دفعات بازدید: 635

تاریخ انتشار: 1391/05/02 - 17:17

بررسی تیم های سوپر لیگ 90-91 بسکتبال؛ یکسال پر از خوب و بد در لیگ

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران هر چند که هنوز هم به طور رسمی تیم هفتم لیگ مشخص نشده اما در پایان دور چهاردهم سوپرلیگ تیم های مهرام، پتروشیمی فولاد ماهان و دانشگاه آزاد به عنوان چهار تیم برتر معرفی شدند تیم صنایع پتروشیمی با ربودن گوی سبقت از حریفان میانه جدول پنجم و ذوب آهن ششم شدند تیم های حفاری اهواز و شهرداری گرگان بازی سوم مقام هفتمی را انجام نداده و هنوز منتظر تصمیم فدراسیون هستند آ اس شیراز، همیاری زنجان پویا و قم نیز در رده های آخر جدول کار خود را به پایان رساندند.

*مهرام، قهرمان تکراری لیگ

در تیم مهرام امسال همه چیز سرجایش قرار داشت کامرانی، آفاق و نیکخواه بهرامی 3 ملی پوش این تیم، سال بدوم مصدومیت و مشکلی را پشت سر گذاشتند هرچند حامد آفاق که پس از یکسال دوری به تیم خود بازگشته بود چندان از این سال راضی نبوده و صمد نیکخواه بهرامی نیز با اشاره به درد زانویش در تمام طول فصل اعتقاد داشت که توان بازی های بهتری را هم دارد.

مهرام امسال2 یار خارجی داشت که در سیستم مصطفی هاشمی بعد از بازیکنان ایرانی قرار می گرفتند و البته مصدومیت پاپ سوسنگالی درست در زمان مراحل نیمه پایانی غرب آسیا مشکلاتی را هم برای این تیم به وجود آورد جایی که مهرامی ها مجبور به جذب قرضی اسلاوکورانزی شدند که به کارشان نیامد.

اما به جز نفرات اصلی جذب هوشمندانه بازیکنی مثل فرید اصلانی درست در سال به نتیجه رسیدن تلاش های دانشگاه آزاد روی این بازیکن و بازیکنانی مثل محسن مرادخانی و آرمان زنگنه در کنار جرأت دادن به جوانان با استعدادی مثل امیر صدیقی و سجاد مشایخی از اقدامات خوب مهرامی ها در این فصل بود مصطفی هاشمی سرمربی مهرام یک فصل تمام پیروزی های تیمش را به سه ملی پوش خود ارتباط دارد که با قلب و روحشان بازی می کنند اما با این وجود از عوامل دیگر تیم خود نیز به خوبی استفاده کرده و ترکیبی را به وجود آورد که در آن همه چیز سر جایش قرار داشت.

مهرامی ها در پایان فصل آسان شمردن کارشان را مورد انتقاد قرار دادند اما نکته ای که باید تفکیک شود قدرت مهرام و ضعف تیم های دیگر است بدون تعارف لیگ امسال نیمی از قدرت و جذابیت سال های گذشته را هم نداشت اما در این میان تیم مهرام با قدرت تر از قبل و بدوم نقص به کار خود ادامه داد مهرام که با کناره گیری و بازگشت دوباره در لیگ شرکت کردند با توجه به تعویق جام باشگاه های آسیا تا مهرماه به طور قطع در لیگ سال بعد هم حضور خواهند داشت.

*پتروشیمی، فینالیستی که یک شبه بسته شد

تیم پتروشیمی هر سال با سرمایه گذاری عالی و امکانات استاندارد وارد لیگ بسکتبال می شود اما مشکل تقریباً هر ساله این تیم هم تصمیم گیری دیرهنگام باشگاه برای کادر فنی، بازیکنان خارجی و حتی داخلی است.

امسال هم با امروز و فردا کردن باشگاه برای تصمیم گیری در مورد تیم بسکتبال پتروشیمی این تیم یک شبه بسته شد و جذب بازیکنان نه چندان قدرتمند خارجی، عدم توازن در تعداد پست های بالا و پائین در کنار مصدومیت ها امید کمتری را در طول فصل هادی برای رسیدن این تیم به فینال به وجود آورد اما در نهایت کار سخت رفتن به فینال با تمام فراز و نشیب ها و چند سال ماندن در رده های سوم و چهارم انجام شد.

ماهشهری ها با رسیدن به فینال هرچه در توان داشتند در 2 بازی اول گذاشته و بازی سوم را به راحتی واگذار کردند تا فینالیست چندان سرسختی نباشند.

