دفعات بازدید: 888

تاریخ انتشار: 1393/10/24 - 13:50

تاثیر مثبت پیاده‌روی مداوم بر سلامت فرد

پیاده روی ماهشهر

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: پیاده‌روی مداوم تاثیر مثبتی بر سلامت فرد دارد.

 

محسن قنبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) -منطقه خوزستان- اظهار كرد: براي اين‌كه يك پياده​روي خوب انجام شود، بايستي گام​ها به طوري از روي زمين برداشته شوند كه چرخش در مفصل ران و زانو بوجود بيايد يا به عبارت ديگر زماني كه ما به آرامي راه مي​رويم معمولا پا كشيده می​شود و زانو چرخشي ندارد که اين آرام حركت كردن فوايد كمتري دارد و بايستي از ميانگين متوسط پياده​روي آرام، مقداري سريع​تر باشد. اين سريع‌تر بودن باعث تقويت قلب و کنترل فشارخون و چربي​خون مي​شود.

 

وي ادامه داد: از نظر لباس طبيعتا هر چقدر كه لباس راحت​تر بپوشيم بهتر است. بهترين حالت اين است كه لباس ورزشي و يا لباس سبك بپوشيم. همچنين محيط‌هايي كه براي ورزش كردن انتخاب مي​كنيم بهتر است كنار رودخانه يا پارك​ها باشد؛ چرا که مفيدتر است. زمان پياده​روي هم بسیار مهم است و باید زماني باشد كه هوا در يك دماي مطبوع باشد تا سوخت و ساز بدن به خوبي انجام شود. زمان پياده​روي بايد حداقل 20 دقيقه باشد اما بالاي 30 دقيقه مي​تواند اثرات مثبت بيشتري داشته باشد. فرد وقتي كه راه مي​رود به خاطر اين‌كه تعادل داشته باشد، مجبور است خود را كنترل كند كه اين باعث تقويت سيستم اعصاب مركزي و تقويت عضلات بدن مي​شود.

 

اين مدرس دانشگاه گفت: سعي شود كه گام​ها از حالت متعادل و معمولي سريع​تر و اين ريتمِ سريع حفظ شود و اين فعاليت​ به صورت مستمر باشد و در اين 30 دقيقه به طور مدام پياده​روي انجام شود تا تاثيرات مثبت روي فرد داشته باشد.

 

وي درباره زمان مناسب براي پياده​روي، بيان كرد: بهترين ساعت​ها بعد از زمان استراحت مي​باشد و بر این اساس صبح زمان مناسبي مي​باشد، مشروط بر اين‌كه افراد داراي برخي واكنش​ها نباشند؛ به طور مثال افردي كه قند خون‌شان پايين است، اگر صبح پياده​روي كنند قند خون‌شان پايين​تر مي​آيد و مشكلاتي را براي اين افراد به وجود مي​آورد که اين افراد مي​توانند با به همراه داشتن نوشيدني​ها و شيريني‌هایی كه بتواند قندخون‌شان را تنظيم كند، در صبح فعالیت ورزشی داشته باشند اما مطالعات نشان داده که اثر پياده​روي در عصرها، از صبح و شب بیشتر است.

 

قنبرزاده در پاسخ به اين سوال كه پیاده‌روی را بیشتر به چه گروه​هاي سني پيشنهاد مي​كنید؟ گفت: پياده​روي براي همه گروه​هاي سني پيشنهاد مي​شود اما ازجمله افرادي كه نياز مبرم به پياده​روي دارند می‌توان به کسانی که اضافه وزن دارند، افرادي كه بيماري فشارخون دارند و افرادي كه چربي​ خون بالا و يا ديابت دارند توصيه مي​شود؛ چرا که پياده​روي مي​تواند وضعیت‌شان را كنترل كند؛ البته پياده​روي​اي كه مستمر و روزانه باشد.

 

وي در پايان درخصوص این که چه افرادی نباید پیاده‌روی کنند، خاطرنشان‌كرد: افرادي كه آرتروز شديد و يا مشكلات حركتي شديد دارند، بعضي از بيماري​هاي خاص و يا كساني كه نارسايي قلبي شديد دارند نمي​توانند ورزش و پياده​روي كنند؛ چرا كه براي بدن و سلامت آن‌ها مضر است. به آن دسته از افراد كه آسيب​هاي مفصلي دارند، توصيه مي​شود كه به جاي پياده​روي در فضاي باز، در فضاي بسته مانند استخرها اين كار را انجام دهند، چرا كه در استخرها آب ولرم و گرم يك مسكن خوب براي بيماري آرتروز است.

ارسال دیدگاه