزاری مسابقات مختلف توسط مسوولان هیات، موجب رشد قابل توجه این رشته نسبت به سال‌های گذشته شد و این نوید را می‌دهد که بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور مسابقاتی برگزار کنیم که در رشد فوتبال ساحلی خوزستان موثر باشد.

مسوول کمیته فوتبال ساحلی خوزستان تصریح‌کرد: امکانات کم است و باشگاه‌های مطرح استان مانند فولادخوزستان، استقلال صنعتی، استقلال اهواز، صنعت نفت آبادان و ملی‌حفاری می‌توانند انگیزه و علاقه لازم را با پیشقدم شدن در معرفی تیم و احداث زمین در باشگاه‌های پایین‌تر ایجاد کنند و الگویی برای دیگر باشگاه‌ها باشند. دغدغه فدراسیون نیز این است که تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس وارد این کار شوند تا در سایر باشگاه‌ها علاقه به شرکت در این رشته به وجود بیاید.

وی درخصوص تاثیر ساخت چنین ورزشگاهی در رشد و توسعه فوتبال ساحلی استان گفت: توسعه هر رشته ورزشی به امکانات سخت‌افزاری مثل استادیوم‌ها بستگی دارد که وجود آن‌ها در تعدد مسابقات، برگزاری لیگ‌های مختلف و میزبانی مسابقات کشوری موثر است و درنهایت نقش مستقیمی در رشد و توسعه فوتبال ساحلی دارد.

شریفات درمورد فعالیت بانوان در این رشته در خوزستان گفت: فعالیتی در بخش بانوان نداریم و باتوجه به نداشتن امکانات نمی‌توانیم در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم. فوتبال ساحلی بانوان به محیط بسته نیاز دارد تا افراد متفرقه امکان دستیابی به آن را نداشته باشند و ما این امکان را نداریم؛ بنابراین نمی‌توانیم فعالیتی داشته باشیم. در سراسر کشور نیز وضعیت برگزاری مسابقات برای بانوان به همین شکل است. برنامه ما برای افزایش حضور بانوان در این رشته، بستگی به امکانات ما در آینده دارد و چنانچه امکان احداث استادیوم داشته باشیم و این استادیوم‌ها شرایط برگزاری مسابقه را داشته باشند، این کار را انجام می‌دهیم. از استایوم جدیدی که در اهواز ساخته خواهد شد، بعد از موافقت مسوولان ورزش و جوانان استان و نیز  هیات فوتبال، برای فعالیت بانوان در این رشته استفاده خواهیم کرد .

وی درباره فعالیت این کمیته در سال 90 بيان‌‌کرد: در سال گذشته این کمیته اقدام به ارسال دعوتنامه به هیات‌های فوتبال شهرستان‌ها برای معرفی نفر و مربی علاقمند به فوتبال ساحلی برای برگزاری یک کلاس توجیهی فوتبال ساحلی کرده است تا از این طریق این رشته را در شهرستان‌ها معرفی کرده و توسعه دهد. این افراد می‌توانند نماینده هیات استان در شهرستان خود باشند و نسبت به تشکیل تیم اقدام کنند. توجه به رده‌های پایه، در راستای ایجاد تاسیسات سخت‌افزاری است و ما نسبت به امکانات‌مان می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم. در صورتی که امکانات داشته باشیم، برای استعدادیابی نیز برنامه خواهیم داشت.

اين داور بین‌المللی فوتبال ساحلی خاطرنشان‌کرد: مشکل اصلی نبود استادیوم و توجه نكردن باشگاه‌های مطرح استان به تشکیل تیم و ایجاد امکانات است. برای رشد و پیشرفت این رشته در استان باید امکانات سخت‌افزاری مانند استادیوم وجود داشته باشد. تشکیل لیگ‌های مختلف، تربیت نیروی کارآمد در تمام سطوح و میزبانی مسابقات کشوری نیز در مراحل بعدی قرار دارند؛ زيرا وقتی مسابقات برگزار شود، ماحصل آن حرفه‌ای شدن است

ارسال دیدگاه