دفعات بازدید: 2,603

تاریخ انتشار: 1390/08/06 - 1:05

نگاهي به وضعيت ورزش در مدارس

ورزش واژه اي از جنس نشاط است كه معاني مختلفي چون تحرك، سلامت، شادابي، حس جواني، زيبا دوستي، تازگي و ارتباط جمعي را با خود به همراه دارد و تندرستي را به افراد ورزش دوست هديه مي دهد.

ورزش فعاليتي است كه بدون هيچ هزينه اي بهترين احساس را به انسان القا مي كند و نه به سن خاصي تعلق دارد و نه به مكان و نه به موقعيت ويژه اي و هركس با هر توانايي و امكاناتي مي تواند از آن استفاده كند از كودكي كه در مهد فعاليت مي كند تا سالمنداني كه در پارك ها قدم مي زنند و از فضاي آزاد براي شادابي جسم و روح خود استفاده مي كنند همه در تلاشند تا حس ورزش را در خود بيدار كنند.

ورزش ميداني وسيع و زيرشاخه هايي فراوان دارد, ورزش هاي باستاني، آمادگي جسماني، ورزش هاي رزمي، انفرادي از قبيل كشتي، دوچرخه سواري، ورزش هاي گروهي مانند فوتبال ، واليبال، بسكبال، هندبال ، ورزش هاي فكري از قبيل شطرنج كه براي انواع سليقه ها در نظر گرفته شده اند.

ورزش هاي انفرادي براي يك نوع سليقه و ورزش هاي گروهي براي سليقه هاي ديگر طراحي شده اند تا با اين تنوع همه افراد را به سوي خود جذب كنند.

باشگاه ها، كانون هاي ورزشي، پارك ها و فضاي سبز ,كلوپ هاي ورزشي و ورزشگاه ها محل انجام اين ورزش ها هستند كه با تدريس مربيان كار آزموده به فعاليت مي پردازند.

از آنجايي كه در بين اقشار مختلف جامعه بيشترين جامعه آماري مربوط به دانش آموزان 6 ساله تا 17 ساله و در مقاطع بالاتر با سنين بيشتر مي باشد، اهميت انجام فعاليت هاي ورزشي براي اين سنين نيز ضرورت مي يابد كه برنامه ريزي هاي دقيق و سنجيده اي را براي اين قشر مي طلبد.

آموزش و پرورش به عنوان خانه دوم دانش آموزان و ورزش دوستان مهمترين نقش را در برآوردن نياز ورزشي در دانش آموزان ايفا مي كند به طوري كه با ارايه امكانات و خدمات ورزشي گسترده ، صرف هزينه ها و آموزش مربيان و معلمان حرفه اي سعي در برطرف كردن اين نياز است.

با توجه به اهميت ورزش در بين دانش آموزان و تأثير آن در توسعه روحيه نشاط و ارتقاي سطح علمي آنان با گنجاندن ساعت ورزش در بين دروس و انجام ورزش صبحگاهي فعاليت هاي گروهي و سلامت و نشاط را در بين دانش آموزان گسترش داده شده است.

دانش آموزان  ,جمعيت قابل توجهي را در اين شهرستان شامل مي شوند كه نيازمند برنامه هاي مناسب و اجراي مطلوب طرح هاي ورزشي مي باشند.

يكي از كارشناسان تربيت بدني، سلامت و تندرستي آموزش و پرورش در مورد اهميت و تأثير ورزش به ويژه ورزش صبحگاهي به عنوان عامل آماده كننده و آغازگر روز در مدارس گفت: ورزش صبحگاهي در مدارس امري ضروري است كه با حضور و نظارت معلم ورزش در مدارس صورت مي گيرد.

ورزش صبحگاهي در مدارس در حد نرمش مي باشد كه خواب آلودگي را از دانش آموزان دور مي كند و آنها را براي ورود به كلاس و فراگيري دروس آماده مي سازد.

وي با اشاره به تأثيرات مثبت ورزش صبحگاهي در مدارس افزود: ورزش صبحگاهي درصد يادگيري دانش آموزان را افزايش مي دهد و باعث بالا رفتن ضريب يادگيري دانش آموزان مي گردد.

ایشان در خصوص فعاليت هاي ورزشي در ساعت ورزش مدارس گفت: ساعت ورزش در مدارس داراي ابعاد مختلفي مي باشد كه مسابقات ورزشي ، فعاليت هاي فوق برنامه ورزشي و كانونهاي ورزشي را شامل مي شود كه هر كدام نيز داراي شاخه هاي ديگري هستند.

وي افزود: قبلا درس ورزش در مدارس در طول هفته 3 ساعت بوده كه به دليل كمبود امكانات و ديگر مسايل به 2 ساعت در هفته تقليل يافت كه اين كاهش مدت ساعات براي دانش آموزان مطلوب نيست.

اين مربي ورزشي قدمت ساعت ورزش در مدارس ايران را حدود 80 سال دانست و افزود: با وجود اين قدمت هنوز امكانات ورزشي در مدارس در حد مطلوب نمي باشد كه اميدواريم در آينده اين مشكل رفع شود.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه