دفعات بازدید: 847

تاریخ انتشار: 1391/05/01 - 13:24

لندن، المپيكي متفاوت براي پينگ پنگ ايران

كاروان اعزامي تنیس روی میز ايران به المپیک لندن نه تنها نوشاد عالميان را به عنوان پديده پينگ پنگ ايران به همراه دارد بلكه براي اولين بار در تاريخ اين رشته ورزشي در كشور یک بانوی راكت بدست ايراني هم به المپيك مي رود.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اولين حضور پينگ پنگ ايران در المپيك به سال 1992 باز مي گردد كه ابراهيم عليدخت ملي نماينده ايران در بارسلونا بود و در مرحله گروهي بين چهار پينگ پنگ باز چهارم شد و با كسب جايگاه 49 جهان از دور مسابقات كنار رفت.

 

ايران در سال 2000 با مجيد احتشام زاده در المپيك حضور داشت كه اين ملي پوش هم عملكردي مشابه عيلدخت در المپيك داشت. محمدرضا اخلاق پسند در سال 2004 المپيكي پينگ پنگ ايران شد كه در اين دوره با توجه به اين كه ديگر مرحله گروهي وجود نداشت، اخلاق پسند از ابتدا در مرحله حذفي بدون پيروزي كنار رفت.

 

افشین نوروزی نماینده پینگ پنگ ایران در المپیک 2008 پکن بود که او هم با باخت به حریف ایتالیایی از مسابقات کنار رفت تا چهار نماینده پینگ پنگ ایران در ادوار المپیک طعم پیروزی را نچشیده باشند.

 

 

پينگ پنگ در المپيك

 

پينگ پنگ يا تنيس روي ميز رشته اي است كه از سال 1988 در بخش يك نفره و دو نفره در المپيك حضور دارد و از سال 2008 رشته هاي تيمي مردان و زنان وارد المپيك شد. در اين سال ها كشور چين با كسب 20 مدال طلا، 13 نقره و 8 برنز بيشترين افتخار المپيك را در اين رشته به دست آورده است و پس از آن كره جنوبي با فاصله فاحشي و كسب سه طلا ، دو نقره و 12 برنز پس از چين بيشترين مدال آوري را در اين رشته به خود اختصاص داده است . در اين بين سوئد با كسب يك طلا، يك نقره و يك برنز در جدول مدال آوري المپيك در جايگاه سوم قرار دارد. جالب است که تنها این سه کشور توانسته اند مدال طلا بگیرند و سلطه چینی ها بر پینگ پنگ جهان باعث شده سایر کشورها روی مدال طلای این رشته حساب نکنند.

 

ايران تاكنون نه تنها نتوانسته است جايي را در جدول مدال آوران المپيك داشته باشد بلکه هيچ پيروزي مقابل نام ایرانی ها در المپیک ها ثبت نشده است.

 

دو نماینده ایران به دنبال اولین پیروزی تاریخی!

 

اما ایران در المپیک لندن دو نماینده دارد که هر دو نماینده امیدوارند اولین برد را برای تاریخ پینگ پنگ ایران در المپیک ها به ثبت برسانند. عالميان و شهسواري در مسابقات انتخابي كسب سهميه المپيك لندن منطقه آسيايي ميانه در تهران مجوز حضور در رقابت هاي سال 2012 را كسب كردند.

 

 

لندن، المپيكي متفاوت براي پينگ پنگ ايران

 

المپيك 2012 لندن براي پينگ پنگ ايران نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود كه دليل آن حضور ندا شهسواري اولين بانوي ايراني و نوشاد عالميان با رنكينگ 77 در بزرگترين رويداد ورزشي جهان است. به طوري كه بسياري از كارشناسان معتقدند كه عالميان با كارنامه قابل قبول خود در رقابت هاي بين المللي مي تواند حداقل يك پيروزي را براي پينگ پنگ ايران از اين رقابت ها به ارمغان بياورد؛ اتفاقي كه مي تواند دريچه اي جديد را بر روي آينده ايران باز كند.

 

همچنين نبايد از حضور اولين بانوي پينگ پنگ ايران در المپيك به سادگي عبور كرد. هر چند ندا شهسواري با رنكينگ 491 فاصله زيادي با ساير رقيبان خود در المپيك دارد و در اين بين كسي هم انتظار معجزه و شگفتي سازي را در اولين تجربه حضور بانوان در المپيك ندارد اما حضور ايران در اين بخش نشان دهنده توانايي بانوان در اين رشته ورزشي است كه شهسواري مي تواند با يك بازي خوب مهر تاييدي بر اين موضوع باشد.

