- پایگاه خبری ورزش و جوانان ماهشهر - http://irhamegani.com -

مربي المپيكي تيم‌ملي تنيس روي ميز در ايسنا: عالميان و شهسواري عملكرد خوبي داشتند بايد نگاه مسوولان به اين رشته‌ تغيير كند

مربي تيم‌ملي تنيس روي ميز ايران در المپيك 2012 لندن مي‌گويد موقعيت بسيار خوبي بود كه امسال توانستيم علاوه بر بخش آقايان در بخش بانوان نيز سهميه المپيك كسب كنيم و معتقدم هر دو تنيسور ما در اين رقابت‌ها عملكرد خوبي را به نمايش گذاشتند.

 

به گزارش خبرنگار بخش ورزشي ايسنا از خوزستان، مهرداد بابادي‌وند با حضور در تحريريه اين خبرگزاري به تشريح عملكرد تنيسورهاي ايراني حاضر در سي‌امين دوره رقابت‌هاي المپيك پرداخت و گفت: در بخش بانوان ندا شهسواري با رنكينگ 496 وارد اين مسابقات شد و همان‌طور كه مي‌دانيد امتياز رنكينگ‌ها در سيدبندي بسيار تاثيرگذار است، چرا كه هر چه بازيكن داراي رنكينگ بالاتري باشد، در مسابقات در جايگاه بهتري قرار مي‌گيرد و حداقل در مراحل مقدماتي با حريفان ساده‌تري مسابقه مي‌دهد.

 

وي با بيان اين‌كه شهسواري با هدايت سيما ليموچي مربي خوزستاني‌اش توانست سهميه المپيك را كسب كند، ادامه‌داد: متاسفانه با سياست‌گذاري وزارت ورزش و كميته ملي المپيك كه تصميم گرفتند درمجموع دو بخش آقايان و بانوان فقط يك مربي به لندن اعزام شود، اين مربي خوزستاني نتوانست بازيكن خود را همراهي كند كه به نظرم اين تفكر اشتباهي بود.

 

عضو هيات رييسه فدراسيون تنيس روي ميز گفت: آن‌ها اذعان داشتند به دليل اين‌كه شهسواري در اين رقابت‌ها خيلي شانس كسب مقام ندارد و براي ما همين‌كه براي اولين بار در بخش بانوان سهميه كسب كرديم، كافي است، نيازي به اعزام مربي در اين بخش نيست. در صورتي كه به نظرم اگر ليموچي او را در اين مسابقات همراهي مي‌كرد، او مي‌توانست نتايج بهتري را كسب كند.

 

وي افزود: در اين مسابقات من وظيفه هدايت هر دو تنيسور كشورمان را بر عهده داشتم و وظيفه‌ام را در قبال شهسواري نيز تمام و كمال انجام دادم. من در مسابقات جهاني 2011 هلند نيز در بعضي مواقع به كوچينگ بانوان كمك مي‌كردم. باتوجه به اين موضوع با بازي شهسواري بيگانه نبودم.

 

بابادي‌وند عنوان‌كرد: ‌در مسابقات المپيك، شب قبل از اولين ديدار او، دو بازي از حريفش را با يكديگر آناليز و نقاط ضعف و قوت حريفش را بررسي كرديم كه اين موضوع كمي از استرس شهسواري را پايين آورد. البته به نظرم المپيك با تمام مسابقاتي كه يك ورزشكار در طول دوران ورزشي‌اش در آن شركت مي‌كند، متفاوت است. به طور مثال حميد سوريان كه پنج بار قهرمان جهان شده است، پس از دو بار شركت در المپيك توانست مدال كسب كند.

 

وي خاطرنشان‌كرد: وزنه‌بردار ما در المپيك نيز به دليل داشتن استرس زياد فقط توانست وزنه را بالا آورد و آن‌ را رها كرد. اين موارد نشان مي‌دهد كه واقعا المپيك شرايط خاص خود را دارد. عالميان و شهسواري نيز كه هر دو براي اولين بار در المپيك شركت مي‌كردند، واقعا استرس داشتند.

 

اين مربي خوزستاني تيم‌ملي تنيس روي ميز ادامه‌داد: من هم به عنوان يك مربي كه در مسابقات بسيار مهمي از جمله جهاني، آسيايي و المپيك آسيايي شركت داشتم، معتقد هستم كه بازهم المپيك جهاني و شرايط حضور در آن با ساير مسابقات متفاوت است.

