دفعات بازدید: 434

تاریخ انتشار: 1391/02/17 - 1:45

/ضرورت‌هاي ورزش خوزستان/ رييس هيات بسكتبال استان: تعامل با ادارات امري ضروري است توجه به پتانسيل‌هاي بومي از عوامل اساسي توسعه پايدار است

رييس هيات بسكتبال خوزستان گفت: بررسي شاخصه‌هايي مانند زيرساخت‌هاي گسترده‌، چشم‌اندازهاي بلندمدت، بودجه، اعتبارات، فرهنگ ملي و بومي و برنامه‌ريزي متناسب با آن‌ها، همواره نتايج خوبي در همه حوزه‌هاي توسعه از جمله ورزش بر جاي نهاده است.

جابر قاطع در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشي ايسنا در خوزستان اظهاركرد: در برسي شاخصه‌هاي موثر در توسعه كشورهاي در حال توسعه يا توسعه‌يافته، مشاهده مي‌شود كه توجه به پتانسيل‌هاي بومي و برنامه‌ريزي متناسب با آن، يكي از عوامل اساسي توسعه پايدار در اين كشورها بوده است.

وي ادامه‌داد: در بررسي عوامل پيشرفت يا پسرفت ورزش در كشورها و مخصوصا در كشورمان به صورت عام و در ورزش خوزستان به صورت خاص، توجه يا عدم‌توجه به اين شاخصه‌ها همواره نتايج خود را در دوره‌هاي متفاوت مديريت ورزشي و در بين جامعه ورزشي كشور و استان نشان داده است.

رييس هيات بسكتبال خوزستان با تاكيد بر اين‌كه اين عوامل مانند حلقه‌هايي به هم پيوسته هستند، ‌افزود: حذف يكي از آن‌ها موجب عدم‌كارايي ساير عوامل مي‌شود و نتايج مطلوب را به تاخير مي‌اندازد يا به حداقل مي‌رساند. پس اولويت‌بندي اين شاخصه‌ها، توجه به توانايي‌هاي بالقوه موجود در ورزش كشور و استان، كارآمدي عنصر انساني و نقش كليدي آن در اين حلقه به هم پيوسته، نقش برجسته‌اي در بازدهي مطلوب آن‌ها در حوزه ورزش استان خواهد داشت.

وي يكي از اهداف اساسي طرح آمايش ورزش استان‌ها را بهره‌گيري از تمام ظرفيت‌هاي موجود در استان‌ها‌ دانست و عنوان‌كرد: اين طرح موجب توجه به استعدادها و توانايي‌هاي نخبگان ورزش در استان‌ها است؛ از اين رو اجراي اين طرح در خوزستان نيز مي‌تواند به عنوان يك فرصت استثنايي و طلايي در اولويت‌ ورزش‌هاي پايه و مدال‌آور تلقي شده و مبناي برنامه‌ريزي مسوولان و مديران ورزش استان قرار گيرد.

قاطع بيان‌كرد: ‌اجراي اين طرح در خوزستان به دليل توانمندي‌هاي ذاتي خود در بسياري از رشته‌هاي ورزشي مدال‌آور مانند بوكس، كشتي و بسكتبال و ديگر رشته‌ها مي‌تواند يك فرصت ويژه براي مسوولان و مديران ورزش استان‌ باشد تا آن‌ها اين توانمندي‌هاي بالقوه را به فعل تبديل كنند كه اين امر مستلزم همكاري و هماهنگي تمام مسوولان ورزش و حركت هماهنگ آن‌ها به سمت تدوين يك چشم‌انداز بلندمدت براي اجراي اين طرح است.

وي درباره ضعف مديريت به عنوان يكي از موانع پيشرفت در هر زمينه ازجمله ورزش گفت: در دنياي امروز مبناي توسعه فقط ميزان صادرات، واردات، حجم تكنولوژي و سرمايه نيست، بلكه مبناي توسعه بر تربيت‌ نيروهاي انساني كارآمد و چينش آن‌ها در بخش‌هاي مهم مديريتي جهت اداره و راهبرد شاخصه‌‌هاي بالا است.

رييس هيات بسكتبال خوزستان ادامه‌داد: ما بر اين باور هستيم كه تربيت نيروهاي انساني كارآمد بايد اساس توسعه و مبناي توجه به آن قرار گيرد. اين امر در حوزه ورزش نيز به خوبي خود را نمايان مي‌سازد. پس به هر اندازه كه در تربيت نيروهاي انساني متخصص در حوزه مديريت ورزش، نهادينه و هدفمند گام برداريم، به همان ميزان نيز مي‌توانيم انتظار توسعه و پيشرفت در ورزش را در همه ابعاد آن در سطح كشور و استان مشاهده كنيم.

وي اظهاركرد: همان‌طور كه گفته شد، طرح آمايش ورزش علاوه بر بهره‌وري، مي‌تواند سود اقتصادي كلاني به همراه داشته باشد و براي بخش خصوصي ايجاد جذابيت كند و زمينه ورود اين بخش را به دنياي حرفه‌اي ورزش فراهم سازد كه اين مهم از راه فراهم‌سازي زمينه‌هاي همكاري با بخش خصوصي از سوي ادارات ورزشي و هيات‌هاي استان‌ها محقق مي‌گردد.

قاطع عنوان‌كرد: هيات‌ها و ادارات ورزشي با گردآوري اطلاعات فردي مستعدان فعال در گروه ورزش‌هاي پايه و راه‌اندازي بانك اطلاعاتي براي آن‌ها و درنهايت قراردادن اين اطلاعات در اختيار بخش خصوصي و ديگر نهادها و ادارات دولتي علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري بر استعدادها و توانايي‌هاي موجود، زمينه ورود اين استعدادها را به چرخه قهرماني و عرضه به بازارهاي قهرماني و باشگاه‌هاي ساير كشورها ‌فراهم مي‌كنند. بايد ترتيبي اتخاذ شود كه بخش خصوصي و ديگر موسسات سرمايه‌گذار بتوانند در خريد و فروش بازيكنان و عقد قراردادهاي آن‌ها دخالت داشته باشند.

وي با تاكيد بر نقش كليدي تعامل بين آموزش و پرورش و اداره‌كل ورزش و جوانان خاطرنشان‌كرد: نواقص حاصل از دوربودن بسياري از مربيان ورزشي از علوم روز دنيا را با به روز رساني علمي و‌ آموزشي مربيان تربيت‌بدني در مدارس مي‌توان مرتفع ساخت. در نتيجه تعامل با سازمان‌ها، ادارات و نهادها مخصوصا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها امري ضروري است.

رييس هيات بسكتبال خوزستان در پاسخ به اين سوال كه باشگاه‌ها براي كمك به ورزش استان و موفقيت آن بايد چگونه عمل كنند؟ گفت: باشگاه‌ها به دليل جايگاه تخصصي خود، در امر ورزش مي‌توانند نقش يك پل ارتباطي مهم در شناسايي استعدادها و توانايي‌هاي بالقوه باشند. تمركز كاري و برنامه‌ريزي بلندمدت، ضرورت كاري ورزش استان است.

وي افزود: از اين رو باشگاه‌ها با اهميت دادن به اين موضوع و حركت به سمت كارآمدي و دوري از شخص محوري در امر مديريت كلان و برنامه‌ريزي‌هاي هدفمند و بلندمدت، مي‌توانند نقش برجسته‌اي‌ در پيشبرد ورزش خوزستان و درنهايت ورزش كشور ايفا كنند.

ارسال دیدگاه