دفعات بازدید: 2,566

تاریخ انتشار: 1391/03/05 - 13:41

شیرین‌ترین اتفاق ورزش ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت

« برخلاف هفته گذشته که ورزش ایران به خاطر قهرمانی جهانی کشتی آزاد و نایب قهرمانی آسیایی تکواندو و صعود هر سه نماینده ایران به مرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا خبرهای خوبی را در روزشمار خود ثبت کرد، ورزش ایران در این هفته حال و روز متفاوت و البته نگران کننده‎ای داشت. شیرین ترین اتفاق این هفته قهرمانی سه باره فرنگی کاران در جام جهانی بود.»

به گزارش ايسنا ، مشرق به گزارش «ورزش ایران و جهان در هفته ای که گذشت» اضافه كرد: در هفته ای که پشت سر گذاشتیم تصمیم عجیب و شوک بزرگ وزارت ورزش در آستانه المپیک با برکناری 5 رئیس فدراسیون همه اتفاقات از جمله قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی فرنگی را تحت تاثیر قرار داد. در هر صورت اینکه تصمیم برای تغییر روسای فدراسیون‎ها از سوی کدام مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان اتخاذ می‌شود، ارتباط دادن این مسائل با گرفتن صندلی‎های کمیته ملی المپیک درانتخابات پیش رو و اینکه اینچنین به ریشه ورزش تیشه زده شد عمده‌ترین بخش ورزش ایران را در هفته‎ای که بیشتر روزهای آن سپری شده است، به خود اختصاص داد و باعث شد این هفته از حالا یکی از بدترین و شاید هم بدترین هفته سال شود با این حال نمی‎توان از دیگر اتفاقات این هفت روز چشم پوشی کرد.

 

مهمترین اتفاقات ورزشی هفته اي كه گذشت را با هم مرور می کنیم:

پنج شنبه 91/2/28

تجلیل از قهرمانان رشته های ورزشی در سال 90

مراسم تجلیل از مدال‌آوران سال 90 با حضور رئیس جمهور در سالن وزنه‌برداری آزادی برگزار شد. وی با اشاره به تمایل خود برای حضور در المپیک سال 2012 لندن افزود: متاسفانه آنها با حضور من مشکل دارند وگرنه من دوست دارم که در المپیک حاضر شوم و جوانان عزیز را تشویق کنم.

در این مراسم از رئیس جمهور تقدیر شد. علی‌اصغر حسین‌زاده کاپیتان سابق تیم جانبازان و معلولین‌، بهداد سلیمی قهرمان وزنه‌برداری و بهرام افشارزاده دبیر کل کمیته ملی المپیک به نمایندگی از جامعه ورزشی لوح تقدیری به رئیس جمهور اهدا کردند. در این لوح تقدیر از حمایت‌‌های رئیس جمهور از ورزشکاران تجلیل شد.

 

میلاد وزیری ملی‌پوش تیر و کمان ایران در حاشیه نشست تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ایران در سال ۹۰ گفت: هیچ انگیزه‌ای برای المپیک لندن ندارم. مطمئناً پیغام من تاکنون به ایشان رسیده و احمدی‌نژاد حتماً به این موضوع توجه خواهد کرد.

انتخاب سرمربی جدید ذوب آهن

مدیرروابط عمومی باشگاه ذوب آهن از انتخاب رسول کربکندی به عنوان سرمربی تیم فوتبال این باشگاه خبر داد.

جمعه 91/2/29

دبیر فدراسیون جودو تغییرکرد

تغییر دبیر فدراسیون جودو مهمترین خبر اهالی این رشته بود که جمعه گذشته اعلام شد. براین اساس و با تصمیم محمدعلی رستگار، سرپرست فدراسیون جودو، مهدی درخشنده که سابقه فعالیت به عنوان رئیس سازمان لیگ و سازمان تیم‎های ملی را در کارنامه دارد به جای غلامحسین علمی به عنوان دبیر این فدراسیون معرفی شد. ضمن اینکه در حکم جدیدی علمی به عنوان رئیس سازمان لیگ نیز منصوب شد.

ناکامی ایران در تکرار قهرمانی جهان

تیم وزنه برداری جوانان ایران با كسب 530 امتیاز به مقام سومی سی و هشتمین دوره رقابت های جوانان جهان قناعت كرد. در این دوره از رقابت ها كه در شهر “آنتی گوا” گواتمالا برگزار شد، تیم ایران با كسب دومدال طلا، چهار مدال نقره و سه مدال برنز وكسب 530 امتیاز بعد از تیم های چین و روسیه در مكان سوم قرار گرفت تا نتواند قهرمانی سال گذشته خود را تكرار كند.