 

وي اظهاركرد: درمجموع شهسواري را پيش از بازي با حريفش از نظر روحي و رواني آماده كرديم و آرامش لازم و اعتماد به نفس را باتوجه به اين‌كه او استرس داشت، به او برگردانديم و به نظرم او بازي قابل قبولي را باتوجه به اين‌كه مسابقه را با نتيجه 4 بر 3 واگذار كرد، از خود به نمايش گذاشت.

 

بابادي‌وند خاطرنشان‌كرد: مسابقات المپيك در مرحله مقدماتي روي چهار ميز برگزار مي‌شود و هنگامي كه به مراحل بالاتر مي‌رسيم رقابت‌ها روي يك ميز انجام مي‌شود. يكي از اتفاقاتي كه در اين بازي افتاد اين بود كه سه ميزي كه به صورت هم‌زمان با بازي شهسواري مسابقه داشتند، بسيار سريع و يك طرفه به پايان رسيد و تنها مسابقه‌اي كه به گيم هفتم كشيده شد، بازي شهسواري بود.

 

وي ادامه‌داد: ‌اين موضوع باعث شد كه تمام نگاه‌ها و توجهات دوربين‌ها، خبرنگاران و تماشاگران به سمت ميز شهسواري باشد. اين ديدار مانند يك بازي فينال در مسابقات قهرماني جهان بود و تماشاگران حاضر در سالن هنگامي كه بازيكنان خودشان مسابقه داشته باشند او را تشويق مي‌كنند ولي زماني‌ كه بازيكن‌شان مسابقه‌اي نداشته باشد، بازيكن تيمي را تشويق مي‌كنند كه بازي زيبايي داشته باشد و بتواند امتياز بگيرد.

 

عضو كميته مربيان كنفدراسيون آسيا بيان‌كرد: در اين بازي جو سالن به صورتي شد كه تشويق تماشاگران براي هر دو بازيكن بود. تماشاگران بعد از پايان مسابقه هنگامي كه بخواهند يك بازيكن را بسيار تشويق كنند، مي‌ايستند و او را تشويق مي‌كنند كه در اين بازي براي من خيلي جالب بود كه بعد از پايان مسابقه همه‌ تماشاگران ايستادند و شهسواري را تشويق كردند. تشويق‌هاي آن‌ها در حدي بود كه ما نمي‌توانستيم سالن را ترك كنيم و ما نيز ايستاديم و از حمايت آن‌ها قدرداني كرديم.

 

وي در ادامه به برنامه‌ريزي خوب فدراسيون در بخش بانوان اشاره كرد و گفت: باتوجه به اين‌كه ما يك تفاهم‌نامه با كشور مجارستان امضا كرديم، توانستيم اردوهاي خارج از كشور براي بانوان‌مان برگزار كنيم؛ براي اولين بار به مجارستان رفتيم و توانستيم با بازيكنان اصلي اين كشور تمرين كنيم. حتي قبل از مسابقات انتخابي المپيك، تيم مجارستان را به ايران آورديم و در تهران با ما تمرين كردند. همه‌ي اين عوامل دست به دست هم داد تا شهسواري در مسابقات انتخابي المپيك، حريف قزاق خود را كه نفر اول بخش بانوان اين كشور است را با نتيجه 4 بر يك در فينال شكست دهد در حالي كه شهسواري يك ماه قبل، با نتيجه 4 بر 3 به اين حريف قزاق خود كه رنكينگ‌اش از شهسواري بسيار بالاتر بود، بازي را واگذار كرده بود. البته تلاش‌هاي ليموچي و آناليزهاي خوب او در كسب سهميه بسيار تاثيرگذار بود.

 

مربي تيم‌ملي تنيس روي ميز ايران در ادامه به عملكرد نوشاد عالميان در المپيك اشاره كرد و توضيح‌داد: ما در بخش آقايان نيز با يك سهميه وارد مسابقات شديم. عالميان كه داراي رنكينگ 77 بود با قرعه سختي رو به رو شد. البته من در مصاحبه‌اي كه قبل از رقابت‌ها داشتيم، گفتم از قرعه نوشاد راضي هستم اما در آن شرايط مجبور بودم اين حرف را بزنم زيرا اگر غير از اين را مي‌گفتم عالميان از نظر روحي تخريب مي‌شد درحالي كه واقعا قرعه سختي به او خورده بود.

