دفعات بازدید: 781

تاریخ انتشار: 1391/02/09 - 5:24

روزی که حرمت ها در بسکتبال شکسته شد

به گزارش

خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران

، در روزی که نمایندگان فدراسیون و با تجربه ترین داوران لیگ برای کنترل بازی پرحاشیه فولاد ماهان و پتروشیمی به اصفهان رفته بودند اتفاقاتی در پایان بازی افتاد که توجیه آنها مشکل به نظر می رسد.

در حالی که محمد کسایی پور طی چند سال گذشته یکی از بی حاشیه ترین مربیان سوپرلیگ بسکتبال بوده، پس از یک اعتراض به گونه ای از زمین بیرون برده شد که گویی مرتکب جرمی شده است. طبق گفته اعضای تیم پتروشیمی داور این دیدار با امتناع کسایی پور از خروج زمین به جای کمک خواستن از مسئولان برگزاری، ناظرین و … از نیروهای ویژه خواستار بیرون بردن این مربی شد و مربی و چند بازیکن این تیم با برخورد فیزیکی روبرو شده و کتک خوردند!

نکته جالب اینجاست که کمتر از دو هفته قبل و در جریان دیدار پایانی دو تیم مهرام و الریاضی لبنان همین داور با دیدن عصبانیت فواد ابوچاکرا سرمربی لبنانی الریاضی و فریادهای وی با صحبت قصد آرام کردن وی را داشت. آن هم در روزی که با حضور داوران و ناظر خارجی مسئولیتی متوجه وی نبود.

بعد از تمام این اتفاقات محمد کسایی پور مربی پتروشیمی می گوید: از پنج سال قبل تصمیم گرفته بودم در مقابل تمام مسائل مربوط به داوری چه از نظر فنی و چه رفتاری سکوت کنم و این اتفاق هم افتاد. طی چند سال گذشته هیچ صحبتی در این حیطه انجام ندادم اما گاهی داوران رفتاری نشان می دهند که نه در شان بازی بسکتبال و نه داوری ما است. این حرکات به هیچ وجه در اخلاق حرفه ای داوران ما مورد قبول نیست.

وی در مورد صحنه اخراجش از بازی توضیح می دهد: من به دلیل اعتراض فنی ام به اعتراضات تیم مقابل یک خطای تکنیکال گرفتم. هیچ فحاشی و توهینی هم نبود و تنها به این دلیل که داوران در مقابل اعتراضات تیم مقابل کاری نمی کردند درخواست برخورد داشتم که بلافاصله داور دیگر خطای دیسکالیفه(اخراج) مرا اعلام کرد.سوالم این است که پس از این جریان و برای خروج من از زمین به عنوان بازیکنی که سالها برای تیم ملی بازی و مربیگری کرده برخورد مناسبتری وجود نداشت؟

* داور از نیروهای ویژه درخواست اخراجم را داشت

کسایی پور تاکید می کند: چطور یک داور در مقابل چشم تمام تماشاگران و دوربینهای تلویزیونی از نیروهای ویژه درخواست می کند که مرا از سالن بیرون کنند؟ تنها چیزی که حیطه اختیارات داور اجازه انجام آن را می دهد برگزار نشدن بازی تا زمان خروج من از سالن است. جایی که ناظر مسابقه حضور دارد اخلاق بسکتبال اجازه کمک خواستن از نیروهای خارج از بسکتبال را برای بیرون بردن یک مربی نمی دهد. این اتفاق بی احترامی به جامعه مربیان ما است. گویا علت مقاومت مربی پتروشیمی در مقابل خروج از سالن هم همین موضوع بوده است.

وی ادامه می دهد: داور پیش از اینکه از مسئولان بازی درخواست کند ، از یگان ویژه درخواست کمک کرد به همین خاطر هم به مسئولان آنها گفتم که تنها در صورت درخواست یک پیشکسوت بسکتبال بیرون می روم. اما چند نفر روی سرم ریخته و به خارج از سالن بردند. به عنوان یک مربی بسکتبال به خاطر اقداماتم در زمین باید جریمه یا محروم شوم و بحثی در این موضوع نیست اما نباید از کسی برای بیرون رفتن از سالن کتک بخورم.این در حیطه بسکتبال و اخلاق ورزشی نیست.

*مشکلات ساختاری داوران ریشه ای حل شود

هر چند داوران هم در بسیاری میادین بسکتبال مظلوم واقع می شوند اما در مواقعی واکنشهای نامناسبی هم در مقاطع حساس نشان می دهند که با آن برخوردی نمی شود. کسایی پور به مشکلات ریشه ای داوران می پردازد: وقتی تمام مشکلاتی که داوران همپای بخشهای دیگر دخیل در بسکتبال مثل مربیان، مطبوعات و … دارند ،به نوعی پوشش داده می شود مشکلات انها هم به صورت ریشه ای حل نمی شوند.

در مسابقات مهمی مثل بسکتبال باشگاههای اروپا داوران اصلا در سالن دیده نمی شوند و بازی هم به خوبی کنترل می شوداما رفتار داوران ما مشکلاتی دارد که باید به صورت ساختاری حل شوند.

*خود را مادام العمر محروم فرض می کنم

وی اضافه می کند: داوری ما باید به خود بیاید. من تمام هزینه های رفتارم را پذیرا هستم و رای کمیته انضباطی را می پذیرم.حتی خود را مادام العمر محروم فرض کرده ام ولی به نظرم داوران باید هر چه زودتر در رفتار و نحوه اداره مسابقات تجدیدنظر کنند. در بازی بسکتبال یک مربی، یک داور و تعدادی بازیکن دخیلند که نمی توان به مربی و بازیکن گفت که مسائل داوری تنها مربوط به داوران است و حق زدن حرفی در مورد آن را ندارند.

همانطور که به مربیان گفته می شود که در رفتار خود تجدیدنظر کنند باید در ساختار و شرایط داوری مان هم تجدید نظر کلی انجام شود.

مربی پتروشیمی با تاکید می گوید که حتی در صورت کنار گذاشته شدن از بسکتبال هم به عنوان منتقد حق اظهار نظر در مورد این ورزش را دارد و هیچکس پس از 30 سال زحمت در این رشته توانایی بیرون کردن وی از جامعه بسکتبال ایران را ندارد.

وی خاطرنشان می کند: باید بپذیریم که در بسکتبال ایران مشکلی با عنوان داوری وجود دارد

ارسال دیدگاه