دفعات بازدید: 1,376

تاریخ انتشار: 1391/05/23 - 16:36

ايرج‌ اسفندياري‌فر: “بنا” نباشد ما هم نيستيم ايران تنها كشوري است كه در فيلا نفوذ ندارد

مربي المپيكي تيم‌ملي كشتي فرنگي ايران با مثبت ارزيابي كردن عملكرد تيم‌ملي در اين مسابقات گفت: به نظرم تمام بازيكنان تيم، حتي آن‌هايي كه نتوانستند مدال كسب كنند، عملكرد خوبي داشتند.

ايرج اسفندياري‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشي ايسنا در خوزستان اظهاركرد: حبيب‌الله اخلاقي در اين رقابت‌‌ها نتوانست آن عملكردي را كه از او انتظار مي‌رفت، برآورده كند در حالي كه قبل از آغاز مسابقات، كادر فني و كارشناسان خارج از كشور او را يكي از شانس‌هاي مسلم كسب مدال وزن 84 كيلوگرم مي‌دانستند.

وي ادامه‌داد: دليل اصلي ناكام ماندن اخلاقي از كسب مدال، ضرب خوردگي‌اي بود كه در ناحيه آرنج او 40 روز پيش از مسابقات به وجود آمده بود.

اين مربي خوزستاني تيم‌ملي كشتي ‌فرنگي عنوان‌كرد:‌ او به دليل اين آسيب‌ديدگي، مرتب فيزيوتراپي انجام مي‌داد و اين موضوع باعث شد اخلاقي خود به خود از تمرينات جا بماند.

وي افزود:‌ اخلاقي كشتي‌گير سرپا زني است و در كشتي‌اي كه در سرپا با حريفانش دارد، تمام آن‌ها را از پا درمي‌آورد ولي در اين مدت نتوانست در سرپا تمرين كند و از دست‌هايش به خوبي كار بكشد.

اسفندياري‌فر با بيان اين‌كه دست‌هاي اخلاقي آن كارايي هميشگي را نداشتند، گفت: به نظرم او در مسابقه‌اي كه انجام داد مي‌توانست در دو تايم آن پيروز شود ولي واقعا بدن او در تايم سوم خالي شد و اين براي اولين بار بود كه مي‌ديدم او به اين صورت كشتي مي‌گيرد.

وي افزود: اخلاقي كشتي‌گيري است كه زماني كه بدنش آماده است و خوب جواب بدهد، مي‌تواند دو، سه كشتي را پشت سر هم به فاصله دو، سه دقيقه استراحت انجام دهد.

اين مربي انديمشكي اظهاركرد: اخلاقي سال 2009 در مسابقات جهاني دانمارك موفق به كسب مدال شد و سال گذشته نيز سعيد عبدولي در رقابت‌هاي جهاني استانبول توانست مدال طلا به دست آورد؛ به هر شكل معتقدم بايد اين كشتي‌گيران حفظ شوند.

وي در ادامه درباره سعيد عبدولي گفت: عبدولي يكي از بخت‌هاي اصلي مدال‌ طلاي المپيك كاروان كشتي ايران بود كه متاسفانه داوران نگذاشتند كه او به اين مهم دست پيدا كند.

اسفندياري‌فر ادامه‌داد: آن‌ها با برنامه‌ريزي‌اي كه انجام داده بودند، عبدولي را از كسب مدال المپيك بازداشتند. در مسابقه عبدولي برابر حريف فرانسوي، كاملا مشخص بود كه داور جهت‌دار سوت مي‌زند.

وي بيان‌كرد: متاسفانه داور وسط با برنامه‌ريزي، روي تشك آمده بود و راحت در سرپا كشتي را از عبدولي گرفت. كشتي به صورتي شده بود كه هر لحظه احتمال مي‌رفت داور از روي قصد به بازيكن ما اخطار بدهد.

مربي المپيكي تيم‌ملي كشتي فرنگي ايران افزود: به همين دليل از عبدولي خواستيم در سرپا حمله نكند ولي اين داور بازهم در خاك به عبدولي اخطار – امتياز مي‌داد. در تايم دوم مسابقه نيز داور به بارانداز سعيد كه زيبا و بي‌نقص بود، امتيازي نداد.

وي خاطرنشان‌كرد: آن‌ها تمام اين كارها را انجام دادند تا حريف فرانسوي عبدولي به مرحله بعد صعود كند. آن‌ها به همين بازيكن نيز روبروي كشتي‌گير كره‌اي باخت دادند تا درنهايت ورزشكار كره به فينال برسد.

اسفندياري‌فر بيان‌كرد: عبدولي اين كشتي‌گير كره‌اي را سه بار در مسابقات آسيايي و جهاني شكست داده و توانسته بود به فينال برسد و قهرمان شود. قهرماني سال قبل عبدولي در رقابت‌هاي جهاني موجب شده بود كه تمام توجهات به سمت او باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا داور اين بازي از قضاوت كردن ادامه مسابقات محروم نشد؟ گفت: زماني كه آن‌ها از روي قصد و برنامه‌ريزي كاري را انجام مي‌دهند، نمي‌آيند داور را توبيخ كنند و شايد به نوعي به او ترفيع درجه هم بدهند!

اين مربي كشتي فرنگي افزود: ‌آن‌ها با اين كار خود به منظور و مقصود خودشان رسيدند پس مگر مي‌شود كه او را محروم كنند؟ من بعيد مي‌دانم كه چنين كاري را انجام دهند.