 

وي ادامه‌داد: بازي اول عالميان با بازيكن چيني‌الاصل استراليايي بود كه ما او را يك حريف ساده مي‌دانستيم كه واقعا هم به همين صورت شد و نوشاد توانست اين ديدار را با نتيجه 4 بر صفر به پايان برساند. باتوجه به اين‌كه عالميان تجربه المپيك را نداشت، برايمان خوب بود كه او رقابت‌هاي خود را با يك مسابقه‌اي آغاز كرد كه فشار رواني آن پايين بود.

 

بابادي‌وند درباره بازي دوم عالميان برابر حريفش كه داراي رنكينگ سي‌ويكم جهان بود، گفت: باتوجه به رنكينگ عالميان، حريفش 46 پله از او بالاتر بود. نوشاد در اين ديدار، رقابت خوبي داشت و توانست حريف خود را مغلوب كند. ما بازي‌هاي حريفش را آناليز كرده بوديم و نكات لازم را به نوشاد گفته بوديم كه بايد برابر او چه بكند.

 

وي ادامه‌داد:‌ اين حريف نوشاد نيز قوي و باتجربه بود و جالب اينجاست كه همين حريفش توانسته بود روبروي بازيكنان ژاپني دو برد به دست آورد و آن‌ها را حذف كند كه اين نشان دهنده آمادگي بسيار زياد او بود. هنگامي كه نوشاد با نتيجه 3 بر يك از او پيش افتاد، مربي حريف كه بهترين مربي چين و جهان است، كمي تاكتيك بازيكنش را تغيير داد كه اين موضوع كمي براي ما مشكل ايجاد كرد ولي خدا را شكر عالميان درنهايت توانست برنده اين بازي باشد.

 

مربي تيم‌ملي تنيس روي ميز به بازي سوم نوشاد مقابل تيموبول آلماني اشاره كرد و گفت: اين بازيكن نفر سوم مسابقات جهاني 2011 آلمان بود. او هفت، هشت بار توانسته بود قهرمان اروپا شود و هميشه جزو سه بازيكن برتر جهان بوده است. البته او مدتي به خاطر آسيب‌ديدگي زانويش در مسابقات شركت نكرد كه همين موضوع باعث شد حريفانش با حضور در مسابقات، جايگاه او را تغيير دهند كه با اين وجود هم رنكينگ او به هفتم جهان رسيده بود. تيموبول مدال نقره المپيك پكن و سابقه حضور در چندين المپيك را در كارنامه‌اش نيز داشت و به نظرم نوشاد بازي قابل توجهي برابر او به نمايش گذاشت.

 

وي افزود: نوشاد در يكي، دو گيم مي‌توانست برابر اين حريف به پيروزي برسد ولي واقعا حريف او خوب بود. به نظرم تجربه و خونسردي تيموبول از عوامل برد او در اين ديدار بود. زيرا در بيشتر ورزش‌هاي انفرادي كنترل استرس و هيجان بسيار تاثيرگذار است در حالي كه در ورزش‌هاي تيمي اين استرس بين تمام بازيكنان تيم تقسيم مي‌شود. در ورزش سريعي مانند تنيس روي ميز، مهم‌ترين فاكتور اين است كه بازيكنان در شرايط حساس بتوانند بر هيجانات و استرس خود غلبه كنند.

 

بابادي‌وند با بيان اين‌كه سيستم بازي تيموبول مانند نوشاد بود، ادامه‌داد: او نيز مانند عالميان چپ دست بود. تيموبول سرويس زن بسيار خوبي است. نوشاد يك بازيكن حمله‌اي است و سيستم بازيكن آلماني به صورتي بود كه فرصت حمله كمتري را به عالميان مي‌داد و بيشتر خودش شروع كننده حملات بود.

 

وي افزود: در تنيس بازيكني كه بتواند حمله را شروع كند و حريف را با حملات پرفشار بعدي و تغيير نقطه فرود توپ، تخت فشار قرار ‌دهد، در واقع حريف خود را وادار مي‌كند كه از پشت ميز جابه‌جا شود كه باتوجه به اين موضوع، عالميان در بازي دومش شرايط حمله بيشتري را به دست آورد ولي در ديدار سوم برابر تيموبول كه دو طرف راكت اين حريف حمله‌اي بود، تحت فشار قرار گرفت.

