دفعات بازدید: 25,479

تاریخ انتشار: 1394/08/12 - 12:33

دکتر سهیلا وشاحی : ورزش بانوان یک چرخه مقطعی و کوتاه مدت نیست

مقاله سرکار خانم دکتر سهیلا وشاحی در خصوص صنعت اسپانسرینگ و عدم حمایت از ورزش بانوان

منبع : پایگاه خبری ورزش بندر ماهشهر

سهیلا-وشاحی-مربی-ایروبیک

به گزارش پایگاه خبری ورزش بندر ماهشهر بی شک ورزش بانوان میتواند در سلامت جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد از این رو خانم دکتر سهیلا وشاحی مقاله ای را در خصوص صنعت اسپانسرینگ و عدم حمایت از ورزش بانوان ارائه داده است که در ادامه آنرا میخوانیم : 

چنان که مستندات تاریخی به ما نشان میدهد از ابتدای تاریخ مدون بشر تاکنون ، در کانون های ظهور تمدن ، ورزش و فعالیت های منظم و هدفمند بدنی ، به واسطه ی تاثیری که بر سلامت جسم و روان انسان بر جای می نهد مورد توجه بوده است. البته بخش عمده ای از این گونه فنون ورزشی ، بیشتر متاثر از فنون جنگی بوده و پرداختن به آنها نیز در خدمت پروراندن رزم آوران و پهلوانان میدان رزم بوده است.

بدیهی است ، ورزش هنگامی که از دریچه رقابت نگریسته شود به واسطه ی روح تلاش برای برتری جویی و میل به قهرمانی و در کانون توجه جامعه بودن ، جذابیت و کشش بسیار افزون تری یافته و همین جاذبه  منجر به ظهور رقابتهای ورزشی و شکل گیری دوره های مسابقات در دوران باستانی گردید .

بانوان ورزش

شواهد تاریخی به ما نشان میدهد که همواره در حاشیه ی مسابقات ورزشی بازارهایی نیز شکل گرفته و انگیزه های اقتصادی که جزو ذات سودانگارانه ی زیست انسانی است در تلازم با ، فعالیتهای ورزشی رقابتی بوده است. در این رهرو قهرمانانی که مرکز و کانون این توجه مردمان بودند نیز منتفع گردیده و صاحبان فعالیتهای اقتصادی نیز مراد خود را جستجو کرده و به سود مالی دست مییافتند. اصولا یکی از مبانی پایداری و تداوم برای هرگونه فعالیت انسانی به خصوص امر هزینه برداری چون ورزش ، وجود بنیان اقتصادی صحیح و تزریق سرمایه مورد نیاز برای ایجاد ، مداومت ،رشد و گسترش آن است .

امروزه ورزش همانقدر که دارای جنبه علمی و پزشکی است ، بعنوان فعالیتی که محرک تولید ومصرف کالاها و ارایه خدمات می باشد نیز شناخته می شود . سرمایه گذاری های مورد نیاز برای ایجاد اماکن و تامین کالاهای مورد احتیاج ورزش ، حتی آنهایی که به صورت غیر مستقیم در خدمت ورزش قرار میگیرند بدون وجود چرخه و صرفه اقتصادی امکان تولید و مصرف نخواهند یافت .

ورزش نیز میتواند در شکل گیری جوانب مختلف توسعه فعالیتهای تجاری و اقتصادی موثر باشد

ورزش و اقتصاد در تعامل با یکدیگر هستند و میتوان رابطه ای دو سویه برای آن تعریف کرد . از یکسو دولتها ، شرکتها و سرمایه گذاران خصوصی میتوانند با سرمایه گذاری در ورزش ، در جهت تامین منافع خود حرکت کنند و از سوی دیگر ورزش نیز میتواند در شکل گیری جوانب مختلف توسعه فعالیتهای تجاری و اقتصادی موثر باشد . نقطه ی اتصال و اشتراک مساعی فعالیتهای ورزشی واقتصادی از طریق حضور عنصری بنام اسپانسر ( Sponsor)  ممکن می شود.