وي عنوان‌كرد: در دوره‌هاي قبل نيز چنين مشكلاتي پيش آمده بود ولي هيچ كاري برابر قضاوت اين داوران انجام ندادند؛ آن‌ها در كار داوري به صورت مافيايي عمل مي‌كنند.

اسفندياري‌فر با بيان اين‌كه وزير ورزش ايران كه در لندن نيز حضور داشت درخصوص اين ناداوري اعتراض كرد، افزود: آن‌ها همان جا به ما گفتند كه ايران دو مدال طلا كسب كرده و نظرشان اين بود كه اين دو مدال براي كاروان كشتي‌ فرنگي ايران كافي است.

وي ادامه‌داد: آن‌ها قصد داشتند مدال‌ها را تقسيم كنند زيرا معتقدند هر چقدر مدال‌ها بين كشورها بيشتر تقسيم شود، رقابت‌ها زيباتر خواهد شد. به هر حال آن‌ها اعتقادات خاص خود را دارند.

مربي تيم‌ملي كشتي فرنگي خاطرنشان‌كرد: ‌نفوذهايي كه در فيلا وجود دارد باعث ايجاد چنين مشكلاتي مي‌شود و ايران تنها كشوري است كه در فيلا نفوذ ندارد.

اسفندياري‌فر در ادامه با بيان اين‌كه قبل از حضور در المپيك گفته بودم كه در هر شش وزن شانس كسب مدال را داريم، افزود: واقعا به همين صورت بود؛ حتي باباجان‌زاده، اخلاقي و عبدولي نيز مي‌توانستند به مدال برسند. به نظرم در كل تمام بازيكنان تيم عملكرد خوبي داشتند.

وي بيان‌كرد: بازيكنان‌مان طبق آن چه انتظار مي‌رفت، كشتي گرفتند و نتيجه آن هم اين شد كه اين نتيجه بسيار استثنايي كه در ذهن هيچ فردي نمي‌گنجيد، براي تيم‌ملي كشتي فرنگي ايران رقم خورد.

مربي انديمشكي تيم‌ملي كشتي فرنگي ايران در المپيك 2012 لندن‌ افزود: ما توانستيم با كسب سه مدال طلا كه دور از باور بود، براي اولين بار قهرمان المپيك شويم و من اين قهرماني را به مردم كشورم تبريك مي‌گويم.

وي خاطرنشان‌كرد: ‌اميدوارم اين بردها و قهرماني‌ها تداوم داشته باشد و همان طور كه كشتي فرنگي در اين مسابقات آقايي كرد، در آينده نيز مدال‌آوري خود را حفظ كند.

اسفندياري‌فر به استقبال مردم كشورمان از تيم‌ملي اشاره كرد و گفت: ‌هنگامي كه به ايران برگشتيم متوجه شديم كه مردم با تمام وجود كشتي را دوست دارند. آن‌ها عبدولي را كه نتواسته بود مدالي كسب كند، حتي از بازيكناني كه مدال به دست آورده بودند، بيشتر تشويق كردند.

وي ادامه‌داد: مردم به عبدولي مي‌گفتند كه تو قهرمان هستي و حق تو را در لندن ضايع كردند. بسيار خوشحالم كه مردم فهيم و كشتي‌دوستي داريم. آن‌ها درباره باخت‌ها و بردهاي تيم صحبت مي‌كردند كه اين نشان مي‌دهد مردم كشورمان بسيار خوب كشتي را متوجه شده‌اند و اگر مي‌گويند كشتي ورزش اول كشورمان است، واقعا درست است.

مربي تيم‌ملي كشتي فرنگي در ادامه با بيان اين‌كه كادر فني تيم‌ملي با درايت محمد بنا و مربياني كه اطراف تيم بودند، بسيار خوب كار كرد، افزود: ‌نتيجه آن را در مسابقات آسيايي، جهاني و المپيك ديديم. ما واقعا در اين چند سالي كه در رقابت‌ها شركت كرديم، نشان داديم كه عملكرد بسيار خوبي داريم.

وي ادامه‌داد: ما سه دوره قهرمان جهان شديم كه نتيجه تمام زحمات‌مان اين شد كه در مسابقات المپيك نيز توانستيم بالاتر از ساير كشورها بايستيم و نتيجه بسيار خوبي را به دست آوريم.

اسفندياري‌فر درباره خداحافظي محمد بنا از تيم‌ملي بيان‌‌كرد: طبق صحبت‌هايي كه با يكديگر داشتيم بعيد مي‌دانم كه ديگر بنا به كشتي برگردد، زيرا او از نظر روحي و رواني احتياج به استراحت دارد.

وي عنوان‌كرد: ‌به نظرم واقعا بنا احتياج دارد استراحت كند و به زندگي‌اش برسد زيرا مدت زيادي است كه اطراف كشتي بوده و شبانه‌روز در اردو بوده است و انجام كارهاي يكنواخت واقعا سخت مي‌باشد.

اين مربي كشتي فرنگي با بيان اين‌كه اگر محمد بنا نباشد من هم نيستم، افزود: كار خود را با بنا آغاز كرديم و با او نيز به پايان مي‌رسانيم. مربي‌هاي ديگر تيم هم اين نظر را دارند و مي‌خواهند استراحت كنند.

وي بيان‌كرد: بنا از نظر خودش تصميم درستي گرفته است و ما نيز تابع تصميم او هستيم. ما به هدف اصلي‌مان كه قهرماني در المپيك بود، رسيده‌ايم و اين كار را بسيار زيبا انجام داديم. اميدوارم افرادي كه بعد از ما هدايت تيم‌ملي را بر عهده مي‌گيرند، بتوانند بسيار خوب كار كنند.

ارسال دیدگاه