 

 

ندا شهسواری

 

بيوگرافي ندا شهسواري

 

متولد 30 شهريور 1365 – كرمانشاه

 

دانشجوي كارشناسي تربيت بدني – مجرد

 

عناوين قهرماني:

 

مقام سومي انفرادي پينگ‌پنگ در مسابقات كشورهاي اسلامي تهران،

 

دومي انفرادي كاپ فجر گرگان،

 

قهرماني مسابقات آسياي ميانه در سال 83 تهران،

 

سومي تيمي مسابقات غرب آسيا در سال 80 قزاقستان،

 

قهرماني مسابقات آسياي ميانه و كسب سهميه المپيك تنيس روي ميز ـ تهران دي ماه 90 .

 

شهسواري از سال 75 ورزش پينگ‌پنگ را آغاز كرده و از سال 80 عضو تيم ملي است.

 

 

باید خوب بازی کنم، حتی اگر ببازم

 

شهسواري درباره حضورش در المپيك به ايسنا مي‌گويد: ” برخي از مردم انتظار مدال‌آوري در المپيك دارند اما قشر ديگري هم كه مي دانند كسب سهميه در بخش پينگ پنگ بانوان چقدر دشوار است انتظار ندارند كه در المپيك مدال‌ بگیریم. هر چقدر آمار موفقيت‌هاي يك ورزشكار افزايش يابد انتظار از او هم بالاتر مي‌رود كه اين موضوع مسووليت سنگين يك ورزشكار را نشان مي‌دهد. اميدوارم نمایش خوبي در رقابت‌هاي لندن داشته باشم و اگر مسابقه خود را واگذار كردم اين اتفاق با يك بازي خوب همراه باشد. ”

 

او درباره اين كه به عنوان اولين بانوي پینگ پنگ باز ايراني به المپيك اعزام می شود هم می گوید كه تا حدودي مطمئن بوده مي تواند سهميه المپيك لندن را به دست آورد. حتي در المپيك قبلي هم شانس كسب سهميه را داشته اما چون تنها يك سهميه در آن سال توزيع مي شده است با رتبه چهارمي خود نتوانسته است به المپيك دوره قبل برود.

 

اين بانوي المپيكي پينگ پنگ ايران هدف اصلي خود در المپيك را ارتقاء رنكينگ خود مي داند.

 

 

نوشاد عالمیان

 

 

بیوگرافی نوشاد عالميان

 

متولد 30 آبان 1370 در بابلسر

 

دانشجوي كارشناسي تربيت بدني

 

شروع فعاليت از سال 1373

 

عناوين قهرماني

 

كسب دو مقام پنجمي جهان در مسابقات جهاني 2008 اسپانيا و 2009 ژاپن در رده جوانان

 

كسب مقام قهرماني در مسابقات اپن مراكش در رده اميدها در سال 2012

 

كسب مقام چهارمي در مسابقات كاپ آسيا چين – رده بزرگسالان در سال 2012

 

تمام توانم را می گذارم

 

عالمیان تاکید دارد که نمی تواند برای نتیجه ای که در المپیک می گیرد پیش بینی داشته باشد چون تاکنون تجربه حضور در المپیک را نداشته است اما در عین حال می گوید: “از ابتدا صرف المپیک برایم اهمیتی نداشته است و هیچ گاه دوست نداشتم که افتخارم این باشد که المپیک رفته ام بلکه عملکردم در این رقابت ها مهم است و این که چگونه در این مسابقات بازی خواهم کرد. تنها چیزی که می دانم این است که تمام رقبایم در المپیک بسیار سخت هستند. من هم تمام توان خود را خواهم گذاشت تا نتیجه بگیرم و وقتی به المپیک فکر می کنم خود را روی سکو می بینم”.

 

اين ملي پوش المپيكي پينگ پنگ تاكيد مي كند كه اولين افسوس زندگي ورزشي اش درشرايطي رقم خواهد خورد كه نتواند نتیجه ای که می خواهد را در لندن كسب كند.

 

آيا مي دانيد؟

 

– پرافتخارترين پينگ پنگ باز المپيك، وانگ نان ورزشكار زن چيني است كه چهار مدال طلا و يك مدال نقره در اين رقابت ها كسب كرده است.

 

– از المپيك سال 1992 تاكنون قهرمان رقابت هاي تنيس روي ميز انفرادي المپيك در بخش زنان توانسته در همان دوره قهرماني بخش دوبل را هم به دست بياورد.

 

– از سال 1992 تاكنون ورزشكاران چيني در هر دوره از المپيك حداقل يك مدال را به خود اختصاص داده اند.

ارسال دیدگاه