اسپانسر شدن صاحبان تولید و سرمایه و شرکتهای تجاری ، به منزله ی توزیع و تبیین هر چه بیشتر اهداف اقتصادی شان محسوب می شود . در واقع اسپانسرینگ برای صاحبان سرمایه و فعالیتهای تجاری – اقتصادی به عنوان یک ابزار ارتباطی است که از این طریق ، با مصرف کنندگان وشرکای تجاری خود آشنا شده و بعنوان یکی از روشهای بازاریابی برای کالا یا خدمتی که عرضهمی نمایند ، سعی دارند منافع خود را حفظ و سودآوری را افزایش دهند.

در این فضای رقابتی بازار سرمایه ، طبیعی است که ورزش نیز از جنبه ی تجاری خود به میزان زیادی اشتغال زایی نموده و بازار بزرگتری را برای صاحبان سرمایه به ارمغان می آورد . طبق آمار روزنامه  (وال استریت) ، صنعت ورزش آمریکا در سال ۲۰۱۳ درآمدی به میزان ۲۱۳ میلیارد دلار داشته است. 

البته دولت ها به لحاظ تاثیرگذاری بسیار گسترده و اهمیت ورزش ، جنبه های سیاسی و اجتماعی آنرا نیز از نظر دور نداشته و حداکثر تلاش خود را برای بهره برداری از ورزش به منظور ایجاد و حفظثبات ساختارهای اجتماعی و سیاسی می نمایند.

والیبال بانوان

در ایران اما اسپانسرینگ شباهتهای کمی نسبت به سایر کشورها دارد

به نظر می رسد که مادر ابتدای راه قرار داریم . با توجه به اینکه پایه و مبنای اقتصاد ایران وابستگی بسیار زیادی به دولت دارد ، لذا ورزش نیز از این امر مستثنی نبوده و این تصمیم های دولت است که همه امور ورزش ازمرحله ی سیاست گزاری تا اجرا از خود متاثر می نماید . لذا باشگاههای ورزشی نیز معمولا وابسته به دولت یا نهادهای شبه دولتی بوده و به همین سبب تلاش برای استقلال مالی و درآمدزایی برای توسعه ی فعالیتهای ورزشی ندارند و چشمها به بودجه های تخصیص یافته دولت برای احداث فضای ورزشی و تامین هزینه های جاری دوخته شده است.

البته در برخی ورزش های پرطرفدار که گل سرسبد آنها فوتبال است ، جذب اسپانسر بخش قابلت وجهی از هزینه ها را جبران می نماید که البته همان نیز بدلیل عدم تناسب دخل و خرج باشگاهها وهزینه های بسیار سنگین ، علیرغم وجود اسپانسرهای قوی ، به عدم تامین هزینه ها انجامیده و حتی به دستگیری و به زندان رفتن مدیران باشگاه ها انجامیده است.

پینگ پنگ بانوان

ورزش بانوان همواره به دلیل نداشتن فضای مناسب و عدم حمایت رسانه ها با موانع و محدودیت های فراوانی مواجه بوده است

حال وقتی که این شرایط را در ورزش پرطرفداری مانند فوتبال آقایان که قابلیت کشاندن صدها هزارنفر به استادیوم دارد با شرایط موجود در ورزش بانوان مقایسه نماییم با چشم انداز نه چندان مطلوبی مواجه می شویم .ورزش بانوان همواره به دلیل  نداشتن فضای مناسب و عدم حمایت رسانه ها با موانع و محدودیت های فراوانی مواجه بوده است . 

پرسشی قابل طرح اینکه چرا با توسعه و ترویج ورزش بانوان در سطح اجتماعات محلی ، که البته اعتقاد داریم با رعایت همه شرایط عرفی موجود امکان پذیر است ، شرایط را برای جلب اسپانسرهایی که علاقه مند به سرمایه گذاری بر روی تیم های ورزشی بانوان و تبلیغ کالا و خدمات مختص آنهابوده و زمینه ساز تامین هزینه های پیشرفت ورزش بانوان درسطوح قهرمانی می باشد را فراهم نسازیم؟

