دفعات بازدید: 855

تاریخ انتشار: 1391/04/11 - 0:10

سنگر بندی مربیان سوپر لیگی/ وقتی هر کس سنگ خود را به سینه می زند

در جلسه اولیه هماهنگی سوپر لیگ بسکتبال مسئولان فدراسیون مربیان را در تصمیم گیری آزاد گذاشته و مربیان نیز با تبدیل شدن به دو گروه، به سختی به تصمیم جمعی رسیدند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ، هر چند همیشه در جلسات لیگ بسکتبال تصمیم گیری به خود اعضا واگذار می شود اما در جلسه هماهنگی مربیان سوپرلیگی برای تصمیم گیری در مورد سهمیه بندی بازیکنان فضای دموکراسی خاصی حاکم بود که نظیر آن در جلسات لیگ کمتر دیده شده با رهبری محمود مشحون در این جلسه تک تک مربیان و حاضران نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده ارائه کردند تک تک نظرات بررسی شده و درنهایت نیز به رای گذاشته شد.

**غیبت حرف “کاف” دارها

در این جلسه تمام مربیانی که نامشان با حرف “کاف” شروع می شود غایب بودند. فرزاد کوهیان به دلیل پیدا نکردن بلیط سفر به تهران اسدالله کبیر به خاطر مشغله کاری ، عباس کوچکی به دلیل حضور در تمرینات تیم ملی ، غفور کامروا به دلایل نامعلوم ، محمد کسایی پور به علت دعوت اختصاصی از سرمربیان به علاوه مجید صالحی از غایبین این جلسه بودند اما از همان ابتدا میان مربیان باقیمانده سنگربندی صورت گرفت.

محسن صادق زاده سرمربی فولاد ماهان و مصطفی هاشمی سرمربی مهرام دریک سو، بهرام رمضان و مهران شاهین طبع سرمربی ماهشهری ها درسوی دیگر نظرات خود را ارائه کرده و بقیه مربیان نیز در میانه میدان قرار داشتند.

در ابتدای جلسه محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال پس از صحبت هایی در مورد تیم ملی و لیگ گذشته خواستار برنامه ریزی به گونه ای شد که لیگ به قدری طولانی نشود تا تیم ملی از آن ضربه بخورد و نوربخش رئیس سازمان لیگ نیز با قبول برخی اشتباهات محرز داوری ، اشتباه ، داور دیدار انگلیس – کرواسی در جام ملت های فوتبال اروپا را که رد شدن توپ از خط دروازه را تشخیص نداد را مثال زده و این مسائل را در دنیا طبیعی دانست اما علاوه بر آن قول برگزاری کلاس های توجیهی داوری وبهبود شرایط داوران را داد.

**هاشمی : لزوم سهمیه بندی چیست؟

مصطفی هاشمی سرمربی مهرام که جلسه ای با محمود مشحون رئیس فدراسیون در مورد جام استانکوویچ هم داشت اولین کسی بود که لزوم سهمیه بندی بازیکنان را به طور کل زیر سوال برد که مشحون نیز با مثال باشگاه صنام با 8 ملی پوش و 2خارجی و نیمکت نشینی کردن ملی پوشان هدف از این کار را توازن فنی و فیزیکی تیم های سوپرلیگی عنوان کرد.

هاشمی با این وجود تاکید کرد: تمام بازیکنان ملی به این درک رسیده اند که روی نیمکت تیم ها ننشینند وبه خاطر پول آینده شان را خراب نکنند.

**صادق زاده : باشگاه نتیجه محور است

محسن صادق زاده که در کلیات با مصطفی هاشمی هم عقیده بود به رئیس فدراسیون گوشزد کرد که باشگاه نتیجه محور است و نمی توان از سرمایه گذاری انتظار دیگری داشت.

وی خواستار فراهم کردن شرایطی برای جذب تعداد بیشتری بازیکن شد که جوانان نیز در کنار آنها فرصت بازی پیدا کنند.

** کلاسنگیانی : شرایط اقتصادی اجازه خرید نمی دهد

اما از سنگرتیم های بی پولی کلاسنگیانی نماینده گرگان حضور داشت که پس از صحبت های مربیان ماهان و مهرام تاکید کرد: تنها شش تیم توانایی استفاده از سهمیه های ملی را دارند و شرایط اقتصادی به بسیاری تیم ها مثل گرگان توانایی خرید بازیکن را نمی دهد.

کلاسنگیانی از طرف تیم های پایین جدول خواستار استفاده از 2 بازیکن خارجی به جای سهمیه های ملی شد که ارزانتر از نمونه های داخلی هم خواهند بود.

