دفعات بازدید: 1,246

تاریخ انتشار: 1394/03/16 - 10:51

چه غذاهایی برای سلامت چشم مفید است؟

112203t

یک متخصص تغذيه بر لزوم مصرف متعادل تركيبات غذايي مخصوص براي پيشگيري از بيماري​هاي چشمي تاکید كرد.

دکتر مجيد كارانديش در گفت​وگو با (ايسنا) منطقه خوزستان، اظهار كرد: تغذيه در سلامت و ساختمان چشم و عملكرد بينايي بسيار تاثيرگذار است و تغذيه مي​تواند تا حدودي از بروز برخی بيماري​هاي چشمی از جمله Cataract يا آب مرواريد، تحليل، Gloucoma يا آب سياه و شب كوري پيشگيري کند.

وی تصریح کرد: طبق تحقيقات انجام شده، كساني كه به اندازه زيادي كربوهيدرات مانند نان، برنج، ماكاروني و قند و شكر مصرف مي​كنند، خطر ابتلا آنها به آب مرواريد بيشتر است.

این متخصص تغذیه با بیان این‌که رعايت اصول تغذيه صحيح و به ویژه دريافت مقدار كافي برخی مواد مغذي مي​تواند در پيشگيري از این بيماري​ها موثر باشد، افزود: بيماري شب​كوري تا حدود زيادي تحت تاثير كمبود ويتامين A و پيش​سازهاي آن است كه عدم دريافت كافي این ویتامین، موجب عدم تطابق چشم با نور كم يا اصطلاحا شب​كوري شده و بعد از آن نیز در بافت ظاهري چشم تاثیر گذاشته و موجب بروز بیماری‌هایی مانند خشكي يا زخم قرنيه مي​شود.

كارانديش ادامه داد: بيماري تحليل لكه زرد شبكيه مانند آب مرواريد وابسته به سن بوده و در افراد مسن شايع​تر است. مواد مغذي كه در اين زمينه نقش دارند عمدتا گروهي از ويتامين​ها و املاح معدني و از مهم​ترين آنها، ويتامين A ، تركيبات تحت عنوان لوتئين و اگزانتين، ويتامين‌های C و E، اسيدهاي چرب ضروري، روي و سلينیوم هستند.

وي عنوان کرد: بايد سعي شود تركيبات فوق از طريق مواد غذايي به بدن برسد و در غير اين صورت بايد اين كمبود را از طريق مصرف مكمل​هاي مربوطه جبران كنيم.

این متخصص تغذیه گفت: ويتامين A در غذاهاي حيواني مانند دل و جگر و تخم​مرغ و پيش‌سازهاي آن اغلب در سبزيجات و هويج وجود دارد. همچنين لوتئين و اگزانتين كه جزو آنتي​اكسيدان​ها هستند، در سبزيجات سبزبرگ‌ و زرده تخم​مرغ وجود دارد. ويتامين C عمدتا در ميوه​ها و سبزيجات وجود دارد كه البته ويتامين حساسي است و بهتر است به صورت تازه و تا حد امكان حرارت‌نديده مصرف شود. ويتامين E نيز عمدتا در مغزهاي گياهي و جوانه گندم وجود دارد.

وی ادامه داد: اسيدهاي چرب ضروري به دو دسته امگا 3 و امگا 6 تقسيم مي​شوند كه در زمينه بینایی و تكامل بافت چشم در دوره جنيني و اوايل كودكي، گروه امگا 3 كه منبع اصلي آن غذاهاي دريايي است؛ از اهميت خيلي بيشتري برخوردار است.

کاراندیش گفت: همچنین روي را می‌توان از غذاهاي سرشار از پروتئين مانند گوشت قرمز، ماهي، مرغ و بوقلمون تامین کرد. سلنيوم نيز در مغزهاي گياهي، گوشت و غلات يافت مي​شود.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: هويج به دليل داشتن پيش​ساز ويتامين A تحت عنوان گروه غذايي كاروتنوئيدها و نیز داشتن بتاكاروتن برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی مفید است که البته این مواد در سبزیجات ديگري مانند كدو حلوايي و سبزيجات برگ‌سبز هم یافت می‌شود .

وی بر لزوم تغذيه صحيح جهت حفظ سلامت در مقابل بيماري​هاي چشمي تاکید و توصیه کرد: سعي شود هر روز 5 تا 9 واحد از مجموعه سبزي​ها و ميوه​ها مصرف شود و درصورت امكان از غلات كامل يعني غلات سبوس​دار استفاده شود.

کاراندیش افزود: حداقل 2 بار در هفته، وعده اصلي غذايي، ماهي باشد. از اضافه وزن و چاقي پيشگيري شود و از مصرف غذاهاي سرخ‌شده در روغن، فست​فود، نوشابه و قند و شكر زياد پرهيز شود.

ارسال دیدگاه