صنعت اسپانسرینگ حول محور سرمایه و سودآوری میچرخد

 میتوان  یکی از مهمترین عوامل عدم حمایت و یا حمایت کمرنگ اسپانسرها از ورزش بانوان را ، عدم امید به بازگشت سرمایه سوداوری دانست . تماشاگران ورزش های حرفه ای زنان بسیار محدود هستند لذا اسپانسرها حاضر به ریسک کردن و سرمایه گذاری در این بازار نیستند . همین امرموجب رقابت محدود میان سرمایه گذاران خواهد بود و به طور قطع این شک و شبهه را ایجاد کرده که از جانب بانوان ورزشکار ، نیاز به تولیدات متنوع احساس نمی شود. در نتیجه قراردادهای تبلیغاتی نیز وجود نخواهد داشت .  در حالی که بر خلاف این تصور با توجه به اینکه مخاطبین ورزش بانوان خاص بوده و بازاری متفاوت از مردان را دارند سرمایه گذاری در این حوزه می تواند بسیار سودآور نیز باشد.

ورزش خوزستان

ورزش بانوان یک چرخه مقطعی و کوتاه مدت نیست

در صورت وجود عزم و اراده ای راسخ می توان به سرمایه گذارها این اطمینان را داد که ورزش بانوان یک چرخه مقطعی و کوتاه مدت نیست و این امر در تضاد با منافع حال از سرمایه گذاری طولانی مدت اسپانسر قرار ندارد . عواملی نظیر افزایش فروش کالا و خدمات ، دستیابی به بازار مورد نظر ،گسترش بازار فروش از جمله عواملی هستند که مورد توجه اسپانسرینگ است که به لحاظ محدودیت های اجتماعی ورزش بانوان و کمرنگ بودن حمایت های دولتی این امر محقق نمیشود.افزایش آگاهی مصرف کنندگان و بهبود ذهنیت آنها نسبت به خود از دلایل عمده اسپانسرها برای برقراری ارتباط با صنعت ورزش است. آنها خواهان تاثیرگذاری بر روی رفتار مصرف کنندگان و ایجاد کشش به شرکت تجاری شان هستند. 

تصور عدم قابلیت جذب اسپانسر برای بانوان تصوری نادرست است

به دلیل شرایط خاص ورزش بانوان ، تصور عدم قابلیت جذب اسپانسر تصوری نادرست می باشد و در حوزه های زیادی زمینه های جذب اسپانسر و تامین مالی بمنظور کمک به دولت در توسعه و حمایت از ورزش بانوان وجود دارد . این مهم از طریق تمرکز بر شناخت زمینه های اقتصادی ورزش بانوان و دیدگاه نو به قابلیتهای بازار هدف قابل دستیابی است . این دیدگاه که محیط ورزشی و شرایط قابل حصول در ورزش بانوان از بعد اقتصادی را با شرایط اقتصادی حاکم بر ورزش آقایان مقایسه و نتیجه گیری کنیم که جذب اسپانسر و حمایت مالی بخش خصوصی از ورزش بانوان امکان پذیر نیست نتیجه ای اشتباه ناشی از عدم شناخت محیط ورزش بانوان و مناسبات حاکم بر آن است. 

بانوان قهرمان

وابستگی به بودجه ی دولتی مانع از خودباوری و رشد و پویایی ورزش خواهد بود

این دیدگاه حمایت مالی از ورزش بانوان را تنها وظیفه دولت دانسته و از دولت توقع حمایت هایی را دارندکه با توجه به محدودیتهای اقتصادی دولت همگان بر این امر واقفیم که نه امکان پذیر بوده و نه به صلاح ورزش و کشور می باشد . چرا که وابستگی به بودجه ی دولتی مانع از خودباوری و رشد وپویایی ورزش خواهد بود . شرایط فعلی ورزش بانوان خود نیز گواه همین امر است .

البته مسئولین ورزش خود نیز واقفند که در حال حاضر این نهال شکننده نیاز به مراقبت و حمایت دولتی دارد اما نباید از نظر دور داشت که در دراز مدت تنها راه تعالی و رشد ، پیمودن راهی است که رهروان رفته اند و استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی یگانه روش آزموده شده ای است که باید در پیش گرفته شود.