**حاتمی: تیم ها را مجبور به جوانگرایی کنید

مهران حاتمی سرمربی تیم ملی جوانان حافظ منافع بازیکنان جوان خود بود سرمربی فصل گذشته دانشگاه آزاد که تأکید داشت به بازیکنان جوان خود 2 یا 3 دقیقه بیشتر بازی نمی دهد به سیستم لهستان اشاره کرد در لهستان تیم ها ملزم هستند که یک بازیکن زیر 20 سال را در زمین نگه دارند ما باید روی بازیکنان ایرانی تمرکز کنیم هرچند تمام باشگاه ها تحت فشار هستند اما باید سهمیه بندی به گونه ای باشد که یک جوان در داخل زمین حضور پیدا کند باید بازیکنان جوان را بازی داده و از شکست هم نترسیم.

وی همچنین پرسید چرا بازیکن در باشگاهش فشار را تحمل کرده اما در تیم ملی دست یا پایش را می گیرد و خود را به مصدومیت می زند، آیا یک بازی در هفته زیاد است؟ چرا به کشورهای دیگر و زمانبندی بازی هایشان نگاه نکنیم

**رمضان: 10 بازیکن شاخص داریم

بهرام رمضان پس از حاتمی به طور نصفه و نیمه با سهیمه بندی موافقت کرد و گفت: تنها 10 بازیکن با سایرین فاصله دارند و بقیه سهمیه های اعلام شده در مجموع تفاوت عظیمی با هم ندارند به همین دلیل باید آن 10 بازیکن شاخص را برای تیم ها محدود کنیم تا نیروی تیم ها در این قسمت تقسیم شود اما بقیه بازیکنان را آزاد بگذاریم.

**شاهین طبع: با این سهمیه بندی تیم را شما می بندید

مهران شاهین طبع با بیان اینکه هر انتقادی یک راهکار لازم دارد پیشنهادات عملی تری برای لیگ داشت وی در پاسخ به مهران حاتمی تصریح کرد: این که فقط یک بازیکن جوان رشد کند کافی نیست تماشاگر و کیفیت کار هم مهم است به همین دلیل هم تیم های بانیه مالی خوب برای استفاده از جوانان باید در دسته اول شرکت کرده اما هر گاه لازن شد از جوانان خود در لیگ برتر هم استفاده کنند با شرایط فعلی استفاده از جوانان حالت نمایشی پیدا کرده به طوری که در مواقع غیر حساس بازیکن جوان را به میدان فرستاده و پس از آن هم در مصاحبه ها از جوانگرایی حریف می زنند.

شاهین طبع موافقت خود را با سهمیه بندی با تأیید نظر رمضان اعلام کرد و گفت: وقتی بازیکنان سید بندی می شوند عملاً تیم را فدراسیون بسته و نظر مربی باشگاه سهمی ندارد اصولاً 10 تا 12 بازیکن در تیم ملی معیار هستند که برای آنها باید یک گروه سهمیه ای داشته باشیم.

وی به گران شدن بازیکن هم اشاره کرده و نکته دیگری را مطرح کرد: اگر بازیکن سال قبل ما سهمیه شود، باید آن بازیکن را بیرون بیندازیم؟ جدایی بازیکن از باشگاه کار سختی است و اگر بازیکن جوانی سهمیه الف شده و مجبور به کنار گذاشتنش شویم آن بازیکن از تیم ملی فراری می شود همانطور که برخی خود را به این خاطر به مصدومیت می زنند.

سرمربی پتروشیمی خواستار رها گذاشتن بازیکنان زیر 21 سال و راضی نگه داشتن تیم های غرب آسیا شد.

پس از این هم پورشرفی رئیس کمیته مربیان بار دیگر پیشنهاد امتیازدهی به بازیکنان را به جای سهمیه بندی مطرح کرده و مجید صالحی نظری مشابه شاهین طبع و رمضان داشت در نهایت تمام صحبت ها به حذف لیست سهمیه (ب) منجر شده و تصمیم گیری های اصلی به هفته آینده موکول شد اما صحبت های محمدرضا مشهون مدیر نیم های ملی مبنی بر اینکه تیم ها ملی فکر کنند بازهم مورد توجه قرار نگرفته و هر تیمی براساس شرایط باشگاهی خود پیشنهاد داد با این تفاوت که لزوم استفاده از جوانان با در نظر گرفتن سهمیه بازیکنان جوان مورد توافق جمع قرار گرفت.

ارسال دیدگاه