 

شنبه 91/2/30

کی‌روش لیست جام جهانی را اعلام کرد

خسرو والی زاده مدیر رسانه ای تیم ملی روز شنبه در این باره به سایت فدراسیون فوتبال گفت: کارلوس کی روش پس از دیدار تمرینی صبح شنبه تیم ملی با تیم زیر 22 سال، 24 بازیکن را به ترکیه دعوت کرد.

قهرمانی معجزه آسای چلسی در لیگ قهرمانان اروپا

تیم فوتبال چلسی با یک بازی تدافعی و با خوش شانسی موفق شد در فینال لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ را در ورزشگاه خانگی خود در ضربات پنالتی شکست داده و برای نخستین بار در تاریخ باشگاه به قهرمانی برسد. مربی چلسی در پایان بازی به خوش شانسی تیمش اذعان داشت.

شرح کامل بازی و تصاویر جشن قهرمانی و فیلم صحنه های حساس بازی را با یک کلیک ببینید.

 

پرافتخارترین تیم تاریخ کاراته ایران از مسابقات باشگاهی کناره‌گیری کرد

فولاد مبارکه سپاهان با 6 عنوان قهرمانی متوالی پرافتخارترین تیم تاریخ کاراته ایران است. با این حال مسئولان این تیم طی مدت زمان تعیین شده برای ثبت‌نام حضور در فصل جدید مسابقات لیگ برتر از اعلام آمادگی رسمی خودداری کرده و در نهایت شنبه گذشته کناره گیری خود از مسابقات را اعلام کردند. این در حالی است که تیم کاراته فولادمبارکه سپاهان ملی‎پوشان زیادی در اختیار دارد و چهارماه پیش هم قهرمان مسابقات باشگاه‌های جهان در ترکیه شد. البته مسئولان تیم فولادمبارکه سپاهان قصد دارند با تیم دوم خود و با ترکیبی از جوانان و بدون بازیکنان ملی‎پوش در لیگ برتر شرکت کنند.

 

يكشنبه 91/2/31

حاج یوسف‎زاده از جودو کنار رفت

محمدرضا حاج یوسف‎زاده، که در سال‌های گذشته به عنوان مربی و سرمربی تیم ملی، سرمربی تیم‌های جوانان و نوجوانان، مدیر تیم‌های ملی، رئیس سازمان تیم‌های ملی، عضو کمیته‌ فنی و مسئول پایگاه‌های قهرمانی جودو فعالیت داشت پس از 20 سال فعالیت مستمر یکشنبه گذشته جدایی خود از عرصه جودو را اعلام کرد.

سومین قهرمانی متوالی ایران در جام جهانی

تيم ملي كشتي فرنگي ايران براي سومين سال متوالي قهرمان جام جهاني كشتي فرنگي شد. ديدار فينال جام جهاني كشتي فرنگي بين تيمهاي ايران و تركيه در شهر سارانسك روسيه برگزار شد كه شاگردان محمد بنا موفق شدند رقيب خود را با نتيجه 5 بر 2 شكست دهند و براي سومين سال پياپي قهرمان جام جهاني شوند. تیم ایران که در مرحله گروهی با تیمهای روسیه ، آذربایجان، بلاروس و بلغارستان هم گروه شد موفق شد هر 4 تیم را مقتدرانه شکست داده و به فینال برسد. روسها تا 2 روز مانده به آغاز این رقابت ها برای 2 کشتی گیر ایران روادید صادر نکردند و ایران تهدید به کناره گیری کرد.

 

تصميمات عجيب وزارت ورزش در آستانه المپيك

در فاصله‌ي اندك باقي‌مانده به المپيك لندن وزير ورزش و جوانان،‌ سرپرستان 5 فدراسیون ورزشي را منصوب كرد که مهمترین برکناری ها مربوط به دو فدراسیون موفق قایقرانی و دوچرخه سواری بود.

 

وزير ورزش و جوانان در احکامی جداگانه سرپرستان فدراسیون های ورزش های “سنتی -بومی و محلی”، قایقرانی، اسکیت، شنا و دوچرخه سواری را منصوب کرد. اسامی سرپرستان جدید و روسای قدیم را از اینجا بخوانید.