 

مربي خوزستاني تيم‌ملي تنيس روي ميز گفت: عالميان در همين ديدار برابر تيموبول در گيم اول سرويسي را زد كه داور خطاي او را گرفت. درحالي كه تنيسور ما بازي را بسيار خوب شروع كرده بود و 3 بر يك پيش بود، اين مساله در روحيه نوشاد بسيار تاثير منفي گذاشت و تمركز او را پايين آورد. نتيجه نيز به 3 بر 2 تغيير پيدا كرد.

 

وي اظهاركرد: يكي از نقاط قوي بازي عالميان سرويس‌هاي وي است ولي باتوجه به اين‌كه داور سرويس او را خطا اعلام كرد، او ديگر مي‌ترسيد سرويس بزند زيرا احتمال مي‌داد كه هر لحظه داور آن‌ها را خطا بگيرد. اين موضوع اعتماد به نفس عالميان را در اين بازي در زدن سرويس‌ها پايين آورد. در گيم سوم تاكتيك بازي نوشاد را تغيير داديم زيرا هنگامي كه تيموبول حمله مي‌كرد، نوشاد بيشتر توپ را كنترل مي‌كرد و با بالارفتن فشار حملات بازيكن آلماني، عالميان از ميز فاصله مي‌گرفت.

 

بابادي‌وند ادامه‌داد: به عالميان گفتم كه اين سيستم روبروي تيموبول جواب نمي‌دهد و تو بايد زماني كه او در نزديك ميز حمله مي‌كند، بتواني در همان نزديك ميز با حمله پرفشار پاسخ او را بدهي كه واقعا اين كار نيز جواب داد و در اين گيم عالميان توانست با نتيجه 10 بر 6 از حريفش پيش بيفتد ولي درنهايت او بازي را واگذار كرد كه البته چنين اتفاقي در مسابقات زياد رخ مي‌دهد.

 

وي به گيم چهارم بازي عالميان برابر تيموبول اشاره كرد و گفت: در حالي كه در اين گيم حريف عالميان با نتيجه 10 بر 6 از او پيش افتاده بود، نوشاد توانست بازي را به نتيجه تساوي 10 بر10 برساند كه فكر مي‌كنم اگر عالميان تجربه بيشتري داشت و حداقل دومين حضورش در المپيك بود، به راحتي نمي‌باخت.

 

عضو هيات رييسه فدراسيون تنيس روي ميز با بيان اين‌كه نوشاد حداقل در دو المپيك بعد هم مي‌تواند با شرايط بسيار خوبي از نظر تجربه و بالاتر رفتن رنكينگش حضور داشته باشد، افزود: بازيكناني كه داراي رنكينگ يك تا شانزدهم جهان باشند، در دو مرحله مقدماتي به استراحت مي‌خورند كه اين يك امتياز براي بازيكن است زيرا از نظر جسمي و روحي به او فشاري وارد نمي‌شود و مي‌تواند با آرامش و اعتماد به نفس بيشتري رقابت‌ها را شروع كند.

 

وي عنوان‌كرد: اكنون رنكينگ نوشاد بعد از مسابقات المپيك، با 13 پله صعود به 64 رسيده است كه اگر او همين روند رو به رشد را ادامه دهد، باتوجه به جوان بودنش ممكن است تا چهار سال ديگر با رنكينگ هشتم تا دوازدهم وارد مسابقات المپيك شود كه اين موضوع باعث مي‌شود او رقابت‌هايش را از مرحله سوم آغاز كند. من نيز آينده بسيار خوبي را براي اين تنيسور كشورمان كه واقعا نابغه اين رشته است، متصور هستم و او در المپيك‌هاي بعدي نيز شانس بيشتري براي كسب مدال دارد.

 

بابادي‌وند با اشاره به اين‌كه طي صحبت‌هايي كه با عالميان داشته‌ام او قرار است از سال آينده در باشگاه‌هاي آلمان بازي كند، گفت: اين باشگاه‌ها بالاترين سطح مسابقات جهان را دارند. البته نوشاد امسال نيز از اين باشگاه‌‌ها پيشنهاد داشت كه به نظرم پيشنهاد خوبي هم بود ولي او به دليل سن كم و وابستگي عاطفي به خانواده، تصميم‌گيري برايش سخت بود و در اين سن نمي‌توانست از خانواده‌اش جدا شود.

