دفعات بازدید: 1,710

تاریخ انتشار: 1390/12/12 - 18:24

معاون وزیر ورزش: تیم ملی بسکتبال زنان اضافی است

مرضیه تکه اکبرآبادی، معاونت زنان دروزارت ورزش و امور جوانان در نشستی با مسئولان بسکتبال بانوان سراسر کشور، تیم ملی بسکتبال زنان ایران را «اضافی» دانسته است.

بسکتبال بانوان ایران در دهه اخیر فقط دو اعزام خارجی داشته است. یک سفر به مالزی برای دو بازی دوستانه، و یک سفر به سوریه برای انجام سه بازی در جریان مسابقات غرب آسیا که سه سال قبل برگزار شد و پس از آن، این تیم تماس برون مرزی نداشته است.

اظهارات خانم اکبرآبادی با انتقاد رییس فدراسیون بسکتبال مواجه شده است. زیرا برخلاف رشته هایی مانند فوتبال بانوان یا والیبال بانوان که گاهی در سطحی محدود، تماس های بین المللی دارند، بسکتبال بانوان ایران مدتهاست به مسابقات برون مرزی حتی در کشورهای اسلامی نیز اعزام نمی شود.

محمود مشحون درباره هزینه ساز بودن تیم ملی بسکتبال زنان ایران می گوید: «کدام هزینه؟ بانوان بسکتبالیست تا شاه‌عبدالعظیم که مترو هم دارد، نرفته‌اند! بهترین امتیازشان این بوده که دو شب در خوابگاه فدراسیون بوده‌اند.»

آقای مشحون اگرچه مدافع فعالیت بانوان در بسکتبال است، در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان امیدوار بود سال آینده (۱۳۹۱) بانوان بسکتبالیست دیداری دوستانه با کشورهای خارجی داشته باشند، گفته است: هیچ قولی نمی‌دهم!

محمود مشحون می گوید: «همه به من فشار می‌آورند چرا بانوان با پوشش اسلامی به مسابقات آسیایی نمی‌روند، چقدر باید التماس کنم؟ ما طبق قانون بین‌المللی عمل می‌کنیم، من دردهای بانوان را می‌دانم، اما بیشتر از این نمی‌توانم.»

معاون امور زنان وزارت ورزش و امور جوانان هم ضمن مخالفت با تشکیل تیم ملی بسکتبال دختران گفته است: «اگر تنها به این قانع شویم که در بسکتبال بانوان تیم ملی داریم، این یعنی در جا زدن. در بسکتبال تیم ملی داریم، اما با کدام حضور ملی. تیم ملی بسکتبال بانوان مورد اضافه‌ای است.»

مرضیه تکه اکبرآبادی در ادامه گفته است: «مسابقات قهرمانی کشور برگزار شود و بهترین‌ها معرفی شوند هر وقت اعزام داشتیم، دو یا سه ماه قبل اردوی تیم ملی تشکیل شود. نباید از الان به بازیکن بگوییم که تو ملی‌پوش هستی، چرا که وی متوقع می‌شود و انتظار دارد.»

این در حالی است که لیگ برتر بسکتبال بانوان به پایان رسیده و چهره های شاخص این رشته ورزشی در انتظار برپایی اردوی تیم ملی هستند. در مرحله نهایی این رقابت ها که به میزبانی قزوین برگزار شد، تیم های مهرآمین قزوین، ماهان اصفهان، گاز تهران اول تا سوم شدند. آرارات تهران هم که پرافتخارترین تیم بسکتبال زنان ایران است در رده چهارم قرار گرفت.

فتانه هادوی: مظلوم واقع شده‌ایم

خانم اکبرآبادی پیش از این نیز فعالیت زنان در دو رشته رزمی کیک‌بوکسینگ و موی‌تای را ممنوع اعلام کرده بود. زیرا به گفته او این رشته های ورزشی «مغایر با اصول بهداشتی، ارزش‌های اجتماعی، چارچوب‌های فکری و مغایر با شأن زن مسلمان» هستند.

به رغم مخالفت گسترده چهره های سرشناس ورزش های رزمی در ایران از جمله محمد نوحی، رییس فدراسیون ورزش های رزمی، اکبرآبادی حاضر به تغییر در تصمیم خود نشد و گفت: «نحوه برگزاری مسابقات، بافت رینگ و تماشاگران، برنامه‌هایی که قبل و بعد از مسابقات انجام می‌شود و در کل فرهنگ غالب بر این نوع رشته‌ها مغایر با فرهنگ اسلامی است.»

پس از ورزش های رینگی، مخالفت ها حالا تیم ملی بسکتبال بانوان را نیز در آستانه انحلال قرار داده است.

فتانه هادوی، سرمربی تیم ملی بسکتبال بانوان ایران می گوید: «واقعاً مظلوم هستیم و هیچ تردیدی در این موضوع ندارم، فدراسیون هم تلاش خودش را می کند اما تاکنون در هیچ کشور خارجی مسابقه نداده ایم و هرچه بوده در کشور خودمان بوده، به همین دلیل است که می گویم بسکتبال بانوان مظلوم واقع شده است.»

شهرزاد راستکار، کاپیتان تیم ملی بسکتبال بانوان معتقد است که یک سالن جوابگوی تمرینات چندین تیم ملی بسکتبال در رده‌های سنی مختلف نیست.
آیلین ملکیان از مربیان تیم ملی نیز دیدگاه او را تایید می کند.

محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال می گوید: «من از هیچ چیزی دریغ نکردم و تلاش زیادی انجام دادم. در بخش مردان با هیچ‌کدام از سفرهایمان مخالفت نمی‌کنند، اما در بانوان همه حساس می‌شوند.»

آقای مشحون در توضیح و معرفی موانع می گوید: «اگر بودجه لازم باشد، دعوت‌نامه بخواهند و یا هر کار دیگری بگویند انجام می‌دهم، اما حمایت جای دیگر را لازم دارم.»

سال ۱۳۸۷ در آخرین تماس بین المللی بسکتبال زنان ایران، این تیم با غلبه بر عراق و قبول دو شکست از لبنان و سوریه عنوان چهارمی غرب آسیا را به دست آورد.

پارسال نیز بسکتبال بانوان ایران به مسابقات بین المللی اعزام نشد. زیرا لباس طراحی شده برای زنان بسکتبالیست ایرانی مورد تایید کنفدراسیون آسیا نبود. فیبا
هیچ پوششی غیر از پوشش متداول بسکتبال را نمی پذیرد و به همین دلیل امکان حضور در مسابقات رسمی برون مرزی وجود ندارد.

اما چرا میزبانی ایران در رقابت های غیر رسمی بسکتبال بانوان غرب آسیا لغو شد؟ مشحون دلیل این امر را حضور مربیان و داوران مرد در برخی تیم ها دانست و گفت: «این مسئله با فرهنگ، اعتقاد و ارزش های دینی ما تناقض دارد و نمی‌پذیریم که مردان قضاوت مسابقات زنان را بر عهده بگیرند.»

این در حالی است که داوران مرد ایرانی در مسابقات رسمی بین المللی و در رشته های مختلف ورزشی، رقابت های زنان را قضاوت می کنند.

ارسال دیدگاه