به دنبال این تصمیم عجیب وزارت ورزش سجادی در توجیه این کار گفت : مگر نشنيده‌ايد كه وسط جام جهاني سرمربي يك تيم فوتبال را تغيير مي‌دهند؟ آيا اين پديده‌اي مرسوم نيست؟

جالب اینجاست که در همین روز اسامی مسافران المپیکی دوچرخه سواری ایران اعلام شد.

برخی کارشناسان وضعیت موجود را به شدت نگران کننده می دانند، چون اگر خبر پیشنهاد کناره گیری هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران برای پایان تغییرات مدیریتی از سوی وزارت ورزش و جوانان هم به اطلاع کمیته بین المللی المپیک برسد این مساله با حساسیت این نهاد بین المللی رو به رو خواهد شد که کوچک ترین تبعات آن حذف کاروان ایران در بازی های المپیک لندن است .

حضور دروازه‌بان خارجي در ليگ برتر آزاد شد

سازمان ليگ سرانجام قانون منع حضور دروازه‌بان‌هاي خارجي در ليگ برتر فوتبال را لغو كرد. در نشست مشترك هيات رييسه فدراسيون فوتبال و هيات رييسه سازمان ليگ اين قانون تصويب شد كه از فصل آينده دروازه‌بان خارجي براي ليگ برتر آزاد باشد.

قهرمانی ناپولی در جام حذفی / شام آخر دل پیرو تلخ شد

ناپولي در فينال جام حذفي ايتاليا با دو گل يوونتوس را شكست داد تا سفيد و مشكي پوشان تورين نتوانند خاطره‌ي خوش قهرماني در سري A را تكرار كنند. این آخرین بازی دل پیرو اسطوره یوونتوس با پیراهن این تیم بود. ناپولی برای چهارمین بار در تاریخ باشگاه و اولین بار پس از سال ۱۹۸۷ فاتح کوپا ایتالیا شد.

 

نخستين قهرماني مون‌پليه در تاريخ باشگاه

مون‌پليه در آخرين بازي خود در اين فصل ليگ فرانسه با نتيجه‌ دو بر يك به پيروزي رسيد و براي نخستين بار در تاريخ باشگاههاي فرانسه جام قهرماني را بالاي سر برد. پس از این قهرمانی رئیس این باشگاه به قول عجیبی که داده بود عمل کرد!

 

دوشنبه 91/03/01

قایقرانی ایران در آستانه تعلیق قرار گرفت

به دنبال تغییرات ایجاد شده در راس فدراسیون قایقرانی و برکناری احمد دنیامالی، این فدراسیون از سوی فدراسیون جهانی در معرض تعلیق قرار گرفت. دنیامالی عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی است و فدراسیون جهانی نیز به دلیل تغییرات رخ داده و احتمال دخالت دولت در این فدراسیون طبق آیین‌نامه، تعلیق احتمالی فدراسیون ایران را بررسی خواهد کرد. این اتفاق در حالی رخ داد قایقرانی ایران پنج سهمیه برای حضور در بازی‌های المپیک لندن دارد.

آتش‌سوزي در انبار سايت تير و كمان

ظهر روز دوشنبه گذشته یکی از کانکس‌های 72 متری سایت تیر و کمان در مجموعه ورزشی آزادی تهران دچار آتش‌سوزی شد که البته با حضور ماموران آتش نشانی این حریق مهار شد. این حریق برخلاف خسارت‎های مالی که در پی داشت، هیچ تلفات جانی نداشت و جالب اینکه بقایای سوخته یک نارنجک آتش‎زا در محل وقوع حریق پیدا شد! این برای دومین‎بار بود که سایت تیر و کمان دچار حریق شد. دو هفته پیش در محل انبار چوب‌هایی که برای ساخت کلبه‌های سایت تیر و کمان وجود داشت آتش‌سوزی دیگری رخ داده بود.

حل مشكل خروج از كشور المپيكي‌ها

در آستانه المپيك و به دنبال ممنوعيت خروج ورزشكاران و مربيان، محمد علي‌آبادي رئيس كميته ملي المپيك در نامه‌اي به عسگري رييس سازمان امور مالياتي كشور درخواست كرد تا پيگيري مطالبات مالياتي المپيكي‌ها به بعد از بازي‌هاي لندن موكول شود.

همایش مدال آوران پارالمپیکی سئول تا پکن برگزار شد

همایش مدال‌آوران پارالمپیکی از سئول تا پکن دوشنبه گذشته با حضور قهرمانان شش دوره بازی‌های پارالمپیک، خانواده‌های ایشان، محمد علی آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک و مسئولان فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در محل این فدراسیون برگزار شد. این مراسم با قرائت پیام “فیلیپ کریون”، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک آغاز شد.

