دفعات بازدید: 374

تاریخ انتشار: 1391/03/13 - 0:26

کوه نوردی : در صورتي که گروه‌هاي فاقد مجوز اقدام به اخذ مجوز نکنند از آن‌ها به مراجع قضايي شکايت خواهيم کرد

رييس هيات کوهنوردي خوزستان گفت: در صورتي که گروه‌هاي فاقد مجوز اقدام به اخذ مجوز نکنند از آن‌ها به مراجع قضايي شکايت خواهيم کرد.

 

قدرت‌الله نيکخواه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشي ايسنا در خوزستان اظهارکرد: يکي از گروه‌هاي کوهنوردي شرکت‌هاي پتروشيمي که فاقد مجوز فعاليت از هيات استان است در برنامه کوهنوردي مختلطي که برگزار کرده بود، يک فوتي و يک مصدوم به همراه داشت.

وي افزود: اين برنامه پنجشنبه و جمعه هفته‌گذشته در منطقه گهرکوه کهگيلويه‌و‌بويراحمد برگزار شد كه يک کوهنورد 53 ساله دچار ناراحتي قلبي شد و درنهايت فوت کرد.

رييس هيات کوهنوردي خوزستان ادامه‌داد: يکي از بانوان کوهنورد نيز دچار حمله قلبي شد که به کمک افراد محلي و گروه‌هاي هلال احمر اين استان، فرد فوت شده و مصدوم به پايين کوهستان منتقل شدند. سرپرستان اين گروه فاقد هرگونه آموزش بوده و صلاحيت سرپرستي برنامه‌هاي کوهنوردي را نداشتند. زيرا در هر گروه حداقل يک فرد بايد دوره پزشکي کوهستان و يا ساير دوره‌هاي امداد  و نجات را گذرانده باشد و در اين گروه چندين فردي حاضر نبود.

وي بيان‌كرد: به تمام مسوولان شرکت‌ها، سازمان‌ها و سرپرستاني که اقدام به راه‌اندازي گروه کوهنوردي بدون هماهنگي با هيات استان نمايند، تذکر داده خواهد شد و در صورت ادامه فعاليت، با اين گروه‌ها از طريق مراجع قضايي برخوردهاي لازم را انجام خواهيم داد. تعداد گروه‌هاي فاقد مجوز در مقايسه با گروه‌هاي مجاز زياد نيست ولي اين افراد به دليل اين‌كه نمي‌خواهند برنامه‌هايشان در چارچوب قانوني انجام شود، تمايل به انجام برنامه‌ها به صورت مختلط دارند.

نيكخواه گفت: اين افراد فكر مي‌كنند پس از چندبار كوه رفتن، به تخصص كوهنوردي دست پيدا كرده‌اند، در صورتي‌كه در كوهنوردي بخش عمده كار آموزش است و فرد بايد در مرحله اول دوره‌هاي مختلف آموزشي را بگذراند و پس از آن در كنار افراد آموزش‌ديده و با تجربه مبادرت به انجام فعاليت‌هاي كوهنوردي كند. اين افراد پس از كسب تجربيات لازم و بالارفتن دانش فني و علمي بايد اقدام به تاسيس گروه كوه‌نوردي نمايند.

وي افزود: ‌اين افراد مي‌خواهند پله‌ها را يك شبه طي كنند، در صورتي‌كه هر كاري نياز به دانش خاص و كسب مهارت‌هاي لازم دارد. سرپرست گروه كوهنوردي، هنري است كه درپي آموزش‌ها و تجربيات برنامه‌هاي مختلف و نيز داشتن توانايي بالقوه به‌دست مي‌آيد.

رييس هيات کوهنوردي خوزستان عنوان‌كرد: ‌نمي‌توان آمار دقيقي از گروه‌هاي كوهنوردي فاقد مجوز ارايه داد ولي بيشتر شركت‌هاي صنعتي، بدون مجوز اقدام به تاسيس گروه كرده‌اند. در حال حاضر درپي ثبت دو گروه از آن‌ها هستيم. در اهواز نيز سه يا چهار گروه فاقد مجوز وجود دارد كه اقدام به برگزاري تور مي‌كنند كه در يكي از اين تورها نيز در اسفندماه سال 89 حادثه منجر به فوت رخ داد.

وي گفت: براي انجام هر كاري بايد مجوز لازم از متوليان آن امر اخذ شود. ما مي‌توانيم از اين گروه‌ها به مراجع قضايي شكايتي ارايه دهيم كه فرد يا افرادي اقدام به تاسيس گروه‌هاي فاقد مجوز كرده‌اند. در صورتي كه اين گروه‌ها مكاني نيز در اختيار داشته باشند، پلمپ خواهد شد. اين گروه‌ها بايد از هيات استان مجوز داشته باشند. ما جلسه‌اي در هفته آينده با اين گروه‌ها خواهيم داشت و راه‌كارهاي خود را ارايه مي‌دهيم؛ آخرين اخطارها داده مي‌شود و اميدواريم اين گروه‌ها زيرمجموعه هيات قرار بگيرند.

ارسال دیدگاه