دفعات بازدید: 1,201

تاریخ انتشار: 1391/02/29 - 1:21

قبل از استفاده از مکمل های ورزشی با متخصص تغذیه مشورت کنید

قبل از استفاده از مکمل های ورزشی با متخصص تغذیه مشورت کنید

ورزشکاران ،درصورت نیاز به استفاده از مکمل های ورزشی با ید بامتخصص تغذیه مشورت کنند.

 

دکتر اسکندر رحیمی مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان فارس در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهارداشت: درصورتی که ورزشکاری نیاز به دریافت مکمل های ورزشی ویا پروتئینی داشته باشد باید باپزشک یامتخصص تغذیه مشاوره نموده وازانواع مکمل ها ی دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کند .
وی اظهار داشت:ازآنجاکه ورزشکاران فعالیت قابل توجهی نسبت به افرادعادی دارندو میزان انرژی مورد نیاز روزانه اشان بیشتر از یک شخص غیر ورزشکار است بنابراین تغذیه دراین افراد برحسب شدت و مدت زمان فعالیت متفاوت است ومعمولا بیش از 3هزارکیلوکالری برای یک ورزشکار بزرگسال درنظرگرفته می شود به همین منظور تعداد وعده های غذایی که در طول روز مصرف می کنند باید به گونه ای باشد که نیازهای افزایش یافته آنها راتامین کند.
رحیمی خاطرنشان کرد: درکنار انرژی مهمترین فاکتور مورد نیاز ورزشکاران پروتئین است که منجربه حفظ بافت داخلی بدن وعضلات ورزشکار می شود. درصورتی که پروتئین موردنیاز تامین شود می تواند منجر به تحلیل عضلانی ودرنهایت آسیب به اندام های داخلی شود .
مسئول کمیته تغذیه هیأت استان توصیه کرد: یک ورزشکار باید به ویتامین ها وموادمغذی موردنیاز بدن خود توجه نموده و همچنین به میزان آب ومایعات لازم و مقدار مصرف آنها دقت داشته باشد. چون میزان مصرف مایعات در ورزشکاران بر حسب میزان کالری دریافتی متفاوت است .
دکتر رحیمی تصریح کرد: انرژی موردنیاز دریک ورزشکار می تواند ازانواع غذاهای نشاسته ای غلات ازجمله نان ، برنج ، سیب زمینی ، ماکارونی وغیره تامین و بهترین حالت توزیع این مواد غذایی دروعده های غذایی روزانه است به طوری که ازتجمیع این مقدار در یک وعده غذایی جلوگیری شود .چراکه این مهم منجربه افزایش میزان چربی بدن درشخص ورزشکارمی شود.
وی خاطرنشان ساخت که :یک ورزشکار برای دریافت پروتئین ها می بایست ازموادغذایی مناسب استفاده کندچراکه مصرف پودرهای پروتئینی به دلیل افزایش اسمولاریته کلیوی می تواند منجربه آسیب درتمام افرادورزشکارگردد و بهترین منابع پروتئینی مناسب برای ورزشکاران پروتئین های حیوانی مانند انواع گوشت ها به خصوص گوشت ماهی که درصد جذب بالایی دارد می باشد.به عنوان مثال از مصرف تخم مرغ وانواع پنیر و در کنار این منابع پروتئینی از دیگر منابع گیاهی وپروتئینی می توان به انواع حبوبات ،قارچ وسویا نیزاشاره کرد.
دکتر رحیمی با اشاره به این مطلب که مقدار پروتئین موردنیاز بسته به شدت نوع فعالیت شخص ورزشکار دارد گفت: این مهم می تواند به راحتی منجربه حفظ توده عضلانی شخص گردد.در خصوص گروه ویتامین ها وموادمعدنی نیز می توان ازانواع میوه جات ،شیر،لبنیات ومغزها استفاده شود .
وی با تاکید براین مطلب که ورزشکاران از مصرف پودرهای قاچاق کننده بطور خودسرانه اجتناب کنند توصیه کرد:درصورتی که ورزشکار نیازی به دریافت مکمل های ورزشی ویا پروتئینی داشته باشد باید باپزشک یامتخصص تغذیه مشاوره نموده وازانواع مکمل های دارای مجوز استفاده کنند/

ارسال دیدگاه