پنجمین قهرمانی متوالی مهرام در بسکتبال ایران

چهاردهمین دوره مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور دوشنبه گذشته با تعین سه تیم برتر به کار خود پایان داد. در روز پایانی این رقابت‎ها و در چارچوب دیدار سوم مرحله فینال، تیم مهرام در مصاف با پتروشیمی به برتری دست یافت و با مجموع برتری در سه دیدار برگزار شده به عنوان نخست دست یافت و پنجمین قهرمانی متوالی خود در این رقابت‎ها را جشن گرفت. تیم فولاد ماهان نیز در دیدار سوم مرحله رده‎بندی و برای سومین بار دانشگاه آزاد را شکست داد و در نخستین سال حضور در لیگ برتر عنوان سوم را به خود اختصاص داد. مهرام، پتروشیمی و فولادماهان به عنوان سه تیم برتر ایران سهمیه حضور در مسابقات باشگاه‎های غرب آسیا را به دست آوردند.

 

سه شنبه 91/02/02

حذف استقلال در آسیا به دست سپاهان

مرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا از ساعت 20:30 روز سه شنبه با برگزاری یک دیدار بین تیم‌های ایرانی سپاهان اصفهان و استقلال تهران در ورزشگاه فولادشهر اصفهان پیگیری شد. در این بازی که در حضور بیش از 10 هزار تماشاگر برگزار شد، تیم سپاهان برتری 2 بر صفر را از آن خود کرد و مقتدرانه به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌ها راه یافت. گل‎های تیم سپاهان در این بازی توسط برونو سزار (8) و محسن بنگر (35) به ثمر رسید.

اعلام آمادگی هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک برای کناره‌گیری!

به دنبال اقدام وزارت ورزش و جوانان برای تغییر در راس پنج فدراسیون، اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در پایان یکصدمین نشست خود که صبح سه شنبه برگزار شد، با صدور بیانیه ای انتقاد خود را از تغییرات اعمال شده اعلام کردند و آمادگی خود برای کناره گیری هم تاکید کردند.

در بخشی از بیانه اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک آمده است: “از آنجائیکه این تغییرات بی سابقه در آستانه المپیک، برخلاف منافع ملی و رویه‎های بین‎المللی ارزیابی می‌شود و به نظر می‎رسد با هدایت بخشی از وزارت ورزش و جوانان و با دلایل مشخص و غیر همراستا با مصالح ورزش کشور پیگیری می‌شود، مقرر شد مراتب به وزیر محترم ورزش و جوانان منعکس شود تا ضمن ابقای مدیران یاد شده حداقل تا پایان بازی‌های المپیک، قویا از تغییرات احتمالی بعدی نیز اجتناب شود.

اعضای هیئت اجرایی همچنین اعلام آمادگی کردند چنانچه هدف از این تغییرات، اعمال نظر و چینش نیروها در انتخابات آتی کمیته ملی المپیک باشد به منظور استقرار آرامش مورد نیاز در این مقطع حساس از ورزش کشور از مسئولیت خود کنار روند تا ورزش کشور بیش از این دچار خسران نشود”.

پاداش 100 میلیونی برای قهرمانی کشتی‎گیران

اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در نشست اخیر خود با پرداخت 100 میلیون پاداش به تیم‎های کشتی آزاد و فرنگی به خاطر قهرمانی آنها در مسابقات جام جهانی موافقت کرد. براین اساس برای اعضای هر یک از تیم‎های کشتی آزاد و فرنگی 50 میلیون پاداش اختصاص داده خواهد شد.

لغو سفر، اردو، انصراف و استعفای دسته جمعی در قایقرانی

به دنبال برکناری احمد دنیامالی از ریاست فدراسیون قایقرانی، سه شنبه گذشته محسن شادی از انصرافش برای شرکت در بازی‌های المپیک لندن خبر داد و تاکید کرد که تا زمان بازگشت دنیامالی روی تصمیم خود می‎ماند. شادی همچنین اعلام کرد که دیگر المپیکی‌های این رشته یعنی احمدرضا طالبیان، سولماز عباسی و آرزو حکیمی نیز چنین تصمیمی گرفته‏ اند. دیگر اینکه در اعتراض به این شرایط سهرابیان، نایب رئیس، “دوشوا”، سرمربی تیم زیر 23 ساله کانوئینگ، رفیعی‌نیا، سرمربی تیم کانوپولو بانوان هم از سمت‎های خود کناره ‏گیری کردند. به فاصله یک روز بعد حسن تیمورتاش، دبیر، فیروزه غیاثوند، نایب‌ رئیس بانوان و سامان عبادی، مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون قایقرانی نیز استعفای خود را اعلام کردند. در نهایت اینکه به دنبال برکناری احمد دنیامالی از ریاست فدراسیون قایقرانی سفر تیم ملی کانوپولوی بانوان ایران به رقابت‌های بین‌المللی آلمان لغو شد و تمرینات تیم‌های مختلف ملی تعطیل شد.