شنیده ها حاکی است با توجه به صعود پتروشیمی به مرحله نهایی احتمال ماندن مهران شاهین طبع در این تیم برای فصل بعد زیاد است و حتی توافقاتی هم در این مورد انجام شده امل با توجه به مشکلی که برای ظریف کار مدیرعامل این تیم در جریان مسابقات نیمه نهایی لیگ پیش آمد و مشخص نبودن وضعیت مدیرعامل باشگاه هیچ چیز را در مورد این تیم نمی توان قطعی دانست پتروشیمی با وجود موفقیت در لیگ، بازی های آسیایی را با موفقیت پشت سر نگذاشت.

*فولاد ماهان غمگین ترین تیم مراسم اهدای جام

شاید مقام سوم لیگ برای یک تیم تازه وارد ایده آل به نظر برسد اما بازیکنان فولاد ماهان در مراسم اهدای جام مانند لشکری شکست خورده روی سکو رفتند.

جواد داوری که به نوعی رهبری تیم شهرش را در این فصل برعهده داشت دلیل این ناراحتی را حق تیمش برای رفتن به فینال به جای پتروشیمی عنوان کرد و قاسم زاده دیگر بازیکن تیم هم اعتقاد داشت در صورت رفتن به فینال بیشتر از پتروشیمی برای مهرامی ها دردسر درست می کردند.

ماهان در این فصل یکی از با ثبات ترین تیم ها بود که بعد از گرفتن رده دوم جدول در فصل عادی تا پایان هم این جایگاه را رها نکرد و از رسیدن به فینال لیگ هم مطمئن بود اما جنگ با پتروشیمی در نیمه نهایی با وجود اینکه به نفع اصفهانی ها پیش می رفت به یکباره تغییر جهت داده و به سود ماهشهری ها پایان یافت.

فولاد ماهان هم امسال سرمایه گذاری خوبی در لیگ کرده و مانند دیگر تیم اصفهانی لیگ بیشتر از بازیکنان بومی خود و به خصوص اصفهانی های بیرون از این شهر استفاده کرد.

حرف و حدیث در مورد تغییرات این تیم در فصل بعد زیاد است و در صورت شرکت نکردن

ذوب آهن قطعاً سال بعد برخي اعضاي اصفهاني آن تيم را در فولاد ماهان خواهيم ديد.

*يك پله صعود دانشگاه آزاد

تيم دانشگاه آزاد امسال بهترين شرايط خود را با هماهنگي بالاي بازيكنان ايراني براي رسيدن به مراحل بالاتر داشت اما مشكل هزينه ها بار ديگر سنگي به نام بازيكن خارجي ضعيف مقابل اين تيم انداخت و بدشانسي هايي مثل نبود پويا تاجيك كاپيتان تيم و مصدوميت بازيكنان ديگر در مرحله پاياني باعث شد تا اين تيم ليگ را بسيار ضعيف به پايان ببرد هر چند قرار گرفتن در جمع چهار تيمي برتر هدفي بود كه بالاخره پس از چند سال با تلاشهاي حاتميو حفظ بازيكنان به آن رسيدند.

دانشگاه آزاد جزء تيم هاي ثابت سوپر ليگ بسكتبال در دوره هاي مختلف بوده و سال بعد نيز قطعاً ‌شاهد حضور اين تيم در ليگ خواهيم بود اما بودجه ثابت و نه چندان زياد اين تيم باعث مي شود كه بازهم نماينده دوم تهران در رديف مدعيان در نظر گرفته نشود.

*تيمي كه ماهشهر را به 2 نيم تبديل كرد

امسال صنايع ماهشهر با ورود به ليگ بسكتبال نيمي از هواداران پتروشيمي را ربود و با آرامش تا رده هاي بالاي جدول پيش آمد.

صنايع با جذب بازيكناني مثل امير اميني و ايمان زندي در كنار خارجي هاي قدرتمند تركيب خوبي را به وجود آورد هر چند حواشي اطراف اين تيم هك كم نبود و تماشاگران آن نيز به گونه اي رفتار كردند كه حتي صداي اعضاي تيم را هم در مي آوردند.

مقام پنجم براي صنايع بهترين رده قابل تصور بود هر چند كه ماهشهري ها انتظارات بالاتري هم از رمضان مربي خود داشتند.

تصميم گيري در مورد فصل بعد تيم صنايع تا اواخر خرداد انجام مي شود.

*سقوط آزاد ذوب آهن 

ذوبي ها با مشكلات خود از روز اول مركز توجهات رسانه ها بودند و البته صداي مهرامي ها رقيب هميشگي اين تيم هم با انعكاس اخبار مربوط به مشكلات ذوب آهن در آمده و اعتقاد داشتند اعضاي تيم ذوب آهن به مظلوم نمايي مي پردازند!

