- پایگاه خبری ورزش و جوانان ماهشهر - http://irhamegani.com -

آقاي بچيروويچ چه زود پاروزن‌هايت را از كشتي خارج كردي!

حرفه اي شدن نياز ضروري امروز ورزش ايران به خصوص بسكتبال است كه با آمدن مهمد بچيروويچ به كشور در حال شكل‌گيري است اما رفتن راه صد ساله در يك شب ضربه زننده است. همانقدر كه به حرفه اي شدن نياز داريم به عدم تكرار تجربه هاي شكست خورده نيز بايد توجه شود. حرفه اي شدن با ساختن ديوار دور تيم هاي ملي ميسر نمي شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تيم هاي ملي بسكتبال ايران درحال پوست اندازي است و مي خواهد شكل جديدي بگيرد. با آمدن مهمد بچيروويچ به ايران تيم ملي به گفته خودش سرپرست پيدا كرد و حالا او در اين خانواده با توجه به اختياراتي كه فدراسيون به اين مربي اروپايي داده است تصميم گيرنده اصلي خواهد بود. بچيروويچ در نخستين اقدامش كادرهاي فني را انتخاب كه نه بلكه جابجا كرد و برنامه هايشان را براي رقابت هاي پيش رو تنظيم شده دانست. او براي غرب‌آسيا بزرگانش را مي خواهد و اين يعني ملي‌پوشان بايد بعد از ليگ به اردو بيايند و دوباره تمرين كنند.

ايران مي خواهد در اردن انتقام ووهان را از ميزبان بگيرد و سهميه جام استانكوويچ را بدست بياورد پس به همه نيروهايش نياز دارد. در حالي كه صمد نيكخواه بهرامي و مهدي كامراني كاپيتان هاي اول و دوم تيم ملي گفته بودند كه بهتر است جوانان به اين رقابت ها اعزام شوند اما مرد آرام اروپايي تصميمش را گرفت و تنها احتمال داد ايران در جام ويليام جونز از جوانانش استفاده كند.

 

نشست خبري سرمربي جدید تيم ملي بسكتبال

 

در كنار اين موضوع ها بچيروويچ اعلام كرد كه از اين پس بسكتبال ايران نيز بايد حرفه اي شود. اين حرفه اي شدن از فعاليت هاي رسانه اي تيم ملي آغاز شده و از اين پس مشخص خواهد شد كه تا كجا ادامه پيدا خواهد كرد. “بازيكنان حق مصاحبه بدون هماهنگي ندارند و اهالي رسانه نيز نمي توانند بدون هماهنگي در تمرينات تيم ملي حاضر شوند و تنها در ساعت و روزي مشخص مي توانند در كنار ملي پوشان خود باشند”. با توجه به اينكه ساعت اجازه حضور خبرنگاران در ابتداي تمرين قرار دارد بايد تنها براي هم خاطره تعريف كنند و عكس يادگاري بگيرند چرا كه در جريان تمرين نيستند تا از برنامه هاي آنها سوال كنند و عكس هاي خوب از تمرين داشته باشند.

اين اخلاق حرفه اي دنيا است كه كارولس كي‌روش سرمربي نامدار فوتبال ايران نيز در هفته هاي نخست حضورش در كشور به آنها تاكيد مي كرد و همين مساله رسانه ها را خوشحال كرده است كه بسكتبال نيز پس از حضور بچيروويچ مي تواند سر و سامان بگيرد. شايد يكي از خوشحالي هاي خبرنگاران اين باشد كه وقتي تيم ملي در رقابتي خارجي به سر مي برد ديگر نگران اين نيستند كه تنها يك شماره از تيم ملي دارند و نمي توانند هيچ اطلاعاتي از تيم ملي بگيرند چرا كه فرد پاسخگو در كاروان ايران هيچوقت حوصله پاسخ به سوال ها را ندارد.

بچيروويچ براي آسان‌تر كردن كار خبرنگاران براي تيم هاي ملي سخنگو انتخاب كرده است. رضا طاهري فردي كه 18 سال پيش از ايران رفت و حالا براي خدمت به بسكتبال برگشته است مسوول امور رسانه اي تيم هاي ملي بسكتبال است. رضا طاهري در نشست خبري كادرهاي فني تيم ملي تمام برنامه ها و قوانين رسانه اي جديد را به خبرنگاران گوشزد كرد و از آنها خواست براي ارتباط با تيم ملي از او كمك بخواهند. او در دقايقي نيز به جاي بچيروويچ صحبت كرد كه البته دليلش را تجربه و شناختش از بسكتبال ايران دانست. اين اقدام نيز به سود خبرنگاران است چرا كه مطمئنا دردسر هاي اهالي رسانه كه هميشه به دليل بي خبري و عدم اطلاع رساني فدراسيون بسكتبال براي آنها به وجود خواهد آمد تكرار نخواهد شد و خبرنگاران مي توانند در زماني مشخص براي گرفتن عكس يادگاري خود به سالن آزادي بروند!

