دفعات بازدید: 545

تاریخ انتشار: 1391/05/03 - 13:26

راه‌پيمايي و دويدن آهسته براي ورزشكاران روزه‌دار بسيار مناسب است

عضو هيات علمي گروه تربيت‌بدني دانشگاه سمنان، راه‌پيمايي و دويدن آهسته براي ورزشكاران روزه‌دار را بسيار مناسب دانست.

محمدعلي ساليانه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشي ايسنا در خوزستان اظهاركرد: ورزشكاران در هر دو بُعد قهرماني و همگاني بايد در مصرف آب بعد از افطار دقت كنند؛ ورزشكاران و در كل تمام روزه‌داران بايد فرهنگ‌شان در مصرف نوشيدني‌ها تغيير كند. ما هنوز فرهنگ مصرف نوشيدني‌ها را ياد نگرفته‌ايم.

وي ادامه‌داد: ما در مصرف نوشيدني‌ها مانند ساير كارهاي‌مان عجله داريم در حالي كه نبايد به اين صورت باشد و بايد در مصرف آن دقت كنيم. مثلا آب را به صورت جرعه‌جرعه بنوشيم و از خوردن آن به صورت يكباره خودداري كنيم.

عضو هيات علمي گروه تربيت‌بدني دانشگاه سمنان بيان‌كرد: هنگامي كه ما آب را به صورت يكباره مي‌نوشيم نه تنها تشنگي‌مان رفع نمي‌شود، بلكه به ريه‌ها فشار وارد مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اين‌كه ورزش كردن روزه‌داران به صورت همگاني بستگي به توان و محيط آن‌ها دارد، گفت: بايد ديد كه فرد چقدر تحمل دارد و دستگاه‌هاي بدن او ازجمله كليه‌ها و كبد سالم باشند و بتوانند به خوبي كم‌آبي و كمبود مواد غذايي را در مدت زماني كه روزه‌دار هستند، جبران كنند.

ساليانه در ادامه افزود: اگر روزه‌داران مي‌خواهند بعد از افطار در بُعد همگاني ورزش كنند، بايد غذاي كمي مصرف كنند زيرا اگر حجم غذايي كه مصرف مي‌كنند زياد باشد، معده آن‌ها حجيم‌تر شده و در اين حالت خون بسياري اطراف معده‌شان جمع خواهد شد و كمي با مشكل مواجه مي‌شوند.

وي خاطرنشان‌كرد: در بُعد قهرماني نيز ورزشكاران در كنار خود دكتر تغذيه دارند كه بايد از او درباره اين‌كه چه ميزان غذا در هنگام افطار مصرف كنند، ‌مشورت بگيرند تا بتوانند بعد از افطار فعاليت‌هاي ورزشي‌اي را انجام دهند كه به آن‌ها آسيبي وارد نكند.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه راه‌پيمايي و دويدن آهسته براي ورزشكاران روزه‌دار بسيار مناسب است، افزود: ورزشكاران مي‌توانند اين فعاليت‌ها را قبل و بعد از افطار انجام دهند. هنگامي‌كه ما فعاليت بدني داريم معمولا احساس گرسنگي نمي‌كنيم و اين احساس به تاخير مي‌افتد.

وي با اشاره به اين‌كه ورزشكاران روزه‌دار از خوردن مواد قندي خالص خودداري ‌كنند، گفت: موادي قندي‌اي مانند زولبيا و باميه و شكر كه چربي زيادي دارند و دير هضم هستند در صورتي كه معده  خيلي آماده نباشد، ممكن است باعث ترش كردن فرد شوند. در اين حالت هفت، هشت ساعت طول مي‌كشد كه اين مواد از معده خارج شود.

ساليانه ادامه‌داد: ورزشكاران در رشته‌هايي از جمله واليبال و بوكس مي‌توانند از مواد قندي سبوس‌دار و گاها از ميوه‌هاي شيرين نيز استفاده كنند. البته خوردن پروتئين‌ها نيز مي‌تواند جايگزين شود.

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 1

کل نظرات :2

  • ahamd

    تاریخ : ۱۴ - مرداد - ۱۳۹۱

    سلام و خسته نباشید.نمی دونم درسته اینجا این نظر رو میدم یا نه.چرآآآآ ورزش همگانی نمی گذارید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


  • شعبانی

    تاریخ : ۲۰ - مرداد - ۱۳۹۱

    با سلام
    تشکر از مطالب مفید روزه وروزه داری وتکنیک کارهنگام ماه رمضان/ واگر سحری هنگام نوشیدن مایعات از آبلیمو که بجای شکر برای شیرینی آن ازکمی عسل استفاده شود کمتر با تشنگی هنگام ورزش روبرو میشویم
    با قبولی طاعات


ارسال دیدگاه