اصفهاني ها در ابتداي فصل مانند هميشه با قدرت و بدون شكست پيش مي رفتند اما بارها تعطيلي تمرينات و بي پولي ها كم كم اين تيم را پايين كشيده و به رده پنجم رساند.

ذوب آهن مانند هميشه در مسابقات آسيايي با قدرت ظاهر شد و شكست اين تيم مقابل مهرام هم با داستانهاي زيادي همراه بود اما از شروع سال جديد به بعد قدرت اين تيم تحليل رفت و تراژدي اصفهان با نرسيده ذوب آهن به جمع چهار تيم برتر پس از سالها بالانشيني رقم خورد.

بازيكنان ذوب آهن و مربيان اين تيم بيش از يك فصل از باشگاه طلب دارند اما هنوز خبري از حل مشكلات آنها شنيده نمي شود.

باتوجه به مشكلات موجوداحتمال حضور تيم بسكتبال ذوب آهن در ليگ فصل بعد ضعيف به نظر مي رسد اما زمزمه هايي هم در مورد فروش امتياز اين تيم به يك اسپانسر قدرتمند شنيده مي شود.

*حفاري با حامد، حفاري بدون حامد

تيم حفاري اهواز با جذب حامد حدادي در نيم فصل اول ليگ مركز توجهات رسانه ها شده و يك نيم فصل نقل محافل بود اما همين تيم حفاري بدون حامد حدادي در نيم فصل دوم بي سر و صدا به كار خود ادامه داد و تنها نكته مثبت امسال اين تيم را مي توان پرو بال دادن به برخي بازيكنان بومي مثل عدنان دورقي دانست.

اهوازي ها با جذب مربي صربستاني فصل قبل شهركرد حواشي زيادي با اين مربي داشت و در نهايت هم وي را مرخص كردند. هر چند غفوركامروا سرمربي حفاري مقام هفته ليگ را متعلق به اين تيم داشت اما هنوز هم فدراسيون تيم هفتم را به طور رسمي معرفي نكرده است.

شنيده مي شود اهوازي ها براي فصل بعد هم با يك تركيب كاملاً بومي به ليگ مي آيند.

*صعود دوباره گرگان به سوپر ليگ

شهرداري گرگان هم جزء تيم هايي بود كه در ابتداي فصل حرف از كناره گيري زده و بازهم وارد مسابقات شد. با حمايت نكردن سايپا مشكلات مالي گرگان ها بيشتر از سالهاي قبل خودنمايي مي كرد اما نماينده شهر بسكتبال دوست گرگان يك فصل كامل به هيچ تيمي حتي مهرام در شهر خود باج نداد و با تمام شرايط پلي آف صعود كرد.

اسداله كبير ماندن اين تيم در ليگ فصل بعد را تنها منوط به جذب يك اسپانسر خوب عنوان كرد چرا كه با شرايط فعلي حضور در سوپر ليگ و رقابت با تيم هاي متحول كاري طاقت فرسا خواهد بود.

*چهار تيم پايين جدول و سقوط قم و پويا

تيم آ. اس شيراز با حمايت هاي رييس سرپرست تيم بارديگر به ليگ برتر بازگشت اما شرايط اقتصادي اين تيم اجازه قدرتنمايي به نماينده شيراز را نداده و با خروج بازيكنان خوبي مثل بابك پاكزاد كار قاسمي در ليگ سخت شده بود، با اين وجود شيرازي ها تا روز آخر براي رسيدن به پلي آف تلاش كردند. تيم همياري تازه وارد هم بامشكوك دانستن نتيجه روز آخر ديدار تيم هاي گرگان و صنايع ماهشهر حق خود در رسيدن به پلي آف مي دانست اما اسكلت دسته اولي اين تيم زنجاني ها را در اندازه هاي پلي آف مطرح نكرده بود. در نهايت آ. اس و زنجان با پيروزي مقابل 2 تيم ديگر انتهاي جدولي يعني پويا و جهش ترابر قم اين تيم ها را در سوپر ليگ نكو داشت هر چند احتال تيم داري شيرازي ها در ليگ سال بعد بسيار ضعيف به نظر مي رسد.

تيم هاي پويا و جهش ترابر نيز تنها تيم هايي بودند كه بدون هيچ بودجه اي در ليگ شركت كرده و با بيشترين باخت ممكن به دسته پايين تر سقوط كردند.

مجيدصالحي سرمربي پويا قول حضور با يك اسپانسر قوي در فصل بعد را داده اما با مشكلات چند سال اخير نمايندگان قم موافقت با حضور آنها در فصل بعد بعيد به نظر مي رسد.

ارسال دیدگاه