دفعات بازدید: 961

تاریخ انتشار: 1391/08/04 - 14:04

خالق کارت های زرد و قرمز در فوتبال چه کسی بود؟

به گزارش پایگاه خبری ورزش و جوانان ماهشهر ، کن آستون در شهر کولچستر انگلستان به دنیا آمد از سال ( 1915-2001) معلم ، نظامی و داور مسابقات فوتبال بود ودر توسعه داوری سهم بسزایی داشت.

در سال 1935 از دانشگاه سنت کوک شهر اکستر در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد و در سال 1936 به جرگه داوران پیوست و در ادامه در فصل لیگ مسابقات فوتبال 1949-1950 کمک داور بود و بالاخره در سالهای بعد داور وسط شد.

در ادامه : در سال 1953 معلم مدرسه نیوبری پارک در کشور انگلستان بود ودر سال 1960 داور مسابقات نهایی جام ملت های اروپا شد و بهترین و مشهور ترین داوری را در جام جهانی فوتبال 1962 بین دو تیم شیلی و ایتالیا که به نام بندر سانتیگو معروف بود به داوری پرداخت و سپس از داوری مسابقات درجام جهانی بعد از آسیب دیدگی از ناحیه تاندون آشیل پا دیگر مسابقات فوتبال را داوری نکرد و پس از 8 سال عضو کمیته داوری فیفا بود و 4 سل لز (1966-1970 ) مسئولیت این کمیته را بر عهده داشت و در سال های 1966-1970-1974 داور مسابقات فوتبال بود.

در این گزارش: کن آستون این داور انگلستانی رقابت های جام جهانی 1966 بین دو تیم انگلستان و آرژانتین را داوری کردکه این مسابقات دچار حوادثی بود که باعث تمرد بازیکنان خاطی برای ترک میدان بازی او را وادار به طرح و ایجاد نظم برای بازی های فوتبال آینده کرد.

او احساس می کرد که باید راه حل بهتری برای اخطار به بازیکنان خاطی وجود داشته باشد که بعد از داوری این مسابقه پرحاشیه در راه برگشت به خانه زمانیکه پشت چراغ راهنما توقف کرده بود به چراغ های سبز و زرد و قرمز توجه کرد و اینجا بود که فکری به ذهنش خطور کرد که چراغ زرد برای احتیاط، چراغ قرمز برای توقف می باشد که این 2 رنگ می تواند در موقعیت مشابه در زمین مسابقه استفاده شود و به مشکل زبان در مسابقات پایان دهد و این بود که کارت زرد و قرمز خلق شد.

لازم به ذکر است، کارت زرد برای اخطار و کارت قرمز برای اخراج بازیکنان از زمین مسابقه و اولین بار در مسابقات نهایی جام جهانی مکزیک عملی شد.

گفتنی است؛ سال 1966 طرح داور چهارم را ارائه کرد این داور انگلیسی و پرچم داور خط نگهدار و پرچم سه گوش کنار زمین داوری و تأکید شدید بر استاندارد بودن توپ براساس قوانین مسابقه نیز از طرح های او بود.

در پایان این گزارش در سال 1974 تابلوی اعلان بازیکن ذخیره را نیز ارائه کرد و بنابراین با وجود این تابلو بازیکن حاضر در زمین خواهد دید که چه کسی به جای او به میدان خواهد رفت و همچنین تشکیل کلاس های آموزشی و برگزاری سمینارها برای داور و مربیان از ابتکارات کن آستون انگلیس بود.

ارسال دیدگاه