تمام اقدام هاي سرمربي جديد تيم ملي اگر از سمت خودش باشد يا از سمت هر فرد ديگري مناسب است و بسكتبال ايران را يك گام به حرفه اي شدن نزديك مي كند اما مهمترين موضوع اين است كه بايد به دو نكته مهم توجه كنيم.

 

نشست خبري سرمربي جدید تيم ملي بسكتبال

 

نكته اول اينكه در مسير حرفه اي شدن نبايد اسير تجربه هاي شكست خورده ديگران شويم. حضور سخنگو در تيم ملي ضروري است اما اين روش بايد همانند استانداردهاي جهاني انجام شود چرا كه به خوبي مي دانيم در يك جامعه صرف ايجاد يك نقش نمي تواند نيازهاي افراد جامعه را تامين كند پس فردي كه مسووليت و نقشي بر عهده مي گيرد بايد به ريز وظايفش عمل كند.

نكته دوم اين است كه در اين مسر نه از اين ور بام بيفتيم و نه از آن ور. زماني بود كه اردوهاي تيم ملي بدون هيچج ممانعتي برگزار مي شد و هر كسي مي توانست در سالن بسكتبال آزادي تمرين هاي ملي پوشان را ببيند. حتي به ياد داريم افرادي در سالن حضور داشتند و به دليل قامت و فيزيك مناسب هم اكنون بسكتباليست شده اند. اين ويژگي اوج حرفه اي نبودن ما را نشان مي داد چرا كه اردوهاي تيم ملي به هيچ عنوان شخصيت تيم قهرمان آسيا را نداشت.

حالا اين وضعيت تغيير كرده است و تيم ملي حرفه اي مي شود. حالا هر كس نمي تواند در تمرين هاي تيم ملي حاضر باشد و در حريم خصوصي خانواده بسكتبال دخالت كند. هم اكنون تنها خانواده بسكتبال با ملي پوشاني كه قرار است سهميه جام جهاني اسپانيا را در سال بعد بگيرند در ارتباط هستند و حتي خبرنگاران نيز نمي توانند در هر زماني كه مي خواهند در كنار اعضاي خانواده خود باشند.

زماني كه بچيروويچ اعلام كرد خبرنگاران نمي توانند سر تمرين تيم ملي حاضر باشند همه اهالي رسانه نفسي راحت كشيدند و در دل گفتند خود اين تيم نمي خواهد اخبارش پوشش داده شود پس خيال ما نيز راحت است اما او سريع نشان داد كه رسانه ها آنقدر هم كه فكر مي كنند از خانواده بسكتبال طرد نشده اند و به همين دليل اجازه داد تا خبرنگاران تنها در نيم ساعت اول تمرين تيم ملي حاضر شوند و عكس يادگاري بگيرند و تشريف ببرند!

اميدواريم اين اقدام سرمربي اروپايي تيم ملي بسكتبال براي حرفه اي شدن باشد نه اينكه بخواهد بسياري از اتفاق هاي احتمالي را پنهان كند.

اين اقدام جديد كادر فني تيم ملي بسكتبال بسيار حرفه اي است و براي ما تازگي ندارد. ايران با آمدن كارلوس كي‌روش به فوتبال اين اتفاق ها را تجربه كرد و همانطور كه گفته شد اين مربي بزرگ نيز در هفته هاي اولش چنين تاكيدهايي داشت اما به نظر مي رسد اقدام بسكتبال به گونه اي باشد كه از آن ور بام خواهد افتاد.

درست است كه مربيان بزرگ علاقه اي ندارند هر فردي در تمرين هاي آنها حضور داشته باشد اما در بسياري از همين رشته هاي ورزشي ايران كه مربيان نامداري مشغول به كار هستند خبرنگاران پاي ثابت تمرين هستند. همان روزي آقاي طاهري قوانين جديد رسانه اي را براي خبرنگاران توضيح مي داد بسياري از قلم بدستان جامعه از سر تمرين ملي‌پوشان در كمپ تيم ملي فوتبال در ورزشگاه آزادي به نشست خبري مي آمدند. كمي آن طرف تر بسياري از خبرنگاران پس از نشست خبري به سالن واليبال رفتند و در تمرين ملي پوشان با خوليو ولاسكو حاضر شدند.