محسن شادی حریفان آسیایی والیبالیست‎های نوجوان و جوان معرفی شدند

قرعه کشی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا سه شنبه شب گذشته با حضور “شانریت” رئیس کمیته مسابقات AVC در ارومیه انجام شد. براساس قرعه کشی انجام شده و تیم والیبال نوجوانان ایران در گروه اول مسابقات قهرمانی آسیا (3 تا 11 آبان‎ماه – اصفهان) با تیم‌های مغولستان، سریلانکا و کویت هم گروه شد. تیم‌های قطر، ترکمنستان و استرالیا نیز به عنوان حریفان تیم والیبال جوانان در گروه اول مسابقات قهرمانی آسیا (6 تا 14 مهرماه – ارومیه) معرفی شدند.

اعلام نام 68 متخلف ممنوع الفعالیت فوتبال دبیرخانه هیئت رسیدگی به تخلفات فوتبال ایران نام ۶۸ متخلف فوتبال که ممنوع الفعالیت شدند را به هیئت‌های فوتبال استانی و باشگاه‌ها اعلام کرد.

هندبالیست‎های جوان حریفان آسیایی خود را شناختند

قرعه کشی سیزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جوانان آسیا سه شنبه شب در دوحه قطر انجام شد. بر اساس قرعه کشی انجام شده تیم ایران در گروه دوم با تیم‎های ژاپن، هنگ‎کنگ، ماکائو و عراق همگروه شده است. رقابت‏های هندبال قهرمانی جوانان آسیا در قطر برگزار می‎شود و سه تیم برتر سهمیه شرکت در پیکارهای جهانی را به دست می‏ آورند.

 

چهارشنبه 91/02/03

پایان تلخ فصل کابوس وار/ پرسپولیس به استقلال پیوست

در ادامه مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا، تيم فوتبال پرسپوليس که یک فصل تلخ و پر از ناکامی را در رقابتهای داخلی پشت سرگذاشته بود و همه امیدش به قهرمانی در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا بود، در مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات شکست سنگین 3 – 0 را در ورزشگاه شاهزاده عبدالله فيصل جده برابر الاتحاد عربستان پذیرفت تا مثل استقلال در اين مرحله با رقابت‌هاي آسيايي خداحافظي كند.

درگذشت 2 پیشکسوت کشتی ایران غفار حبيبي داور بين‌المللي و حمید رستم پور پیشکسوت كشتي دارفانی را وداع گفتند.

ابراهیم‌زاده سرمربی نفت تهران شد سرمربی فصل پیش ذوب‌آهن با مسئولان نفت تهران به توافق رسید و روز شنبه قراردادش را امضا خواهد کرد.

مورینیو تا 4 سال دیگر در رئال می ماند باشگاه رئال مادريد در بيانيه اي اعلام کرد اين باشگاه و مورينيو درباره تمديد قرارداد اين مربي تا سي ام ژوئن 2016 به توافق رسيدند.

مهاجم بارسلونا و تیم ملی اسپانیا یورو 2012 را از دست داد داوید ویا بهترین گلزن تمام ادوار اسپانیا و ستاره بارسلونا به دلیل نرسیدن به آمادگی برای شرکت در تمرینات تیم ملی شانس حضور در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را از دست داد.

خداحافظی دروگبا از تیم محبوبش مجله فرانس فوتبال فرانسه اعلام كرد كه ديديه دروگبا مهاجم ساحل عاجي چلسي فصل آينده در اين تيم توپ نخواهد زد. اگر چه مسئولان باشگاه چلسي بعد از درخشش دروگبا در بازي‌هاي اخير اين تيم به ويژه در فينال ليگ قهرمانان اروپا از تمديد قرارداد او خبر دادند، اما اين مهاجم ساحل عاجي از جدايي خود از تيم محبوبش خبر داد.

ارسال دیدگاه