دفعات بازدید: 167

تاریخ انتشار: 1390/05/19 - 20:34

قوانین جدید فوتسال

آخرین قوانین فوتسال که توسط  آقای حافظ مرزوقی داور زحمتکش ماهشهر که در تمامی عرصه های داوری فوتسال حضوری فعال داشته در اختیار پایگاه خبری ورزشی ماهشهر قرار گرفته که جهت آشنایی شما عزیزان در ذیل آنرا میخوانیم :
 
قسمت اول :
کمیته داوران فدراسیون فوتبال بر اساس آخرین تغییرات و اصلاحات قوانین و دستورالعملهای کمیته داوران فیفا در رشته فوتسال، آخرین تغییرات و اصلاحات در قوانین و دستورالعملهای فوتسال را اعلام کرد .
به گزارش سایت داوران ایران، این قوانین از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران از نیم فصل دوم لیگ برتر فوتسال قابل اجرا بوده و از سال آینده در تمام رده های فوتسال اعمال خواهد شد.
در سایت فیفا آمده است که سه تغییر مهم در قانون ۷ از قوانین فوتسال که در ارتباط با طول زمان بازی ،قانون ۱۲ که مربوط به خطاها و تخلفات و قانون ۱۶ که در مورد کنترل توپ توسط دروازه بانان است ایجاد شده است.
یکی از این اصلاحات در قانون شماره ۷ انجام شده که به مدت زمان بازی اشاره دارد که بیان می کند بازی فقط هنگامی که ضربه به سمت دروازه در پی ضربه پنالتی از نقطه اول پنالتی ، نقطه پنالتی دوم یا ضربه آزاد مستقیم به مقصد برسد ، پایان می یابد که این امر با سوت داور اعلام می شود و این قانون در مورد فوتبال ساحلی نیز صدق می کند.
تغییرات در قوانین ۱۲ و ۱۶ به دروازه بان ها اشاره دارد. اگر بعد از پرتاپ توپ ، دروازه بان توپ را دوباره در نیمه زمین خود لمس کند وقتی هم تیمی خود به طور عمد او را صاحب توپ کند به طوریکه توپ به تیم حریف برخورد نکرده باشد، یک ضربه آزاد غیر مستقیم به تیم حریف داده می شود و ضربه آزاد از جاییکه تخلف صورت گرفته زده می شود.
سابقا، دروازه بان می توانست به طور شناور بازی کند و می توانست اگر توپ از خط نیمه زمین خودی عبور می کند آن را لمس کند . این امر دیگر امکان پذیر نیست ؛ دروازه بانان تنها می توانند یک بار در نیمه زمین خود و در کمتر از ۴ ثانیه می توانند توپ را لمس کنند و لمس دوباره آن تنها در صورتی که تیم مقابل توپ را لمس کرده باشد امکان پذیر است.
این کلیدی است برای اجتناب از تاکتیک های دفاعی در حالیکه که در آن تاکتیک ، بازیکن پنجم تیم یعنی دروازه بان تیم در نیمه زمین پیوسته توپ را در اختیار می گرفت. حال اگر تیمی بخواهد با دروازه بان شناور به منظور اجتناب از شکست بازی کند ، دروازه بان باید از خط نیمه زمین عبور کند.

قسمت دوم :

قانون سوم – تعداد بازیکنان
بازیکنان
اگر تعداد بازیکنان هر تیم کمتر از ۳ نفر باشد شروع مسابقه امکان پذیر نمی باشد.

در قانون قدیم اگر تعداد بازیکنان هر تیم کتر از 5 نفر بود مسابقه شروع نمی شد
سایر مسابقات
در مسابقات ملی رده A حداکثر از ۱۰ جانشین می توان استفاده کرد.
در دیگر مسابقات استفاده از جانشینان بیشتر امکان پذیر است به شرطی که :
– تیم ها در مورد حداکثر تعداد جانشین ها توافق نمایند.
– به داوران می بایست قبل از مسابقه آگاهی داده شود.
اگر به داوران تا قبل از مسابقه اطلاعی داده نشود و یا توافقی تا قبل از مسابقه صورت نگرفته باشد ، استفاده بیشتر از ۱۰ جانشین مجاز نیست.

این مطالب جهت آگاهی دوستان است و امیدوارم دوستان خواننده مطالب را در اختیار دیگران قرار دهند

قسمت سوم :

قانون هفتم – مدت بازی
پایان نیمه های بازی
وقت نگهدار پایان هر نیمه را با سوت یا علامت صوتی اعلام می نماید. یکی از داوران پس از شنیدن سوت یا علامت صوتی وقت نگهدار ، با سوت پایان نیمه و یا مسابقه را اعلام می دارد و لی باید در نظر داشته باشد‌:
– اگر ضربه ای از پنالتی دوم یا ضربه آزاد برای خطای ششم باید زده شود و یا تکرار شود زمان مسابقه تا بعد از زدن ضربه ادامه می یابد.
– اگر یک ضربه پنالتی گرفته شده باشد و یا دستور تکرار آن داده شده باشد ، نیمه تا زده شدن ضربه ادامه خواهد یافت.
– اگر توپ به سمت دروازه ای زده شد داوران می بایست تا مشخص شدن نتیجه ضربه صبر نمایند حتی اگر پیشتر وقت نگهدار سوت و یا علامت صوتی را به صدا در آورده باشد.
نیمه هنگامی خاتمه می یابد که :
• توپ مستقیما وارد دروازه شده و گل به ثمر رسد.
• توپ از محدوده زمین بازی خارج شود.
• توپ پس از برخورد با دروازه بان ، تیر های دروازه و یا زمین از خط دروازه عبور کرده و گل به ثمر برسد.
• توپ پس از ضربه با یکی از بازیکنان به غیر از دورازه بان برخورد نماید در صورتیکه هیچ خطایی اتفاق نیافتاده که جریمه اش ضربه آزاد مستقیم یا گرفتن پنالتی و یا تکرار آن باشد و یا در طول مسیر حرکت توپ یکی از تیم ها مرتکب تخلفی که مجازات آن یک ضربه آزاد که منجر به خطای ششم جمع شونده یا یک ضربه پنالتی است ، مرتکب نشده باشند .
• دورازه بان مدافع توپ را مهار کند یا توپ پس از برخورد با تیرهای دروازه برگشت شده و وارد دروازه نشود.

قسمت چهارم :

موارد اخطار یا کارت زرد :
در صورت انجام هریک از اعمال زیر از سوی یک بازیکن ، وی مشمول دریافت اخطار یا کارت زرد می شود :
– رفتار غیر ورزشی
– با گفتار و یا رفتار به تصمیم داوران اعتراض نماید
– اصرار بر نقض قوانین بازی فوتسال (تعداد خطاهای فردی او زیاد شود )
– به تاخیر انداختن شروع مجدد بازی (اجازه ندهد تیم حریف بازی را شروع کند و یا خود او تاخیر در بازی ایجاد کند )
– عدم رعایت فاصله مورد نیاز هنگام شروع مجدد بازی از یک ضربه کرنر ، ضربه آزاد یا توپ در حال ورود به بازی (بازیکنان مدافع)
– ورود یا ورود مجدد به زمین بازی بدون اجازه داور یا تخلف در روش تعویض
– ترک عمدی زمین بازی بدون اجازه داور

ارسال دیدگاه