بسکتبال بانوان

خانم فاطمه سلیمی رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران طی گزارشی ضمن انتقاد از وضع موجود ورزش زنان و عدم توجه رسانه ها، حمایت دولت از این مهم را به منظور ارتقاء و بهبود سطح کیفی ورزش زنان تنها راه حل ثمر بخش عنوان کرد. 

وی افزود : با توجه به وضع اجتماعی موجود و در مقابل وجود بانوان ورزشکار درخور و شایسته و مقام آور به منظور ترفیع جایگاه ورزش بانوان ، اقداماتی از جمله ایجاد یک سایت اینترنتی ،بازگو کرد که اخبار ورزشی بانوان و معرفی ورزشکاران محبوب و قهرمان در جراید ، تلویزیون ، رادیو و پخش تلویزیونی ورزش هایی که امکان تصویر برداری وجود دارد  مثل سوارکاری ، تیر اندازی ، ورزشهای رزمی ، گلف و ….از جانب دولت با تصویب مواد قانونی مربوطه میتواند در جلب توجه اسپانسرها موثر واقع شود.

اسپانسرینگ مداوم تاثیر مثبت بیشتری بر روی مردم و افکار عمومی خواهد گذاشت

ورزش بانوان نیاز به سرمایه گذاری طولانی مدت و مداوم ، قراردادها و تعهدات سالانه دارد زیرا اسپانسرینگ مداوم تاثیر مثبت بیشتری بر روی مردم و افکار عمومی خواهد گذاشت لذا پیش بینی میشود در صورت حمایت قانونی دولت از رهگذر تصویب مصوبات مربوطه میتواند به عنوان یک عامل نفوذ برای حرکت رو به جلو اسپانسرها به سمت حمایت ورزش بانوان و در مقابل تامین اهداف ومنافع آنها باشد.

مقاله از : سرکار خانم دکتر سهیلا وشاحی 

موضوع : در خصوص صنعت اسپانسرینگ و عدم حمایت از ورزش بانوان

منبع : پایگاه خبری ورزش بندر ماهشهر

تالیف : مهرماه ۱۳۹۴

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 3

کل نظرات :6

  • خ شعبانی

    تاریخ : ۱ - آبان - ۱۳۹۴

    سرکاروشاهی عزیز_همیشه پاینده باشی

    انشالله


  • فرشته اسكندري نيا

    تاریخ : ۱ - آبان - ۱۳۹۴

    چه خوب كه شما اين عقيده رو دارين .. كاش همه جاي استانمون همچين مسئولاني داشت البته عقيده ها بايد عملي بشه تا موفقيت رو ديد


  • سحر دوست شناس

    تاریخ : ۱ - آبان - ۱۳۹۴

    سرکار خانم وشاحی عزیز.ابتدا سپاس از شما بابت نگارش مقاله ی در حوزه ورزش واسپانسریگ.ان شالله همه طرحها به مرحله اجرا در آیند.


  • جهادپژوهان

    تاریخ : ۲ - آبان - ۱۳۹۴

    باسلام والله خوبه اگه حرفایی که خانم وشاحی که گفته عملی بشه ولی من اطمینان دارم که این حرفا عملی نمیشه چون تو ورزش ماهشهر همه بفکر خویش هستن تا زمانی که از هیءتای ورزشی حمایت نشه ورزش ماهشهر همینی که هست می ماند وشاید پس رفت هم داشته باشد


  • حیات نوشادی

    تاریخ : ۲ - آبان - ۱۳۹۴

    تشکر میکنم از خانم وشاحی عزیز بابت تهیه این مقاله پر بار و بسیار عالی و همچنین نگاه ویژه ایشان به ورزش بانوان و پیشرفت و توسعه آن و همچنین وجود فردی همچون شما در حوزه ورزش بانوان که برای تمامی ما باعث افتخار است.
    همیشه پیروز و موفق باشید .


  • ایران حیدری

    تاریخ : ۹ - آبان - ۱۳۹۴

    باحضور افراد موفق و متخصصی همچون شما و همدلی بیشتر انشاالله محقق میشه.


ارسال دیدگاه