البته تاكيد مي شود كه اين اقدام ها در هفته هاي نخست جدي است و ادامه خواهد داشت اما اينكه در اين ميان رابطه رسانه با تيم ملي به صورت غير مستقيم انجام شود مطئنا به صلاح نيست چرا كه تجربه هاي شكست خورده ورزش هاي ديگر را براي ما ايجاد خواهد كرد.

 

نشست خبري سرمربي جدید تيم ملي بسكتبال

 

ايجاد ارتباط غير مستقيم نتايج ضربه زننده اي خواهد داشت. بررسي عاميانه ارتباط غير مستقيم مصداق ضرب المثل “يك كلاغ چهل كلاغ” است و بررسي عملي آن اينگونه است كه در ارتباط دو سويه وقتي پيامي از طرف منبع به صورت مستقيم به سمت مخاطب مي رود، به گونه اي كد گذاري مي شود كه مخاطب آن را بدون مشكل و ابهام كد گشايي كند اما اگر اين ارسال پيام غير مستقيم باشد فرآيند كد گذاري و كد گشايي چندباره مي شود و ابهام ايجاد خواهد كرد. البته بايد به سليقه افراد در نحوه كدگذاري و كدگشايي نيز توجه كنيم كه در اين ميان مي تواند به تيم ملي ضربه بزند.

حال با توجه به اين نوع ارتباط ، زماني كه خبرنگاران پس از گرفتن عكس يادگاري در حالي كه گزارشي از تمرين تيم ملي ندارند و مردم نيز از وضعيت اردوهاي ملي پوشان بي خبر هستند به محل رسانه خود بازمي گردند و منتظر مي مانند تا پس از تمرين با سخنگو صحبت كنند.

آيا فدراسيون تضمين مي دهد كه هيچ ابهامي در اطلاع رساني رسانه ها ايجاد نشود؟ آيا سخنگوي تيم ملي حاضر است تمرين دو ساعته تيم ملي را با تمام جزيياتش براي 10 خبرنگار توضيح دهد؟ آيا اگر اتفاقي در جريان تمرين تيم ملي بيفتد آيا با صلاح مسوولان تيم ملي پنهان نمي شود؟ آيا اگر رسانه ها در سالن باشند راحت تر نمي توانند كمبود هاي ملي پوشان را بازتاب دهند؟ آيا يك بسكتبال دوست كه در دورترين نقطه ايران پهناور نشسته است، نمي خواهد بداند ملي‌پوش مورد علاقه‌اش، امروز در تمرين تيم ملي چه كاري انجام داده است؟

شايد كادر فني تيم ملي قصد دارد به وسيله روابط عمومي اين اقدام ها را انجام دهد و يا از طريق سايت فدراسيون كه از هر سايتي كم خبرتر است اطلاع رساني كند؟

اين ها اندك سوالاتي هستند كه ايجاد شده و بايد پاسخ داده شوند تا بسكتبال نيز تجربه هاي شكست خورده حرفه اي شدن در ايران را تجربه نكند. تاريخ ايران نشان مي دهد كه اگر بخواهيم يك شبه ره صد ساله حرفه اي شدن را طي كنيم با خاك يكسان خواهيم شد. اين اقدام هاي بچيروويچ در بسكتبال كاملا حرفه اي است و كسي به آنها انتقادي ندارد اما به نظر مي رسد كمي تندروي شده است.

درست است كه در تمام دنيا مربيان حرفه اي اجازه نمي دهند هركس از برنامه هاي آنها خبردار شود اما آنها تيم هايي هستند كه جام جهاني يا المپيك را پيش رو دارند. به نظر مي رسد اين مربي حرفه اي بسكتبال كه تيمش در جام جهاني تركيه هشتم شد توانايي هاي بسيار بالايي در حرفه اي شدن دارد و مي تواند بسكتبال را در ابتدا از جاي ديگرش حرفه اي كند. همان كاري كه كي‌روش در فوتبال انجام مي دهد. در اينجا تنها اميدواريم اقدام هايي كه به ديوار برلين شبيه است تا بين درون و بيرون بسكتبال فاصله بيندازد اقدام هاي خود بچيروويچ باشد و چيزي به او تحميل نشده باشد.

در آخر، ياد جمله زيباي مهمد بچيروويچ در وصف خانواده بسكتبال كه آن را به كشتي بزرگ تشبيه مي كند و مي گويد همه بايد براي رسيدن به هدف پارو بزنيم، مي افتيم. آقاي بچيروويچ چه زود پاروزنانت را از كشتي خارج كردي!