 

وي ادامه‌داد: به عالميان ثابت شد كه اگر مي‌خواهد قله‌هاي افتخار را طي كند و به مدال آسيا، جهان و المپيك دست پيدا كند، لازم است در بالاترين سطح تنيس روي ميز جهان بازي كند زيرا 90 درصد بازيكن‌هايي كه در المپيك شركت كرده بودند جزو تنيسورهايي بودند كه در باشگاه‌هاي خوب جهان شركت كرده بودند. بازي در اين باشگاه‌ها نيز به پيشرفت عالميان كمك مي‌كند و خود او هم متوجه اين موضوع شده است كه به سطح بسيار خوبي در اين رشته رسيده است ولي از اين سطح به بعد نياز دارد كه در باشگاه‌هاي معتبر اروپايي و ترجيحا در آلمان بازي كند.

 

اين مربي تنيس روي ميز در ادامه با بيان اين‌كه در المپيك 120 مدال در رشته شنا توزيع مي‌شود، گفت: اگر هدف‌مان اين است كه در المپيك بالا بياييم، بايد در رشته‌هايي مانند شنا، دو و ميداني، تنيس روي ميز، تيراندازي و بوكس كه پتانسيل آن را نيز داريم، سرمايه‌گذاري كنيم ولي متاسفانه توجه آن چناني به اين رشته‌ها نمي‌شود در حالي كه به رشته‌اي مانند فوتبال پول تزريق مي‌شود اما نهايتا موفقيتي هم حاصل نمي‌شود.

 

وي بيان‌كرد: اگر مسوولان مي‌خواهند در المپيك‌هاي بعدي موفق‌تر باشيم، بايد بخشي از هزينه‌هاي ميلياردي كه صرف فوتبال مي‌شود را به ورزش‌هاي ديگر نيز اختصاص دهند. ما در بسياري از رشته‌ها حرفي براي گفتن داريم و مي‌توانيم صاحب مدال شويم، به شرطي كه واقعا بودجه كافي در اختيار آن‌ها قرار داده شود.

 

بابادي‌وند ادامه‌داد: نگاه مسوولان بايد تغيير كند و به رشته‌هايي كه پتانسيل آن را هم داريم و در حال پيشرفت و مدال‌آوري در آن‌ها هستيم، توجه بيشتري كنند. به نظرم اگر قرار است به نفر اول المپيك مثلا 150 سكه هديه دهيم، چه اشكالي دارد به بازيكناني هم كه عملكرد خوبي داشته‌اند و توانسته‌اند سهميه كسب كنند به طور مثال 10 عدد سكه بدهيم زيرا با اين كار انگيزه‌اي را در آن‌ها به وجود خواهيم آورد. بازيكني مانند الهه احمدي كه در المپيك جايگاه ششم تيراندازي را به دست آورد وقتي ببيند به او توجه شده است، تلاش خواهد كرد تا المپيك‌ بعدي نتايج بهتري را كسب كند.

 

وي به نقش صدا و سيما در پيشرفت ورزش‌مان اشاره كرد و گفت:‌ به نظرم اگر صدا و سيما نيز توجه بيشتري به تمام رشته‌هاي ورزشي كند، مسابقات آن‌ها را پوشش دهد، با قهرمانان مصاحبه‌اي داشته باشد و بتواند رشته‌هاي مختلف را به مردم بشناساند،‌ در پيشرفت ورزش‌مان بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

 

مربي تيم‌ملي تنيس روي ميز ايران در ادامه با بيان اين‌كه كشور چين 30 ميليون تنيسور حرفه‌اي دارد، افزود: تمام اين بازيكنان كارت بازيكن حرفه‌اي را دارند. اين رشته در چين مانند فوتبال برزيل شده است. دانش‌آموز پايه اول ابتدايي اين كشور اگر به مدرسه برود و در كيف خود، دسته‌هاي راكت نداشته باشد، او را به مدرسه راه نمي‌دهد. اين موضوع يعني اين‌كه آن‌ها به اين رشته علاقه‌مند هستند به طوري كه دسته‌هاي راكت را مانند دفتر و خودكار، جزو وسايل اصلي‌شان مي‌دانند.

 

وي بيان‌كرد: ‌در هر مدرسه چين يك‌ سالن تنيس روي ميز اختصاصي وجود دارد كه شايد ما چنين سالن‌هايي را در هيات‌هاي استان‌ها و شهرستان‌هاي‌مان هم نداشته باشيم. آن‌ها علاوه بر داشتن چنين سالن‌هايي، از مربي‌هاي حرفه‌اي نيز بهره‌ مي‌برند و اين نشان مي‌دهد كه آن‌ها روي اين رشته سرمايه‌گذاري كرده‌اند.