دفعات بازدید: 1,076

تاریخ انتشار: 1392/03/23 - 20:01

با ورزش پيلاتس آشنا شويد

پيلاتس ورزشي كششي و قدرتي است كه تنفس عميق و ريوي، آن را از ايروبيك و يوگا متمايز مي‌كند.

قنبرنژاد، مسوول كميته پيلاتس‌ هيات ورزش‌هاي همگاني استان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه‌خوزستان ـ اظهاركرد: پيلاتس ورزشي كششي و قدرتي است كه در دامنه حركات طبيعي بدن كار مي‌كند. تنفس آن ريوي است و به صورت مجزا براي هر عضله‌اي انجام مي‌شود.

وي درمورد استقبال مردم از اين ورزش در استان گفت: گسترش اين رشته ورزشي كه از سال 85 وارد استان شده، بسيار عالي بوده و به صورت وسيع در شهرستان‌ها جا افتاده است. به جز اهواز اين رشته ورزشي در ماهشهر، انديمشك، دزفول، رامهرمز، آبادان، مسجدسليمان و ايذه فعال است و استقبال خوبي هم از آن شده است.

قنبرنژاد بيان‌كرد: پيلاتس جنبه درماني هم دارد. باتوجه به اين‌كه دامنه حركتي در اين ورزش زياد وسيع نيست، فشاري به بدن وارد نمي‌شود و به طور مثال مهره‌هاي كمر آسيب نمي‌بينند. پيلاتس در تسكين دردهاي مزمن هم موثر است و افرادي كه MS دارند نيز به اين ورزش مي‌پردازند.

وي ادامه‌داد: اين ورزش اثر مستقيمي روي عضلات دارد و بدون افتاده و شل كردن پوست، چربي‌سوزي را روي عضله انجام مي‌دهد و عضلات را به شكل دوكي در مي‌آورد. پيلاتس كشيدگي زيبايي در بدن ايجاد مي‌كند، شكم را صاف، كمر را باريك، حجم ريه را افزايش و سيستم قلبي و عروقي را تقويت مي‌كند و تاثير مثبتي نيز بر آرامش اعصاب و روان دارد.

مسوول كميته پيلاتس‌ هيات ورزش‌هاي همگاني استان گفت: اين رشته ورزشي براي افرادي كه مشكلات حاد بدني دارند و به طور مثال دچار جا به جايي مهره كمر هستند توصيه نمي‌شود مگر اين‌كه از پزشك خود اجازه داشته باشند. همچنين فعاليت در اين رشته ورزشي شرايط سني ندارد و تمام افراد مي‌توانند در آن شركت كنند.

وي عنوان‌كرد: پيلاتس به سه صورت ايستاده، خوابيده و نشسته انجام مي‌شود و در كمترين مكان، حتي در كمتر از يك متر مربع فضا هم مي‌تواند صورت بگيرد. حتي به كفش يا لباس ورزشي خاصي نياز ندارد و به سادگي انجام مي‌شود. البته كار با چوب و دمبل هم صورت مي‌گيرد.

قنبرنژاد گفت: وقتي فرد به دنيا مي‌آيد رشد طبيعي خود را طي مي‌كند ولي وقتي به سن بلوغ مي‌رسد دچار خميدگي عضلات، افتادگي شانه و از اين قبيل مسايل مي‌شود؛ پيلاتس به فرد كمك مي‌كند كه وضعيت بدني‌اش را اصلاح كند و در واقع علم كنترل بدن است.

وي با اشاره به سودجويي برخي باشگاه‌ها در نام‌گذاري رشته‌هاي ورزشي اظهاركرد: كاراته پيلاتس، ايروپيلاتس و يوگاپيلاتس وجود ندارد و برخي باشگاه‌ها براي سودجويي چنين عناويني به كار مي‌برند. تفاوت پيلاتس با اين رشته‌هاي ورزشي در نحوه تنفس است. در پيلاتس تنفس از عميق‌ترين نقطه بدن، به صورت جانبي و از ريه صورت مي‌گيرد و موجب افزايش حجم ريه مي‌شود. در حالي كه در يوگا تنفس شكمي و از طريق ديافراگم انجام مي‌شود. ورزش‌هايي مانند كاراته و تكواندو نيز تنفس عادي دارند و نمي‌توان اين رشته‌ها را با هم مقايسه يا ادغام كرد.

ارسال دیدگاه