دفعات بازدید: 1,163

تاریخ انتشار: 1391/10/06 - 16:30

ورزشكاران از ماساژ شيميايي كمتر استفاده كنند

مدرس دانشكده تربيت‌‌بدني و علوم‌ ورزشي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: ورزشكاران از ماساژ شيميايي كمتر استفاده كنند.

 

مهدي ضرغامي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ منطقه خوزستان اظهاركرد: ماساژ تحريك اعضاي بدن از پوست تا عضلات است كه به وسيله روش‌ها و ابزارهاي مختلفي انجام مي‌شود. ‌ماساژ باعث سرعت بخشيدن به جريان خون در موضع خاص يا تمام بدن مي‌شود؛ در واقع مي‌توان گفت ماساژ تحريك مكانيكي پوست است كه باعث جريان بيشتر خون در بافت‌هاي عضلاني مي‌شود.

وي ادامه‌داد: براي اين‌كه جريان خون در بافت‌ها بيشتر شود، ماساژ به روش‌هاي مختلفي انجام مي‌شود؛ يكي از اين روش‌ها شيميايي است كه به وسيله ماده‌اي مانند ويكس انجام مي‌شود. روش ديگر نيز آب درماني مي‌باشد.

اين مدرس علوم تربيت‌بدني افزود: از ديگر روش‌هاي ماساژ مي‌توان به روش فيزيوتراپي اشاره كرد كه به وسيله شوك‌هاي ضعيف الكتريكي به سلول‌هاي عضلاني وارد و باعث تحريك پوست و جريان بيشتر خون در آن قسمت از پوست مي‌شود.

وي عنوان‌كرد: روش ديگر ماساژ مكانيكي است كه به صورت دستي و يا به وسيله دستگاه ليبريشن انجام مي‌شود. دستگاه ليبريشن تحريك‌هاي لرزه‌اي و يا ضربه‌اي به پوست وارد مي‌كند كه در اين حالت ميزان خون در آن قسمت از پوست بالاتر مي‌رود و سوخت و ساز سلولي نيز بيشتر مي‌شود.

ضرغامي يادآورشد: ورزشكاران به دليل اين‌كه هميشه درگير فعاليت‌هاي فيزيكي هستند، احتمال كوفتگي و يا اين‌كه حتي تارهاي عضلاني آن‌ها پاره شود، وجود دارد كه در اين حالت لخته‌هاي ريزي  زيرپوست آن‌ها به وجود مي‌آيد كه ممكن است بعد از چند سال به صورت كيست (هماتوم) خود را نشان دهد، به همين دليل است كه به ورزشكاران پيشنهاد مي‌شود كه به ماساژدرماني توجه داشته باشند.

وي افزود: هنگامي‌كه چنين شرايطي براي ورزشكار به وجود مي‌آيد، انجام ماساژ آب‌درماني پيشنهاد مي‌شود. اين نوع ماساژ باعث مي‌شود اگر احيانا ورزشكار دچار كوفتگي و يا اين‌كه اگر اسيد لاكتيك در خون او جمع شده باشد – كه در اين شرايط انقباضات عضلاني براي وي به وجود مي‌آيد -، مشكلش حل شود.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان‌كرد: بيشتر از همه، ماساژ آب‌درماني و مكانيكي را به ورزشكاران پيشنهاد مي‌دهيم. همچنين ورزشكاران اين موضوع را مدنظر داشته باشند كه بايد از ماساژ شيميايي كمتر استفاده كنند. ماساژ فيزيوتراپي را نيز زماني‌كه ورزشكار دچار آسيب‌ديدگي جدي شده باشد، پيشنهاد مي‌دهيم كه در اين حالت فرد بايد طي جلسات متعددي تحت فيزيوتراپي قرار بگيرد.

وي به بهترين فايده ماساژ اشاره كرد و گفت: هنگامي كه فرد تحت ماساژ قرار مي‌گيرد، احساس سبكي مي‌كند و طي آن خستگي‌اش كه به دليل جمع‌شدن اسيد لاكتيك بالاي خون است، رفع مي‌شود.

ضرغامي بهترين زمان ماساژ را براي ورزشكاران پس از فعاليت ورزشي دانست و افزود: ‌هنگامي كه ورزشكار فعاليت مي‌كند دچار خستگي مي‌شود كه در اين حالت احتمال جمع شدن اسيد لاكتيك در بافت‌هاي عضلاني او بيشتر است؛ بنابراين پس از فعاليت،‌ ورزشكار نياز به يك نوع تحريك پوستي دارد.

وي يادآورشد:‌ بايد قبل از انجام ماساژ، هدف از اين كار مشخص شود؛ يعني بايد اين موضوع كه ماساژ براي درمان آسيب‌‌ديدگي انجام مي‌شود و يا رفع خستگي مدنظر قرار داده شود چرا كه اگر به دليل آسيب‌ديدگي باشد بايد باتوجه به نوع مصدوميت، انجام شود.

اين مدرس دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه چمران اهواز با بيان اين‌كه ماساژ مانند دوز دارويي است و بايد به شدت، نوع و مقدار آن توجه كرد، توضيح‌داد: ميزان ماساژ در بانوان و آقايان متفاوت است و باتوجه به اين‌كه بانوان ضعيف‌تر هستند، بايد كيفيت و فشار آن بسيار كمتر باشد ولي در آقايان نياز به يك ماساژور قوي است.

وي در پايان اظهار‌كرد: اگر فرد ورزشكار دچار كوفتگي شده و نتواند آن بالندگي حركتي لازم را داشته باشد، در چنين حالتي دچار افت فيزيكي مي‌شود كه يا بايد استراحت كند و يا اين‌كه درمان شود كه درمان آن به وسيله ماساژ است.

ارسال دیدگاه